Slovensku chýba ucelené vzdelávanie v oblasti elektromobility a batériového biznisu. Kedy nastane zmena?

Znalostná ekonomika sa vyznačuje najmä trvalo udržateľnými investíciami do vzdelávania v rámci výskumu inovácií. Problémom však je, že na Slovensku chýba podporná infraštruktúra a naše talenty odchádzajú za štúdiom či prácou do zahraničia. Je čas na zmenu. Dajme im potrebné vzdelanie aj možnosť budovať odbornú expertízu „in-house“.
Automobilový priemysel je akýmsi „podpisom“ Slovenska vo svete. Sme svetovou jednotkou vo výrobe automobilov na obyvateľa, nachádza sa tu vyše 350 subdodávateľov, dané odvetvie tvorí viac ako 13 % nášho HDP, predstavuje vyše 50 % našej priemyselnej výroby, prispieva k exportnej výkonnosti Slovenska, ale aj zamestnanosti jeho občanov. Určite sa však zhodneme na tom, že vždy sa dá napredovať ešte viac. Nespomaľujme, poďme stavať na stratégii výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu Slovenska. Trend je jasný a jeho smer udáva nielen EÚ, ale aj naša planéta, ktorá potrebuje podať pomocnú ruku. Jednoducho, ak si chceme toto postavenie udržať a smerovať k zelenšej budúcnosti nás všetkých, musíme aktívne pristupovať aj k progresívnym trendom v rámci elektromobility, a tiež plnohodnotne rozvíjať vedu a výskum v tejto oblasti. Ako to je teraz, čo treba zlepšiť a čo môže priniesť budúcnosť, ak budeme kráčať tým správnym smerom? A hlavne, s tými správnymi ľuďmi?
GRAFY A ČÍSLA HOVORIA ZA VŠETKO: EURÓPSKY TRH S ELEKTROMOBILITOU RAKETOVO NARASTÁ
Raketový rast elektromobility nielen vo svete, ale aj v Európe je nevyvrátiteľný. A my sa s ním musíme naučiť kráčať v rovnakom tempe. Stačí sa pozrieť na čísla. Vezmite si, že kým minulý rok bolo v EÚ dostupných cca 70 modelov plne elektrických vozidiel, v 2025 by toto číslo malo narásť až na 180.

No a spolu s plug-in hybridmi a vozidlami s palivovými článkami by to malo byť dokonca až 330 modelov na alternatívne pohony.

ZDROJ: T&E analysis
Otázkou ostáva: Ako na tieto trendy reagujú niektoré z automobiliek, ako tomu prispôsobujú svoje portfólio a ako sa to na konci dňa odzrkadlí na štruktúre predaja ich vozidiel z pohľadu hnacieho ústrojenstva? Odpoveď nám dáva tento graf, podľa ktorého sa dá očakávať, že predaj hybridov a elektromobilov môže už koncom tohto roka predstavovať až 15 % celkovo predaných áut v Európe.

OTÁZKA ZNIE: STÍHAME AJ MY KRÁČAŤ ZAROVNO S TÝMTO TRENDOM?
Jasné, lokalita Slovenska je ideálna, keďže v okruhu 500 km sa tu vyrobí viac ako 4 milióny áut ročne. Vedeli ste však, že 19 modelov áut vyrobených na Slovensku už má nejakú úroveň elektrifikácie vo svojom pohone? Na obrázku môžete vidieť, ktoré z nich to sú.

Je to skvelý odrazový mostík, no nesmieme zabúdať ani na zmenu priemyselnej ekonomiky na znalostnú, podporu R&D centier a inovácie tak, aby sme dobehli náskok, ktorý pred nami majú iné krajiny. Prejdime však k tomu najdôležitejšiemu, a teda k ľudskému kapitálu. Nič z toho predsa nebude možné, ak sa toho nechopia motivovaní a šikovní ľudia. Skvelou správou je, že už teraz na Slovensku pracujú poprední tuzemskí a zahraniční odborníci, vďaka ktorým sa naša krajina môže stať nielen automobilovou, ale aj elektromobilovou či batériovou veľmocou.
SLOVENSKO BUDE KOLÍSKOU VÝROBY ŠPECIALIZOVANÝCH BATÉRIÍ
Len prednedávnom sme na slovenský trh nastúpili my, inovatívna spoločnosť InoBat Auto. Naše ciele boli jasné: priniesť do krajiny unikátny výskum a vývoj, prispieť k prechodu Slovenska na znalostnú ekonomiku, zabezpečiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu a zákazníkom priniesť inovatívne technologické riešenia v rámci batérií do elektrických vozidiel. Začiatkom júna sme tiež zahájili prestavbu svojho unikátneho R&D centra a pilotnej linky na výrobu týchto batérií vo Voderadoch. Za zmienku však stojí určite hlavne to, že sme jednou z mála európskych firiem pôsobiacich v tejto oblasti a od konkurencie sa odlišujeme najmä tým, ako pristupujeme k výrobe našich batérií. Kým naši konkurenti uprednostňujú tzv. katalógový prístup a klientom ponúkajú štandardizovaný produkt, my sa sústredíme na vývoj chémie batérií, aby sme ich atribúty prispôsobili požiadavkám našich klientov. Dáva to zmysel, nemyslíte? Veď predsa, keď dodávate batérie do rodinného auta, logicky potrebuje spĺňať úplne iné atribúty, ako batéria do športiaku či autobusu. A v neposlednom rade, v InoBat-e budeme batérie aj recyklovať, čím prispejeme k podpore obehového hospodárstva a ochrane planéty. Otázkou ostáva: Kedy bude ukončená výstavba tohto jedinečného závodu a kedy ho opustia prvé slovenské zákazkové batérie? Odpoveďou je v oboch prípadoch 2. kvartál 2022.
BEZ TÝCH SPRÁVNYCH ĽUDÍ SA ŽIADNA FIRMA NIKDE NEPOHNE
Každému z vás je určite jasné, že nič z toho by sa nedalo uskutočniť bez tých správnych ľudí, fungujúcej prevádzky či perspektívnych klientov. Musí byť o vás tiež počuť, potrebujete financovanie a niekto to všetko musí samozrejme aj koordinovať. A tu sme opäť pri ľuďoch, ktorí všetko toto musia zabezpečiť. Možno ste o tom doteraz nepočuli, no práve pre slovenskú firmu InoBat pracujú top svetoví odborníci so skúsenosťami napríklad zo Silicon Valley, Wildcat Discovery Technologies, Aston Martin, Nissan, BMW, Porsche, Jaguar Land Rover či mnohých ďalších. A čo je na tom najlepšie, okrem prínosu svojho know-how pre našu krajinu sú odhodlaní svoje vedomosti a skúsenosti ďalej odovzdávať aj mladým zanieteným ľuďom a talentom. Práve oni sú totiž našou budúcnosťou a osobami, ktoré môžu meniť svet. Preto je viac než potrebné napredovať aj v oblasti vzdelávania. Na Slovensku zatiaľ nie je ucelené vzdelávanie v oblasti elektromobility, batériového biznisu či vedy a výskumu v týchto oblastiach. Malými krôčikmi sme však v InoBat začali napredovať aj v tomto smere, a to napríklad rozvojom spolupráce s akademickou obcou, vzdelávacími a shadowing programami pre študentov. Už toto leto sa budú môcť zapojiť do každodenného InoBat života, kde práve v rámci shadowing programu (ktorý je súčasťou vzdelávacieho projektu BATTERYacademy) umožníme 2 vybraným študentom stráviť intenzívny júlový týždeň po našom boku.
TEÓRIA V PRAXI PO BOKU TÝCH NAJSKÚSENEJŠÍCH MENTOROV
Ako sa hovorí, nikdy nie je priskoro a ani neskoro. A čo je lepšie, ako si už počas štúdia začať budovať odbornú expertízu a zbierať unikátne skúsenosti z praxe? Asi sa zhodneme na tom, že práve to je najlepšia cesta smerom na profesijný vrchol. Dokážete sa na svet pozerať vizionársky, máte pozitívny prístup, ste aktívni, tvoriví, nebojíte sa výziev a máte vášeň, ktorú chcete naplno rozvíjať? Prípadne, poznáte niekoho takého vo svojom okolí? Podajte mu pomocnú ruku v budovaní budúceho kariérneho sna a povedzte mu o našom vzdelávacom projekte BATTERYacademy aj letnom shadowing programe. Dvere do InoBat sú otvorené!
- Predstavenie mentorov a ďalšie zaujímavé informácie v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=zH_gPDY1gx8&t
- Viac informácií o shadowing programe nájdete tu: https://ats.nalgoo.com/en/gate/inobat/position/44029
- Projekt BATTERYacademy: https://www.thebatteryacademy.com/
VICTORIA VERNARECOVÁ, Chief Human Resources Officer
PETER DUBOVSKÝ, Project Director for Project Management & Logistics Voderady
VADIM USTINOV, Chief Program Officer
SIMONA BLAŠKOVÁ, Head of Investor & Public Relations
PAVOL KROKOŠ, Project Manager and Board Member
JOZEF URBAN, Co-Founder and Vice-Chairman of the Board of Directors
OTO PISOŇ, Project Manager in the Board of Directors‘ Advisory