Denník N

,,Dobrí, uprataní Romáci mi vôbec nevadia!“ a iné rasistické formulky, čo radi používame.

Ako vyzerá slovenský rasizmus v tej najbežnejšej podobe? Vyzerá ako my.

V posledných týždňoch sa často vraciam k tematike slovenských Rómov a k tomu , ako o nich uvažujeme. V ostatnom čase vo mne najviac zarezonovalo toto svedectvo:

-Takí dobrí, uprataní Romáci mi vôbec nevadia. Aj u nás v dedine máme jedného takého, Fero sa volá, a on chodí normálne do roboty a cez víkend má ešte brigádu, že chodí na fušky a tak. A nosí všetky peniaze domov, vôbec nepije, stará sa o rodinu, aj susedom vždycky pomáha. Takí Romáci ako Fero mi vôbec nevadia.

Keď som takéto vyprávky počúval ako malý chlapec, súhlasil som s nimi. Takíto podarení Ferovia mi naozaj nevadili. Teraz som už však veľký a uvedomujem si, že toto svedectvo je niesmerne smutným dôkazom toho, ako je v nás zakorenený rasizmus a sklon k diskriminácii.

Fero totiž nie je obyčajný človek. Fero je vlastne ďaleko lepší a snaživejší ako ja, a to aj napriek tomu, že má oveľa ťažší život ako ja. Ja mám len jednu prácu, Fero má dve. Fero pomáha svojej komunite, Fero je vo všetkom užitočný, Fero je skrátka neskutočne dobrý človek. Predpokladám, že Fero Romák je dokonca lepší človek ako väčšina bielych Slovákov, pretože sa celý život snaží oveľa viac, ako je bežné na Romáka i Slováka.

A my mu na to povieme, že keďže sa takto snaží, tak nám ‚nevadí‘. Ako keby to bola nejaká výhra.

Keď máme v komunite extra-dobrého Slováka, píšeme o ňom v lokálnych médiách, poznáme ho, vážime si ho, zvolíme ho za poslanca do našej obce či mesta. Pretože extrémne dobrého Slováka si zvykneme extrémne vážiť.

Fero Romák, extrémne dobrý Romák, nám však za odmenu len ‚nevadí‘.

A pritom ono vôbec nie je normálne od niekoho čakať, že bude mať dve roboty a vo voľnom čase sa bude nadpriemerne obetovať pre svoju komunitu. Ale ak všetko toto Romák robí, miesto obdivu dostane prístup, v ktorom sme nastavení takto: ‚nevadí, že si tu‘. Nedostane ani obdiv, ani vďaku, nedostane nijaké nablýskané ocenenia a vlastne sa k nemu ani zďaleka nebudeme správať tak, akoby sme sa správali k nadpriemerne dobrému bielemu Slovákovi.

Pretože Fero Romák je ešte stále Romák, a to mu v našej spoločnosti už od narodenia priťažuje.

-Máme v dedine takého Róma, volá sa Fero. A Fero je možno najlepší človek v celej dedine, a preto nám nevadí.

…keby bol Fero Slovák, možno by sme ho chceli za starostu. Lenže nie je Slovák, je Romák, a preto ho aspoň nevyštveme na ulicu, keď ho stretneme v potravinách.

PS: Ak nám tí najlepší Rómovia na svete, ktorí tvoria asi 1% rómskej menšiny, ‚nevadia‘, ako asi naša spoločnosť pristupuje k tým zvyšným 99% ?

 


(O problémoch menšín a o generačnej chudobe píšem aj na svojom Fejsbúku, ak by vás táto téma zaujímala viac. Ďakujem za prečítanie a pozdravujem. Patrik Lenghart ♥)

Teraz najčítanejšie