BLOG
Omediach.com
Omediach.com
12 253

Reklama s utečencami, silikónmi a Rómami je adept na reklamný fail roka

Strelná zbraň do každej rodiny, Trest smrti za korupciu, Azyl pre každého emigranta, Plyn a elektrinu Rómom zadarmo či preplatenie silikónov každej rodine – takéto slogany si zvolila strana TIP aby upozornila, že popri svojej všadeprítomnej a nikdy sa nekončiacej reklame nasadzuje už aj tú predvolebnú.

TIP si zvolil dvojfázovú – tzv. teasingovú kampaň. Najprv spustil anonymnú časť, ktorá mala vyvolať zvedavosť, a po nej prišlo rozuzlenie. Tým sa strana ku kampani prihlásila a oznámila, že má predvolebný program.

 „Našou kampaňou chceme poukázať na to, že slogan znesie všetko a na bilborde sa dá sľúbiť čokoľvek. Chceli by sme, aby sa voliči rozhodovali podľa volebných programov, nie podľa bilbordov. A to aj preto, aby sa niekedy nezmyselné bilbordové slogany na ktoré sme chceli poukázať, nestali skutočnosťou,“ vysvetľovala strana TIP kontroverzné bilborody.
Stratégia, ktorú však zvolila, je asi na takej úrovni, ako keď vám niekto bude vysvetľovať, aké brutálne je znásilnenie tak, že vás znásilní.

Naviac, je dosť cynické, ak o reklame moralizuje strana, ktorá sa dva roky prezentuje takmer výlučne reklamou a prázdnymi sloganmi a neodpovedá jasne na otázky, koľko peňazí do akej reklamy dáva o odkiaľ ich má.

Ale teraz k samotnej reklame. Strana si vybrala primitívnu kreatívu. Biele písmená na čiernom podklade bežne používa bulvár pri kontroverzných témach, tragédiách. Čierne pozadie na ľudí funguje – vyvoláva emócie, púta pozornosť, rovnako ako fotky: bujné poprsie, zbrane, nahnevaný černoch, zbraň.

Slogany využívajú aktuálne emócie v spoločnosti a pohrávajú sa s etnickou nenávisťou. Použitie slovného spojenia „plyn Rómom zadarmo“ má dvojzmyselný charakter a istú skupinu ľudí uráža, hlavne tú, ktorá vie, že do plynu posielal Hitler okrem Židov aj Rómov.

Pokiaľ by tieto metódy zvolila komerčná spoločnosť, vyslúžila by si pravdepodobne od Rady pre reklamu pokarhanie. Podľa etického kódexu reklama nesmie obsahovať nič, čo by urážalo rasové, národnostné, politické alebo náboženské cítenie spotrebiteľov. Nesmie podporovať žiadnu formu diskriminácie, a to najmä z dôvodu rasy, národnosti, náboženstva, politickej príslušnosti, pohlavia alebo veku. Lenže TIP vie, že žiadne odsúdenie rady jej nehrozí, keďže Rada pre reklamu sa politickou reklamou nezaoberá.

Strana TIP, ktorá sa prezentuje sloganmi o protikorupcii a transparentnosti, neodpovedá na otázky – koľko ju stála dvojročná kampaň, odkiaľ má prostriedky, či aké je jej prepojenie s dvojtýždenníkom Naše Novinky, ktorý jej s miliónovým nákladom robí promokampaň. Teraz pri zháňaní predvolebných hlasov zaútočila na najnižšie pudy. Jej kampaň upútala pozornosť. Ale asi takú, ako dokáže upútať veľký plagát pred dedinskou autoumyvárkou, na ktorom je nahá pracovníčka eskortnej služby.

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N. Staršie komentáre nájdete aj na http://omediach.blog.sme.sk/.

Blogy

|