Denník N

Rozhovor: Aké emócie vyvolalo u tínedžerov zrušenie ich termínov na očkovanie

Ako vnímali dvaja mladí tínedžeri z gymnázia Filip a Matej to, že im zrušili termín na očkovanie

Filip má 16 rokov, a je z hlavného mesta Slovenska, študuje na osemročnom gymnáziu Metodova v Ružinove.

Jeho radosť z očkovania sa vystriedala na hnev voči politickým rozhodnutiam, ktoré sa zapríčinili o zrušenie všetkých očkovacích termínov, pre tínedžerov vo veku 16 až 17 rokov. Filip od nás dostal pár otázok, ktoré súviseli s jeho plánmi na očkovanie.

 

Aká bola tvoja počiatočná reakcia na správu o udelenom termíne na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 ?

Pri správe o udelenom termíne som zostal celkom prekvapený. Myslel som, že termíny bude moja veková kategória pod 18 rokov dostávať neskôr.

Aby som sa skorej dostal k vakcíne vybral som si všetky okresy viac menej po Banskú Bystricu. A naozaj ma prekvapilo, že zo všetkých mojich zaregistrovaných kamarátov som dostal ako prvý termín na očkovanie do Banskej Bystrice.

Nesmierne ma tešila správa, že o dva dni už budem zaočkovaný prvou dávkou proti vírusu Covid-19.

 

Na aký deň a čas si sa mal prísť dať zaočkovať ?

Keďže moja registrácia prebehla v stredu večer, následne vo štvrtok mi došiel prvý termín očkovania na sobotu ráno.

 

Ktorou vakcínou si mal byť zaočkovaný, bola to vakcína od Moderny alebo vakcína Corminaty od farma firmy Pfizer/BioNTech ?

Ako väčšina mladých ľudí pod 18 rokov, aj som mal dostať vakcínu Corminaty od Pfizeru.

 

Je správne riešenie, že sa očkovanie každému tínedžerovi zrušilo ?

Podľa môjho svedomia a vedomia správne riešenie to nie je, pretože ministerstvo zdravotníctva podľa viacerých zdrojov malo správne nastavený systém prihlasovania u mladších ľudí pod 18 rokov. Druhou vecou je tiež, že o zrušení termínov mladších ľudí rozhodol minister financií Igor Matovič, ktorý by nemal zasahovať do rezortu zdravotníctva.

Aj keď sa mali rušiť termíny, tak jednoznačne by som nespravil to, aby sa zrušili ľudom, ktorým už zadali termín prvého zaočkovania.

Bohužiaľ, som už mal dopredu zakúpený lístok na vlak do Banskej Bystrice, a v piatok večer mi prišlo oznámenie  o zrušení  môjho  termínu,  kvôli  tomu  mi  prepadol  zakúpený  lístok, v skratke celé zle.

 

Dal by si zaočkovať aj adenovírusovými vakcínami, ktorými sú vakcíny Vaxzervia od AstraZeneca alebo Janssen od Johnson a Johnson, a vedel by si si predstaviť byť zaočkovaný aj Sputnikom V. ?

Držím sa pravidlom, že nie som odborník, ktorý by mal posudzovať, ktorá vakcína je vhodná, a ktorá nie.

Nemám problém sa zaočkovať aj adenovírusovou vakcínou, ktorá musí byť ale schválená EMA alebo ŠÚKL, respektíve spĺňa všetky požiadavky aj za cenu zvýšenej teploty alebo bolesti v mieste pichnutia.

Momentálne by som neriskoval očkovanie Sputnikom V okolo, ktorého je dnes naozaj napätá situácia.


Tak ako Filip aj Matej je 17 ročný Bratislavčan z gymnázia Ivana Horváta, ktorému tiež prišla správa s oznamom o úspešnej registrácii na očkovanie.

O deň neskôr dostal správu a mail s údajmi o mieste a čase očkovania, ktoré skončilo fiaskom a ukázalo sa, že očkovanie mladým pod 18 rokov sa ruší. Preto sme mu položili otázky k jeho zrušenému očkovaniu.

 

Aká bola tvoja počiatočná reakcia na správu o udelenom termíne na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 ?

Bol som potešený, z toho ako rýchlo sa môžem zúčastniť očkovania. Samozrejme, že s mojím otcom sme rýchlo na takúto ponuku reagovali a neváhali sme sa prihlásiť.

Onedlho prišiel termín, že kde a kedy sa mám dať zaočkovať.

 

Na aký deň a čas si sa mal prísť dať zaočkovať ?

Moja registrácia prebehla v stredu v skorých ranných hodinách, a zaočkovaný som mal byť už dnes, teda 3. mája v čase 18:10 hod. na národnom futbalovom štadióne pri troch vežiach.

 

Ktorou vakcínou si mal byť zaočkovaný, bola to vakcína od Moderny alebo vakcína Corminaty od farma firmy Pfizer/BioNTech ?

Mala to byť vakcína Corminaty od Pfizeru.

 

Je správne riešenie, že sa očkovanie každému tínedžerovi zrušilo ?

Rozumiem rozhodnutiam vlády, keďže vzhľadom k tomu, že je ešte veľa starých a ťažko chronicky chorých ľudí nezaočkovaných, a mali očkovať nás zdravých bolo dobrým riešením zrušenie očkovacích termínov mladým tínedžerom pod 18 rokov.

Ďalšia vec je aj to, že v tom majú chaos ale dúfam, že aj nás mladších začnú v skorej dobe očkovať.

 

Dal by si zaočkovať aj adenovírusovými vakcínami, ktorými sú vakcíny Vaxzervia od AstraZeneca alebo Janssen od Johnson a Johnson, a vedel by si si predstaviť byť zaočkovaný aj Sputnikom V ?

S vakcínou od AstraZeneca by som sa zaočkovať určite dal, keďže si o nej myslím, že je to dobrá vakcína aj napriek silnejším vedľajším účinkom. Príde mi celkom nezodpovedné od ľudí, že vytvárajú paniku len kvôli menším prípadom, u ktorých sa vyskytli krvné zrazeniny.

Aj moji rodičia sú zaočkovaný touto vakcínou, síce mali menšie vedľajšie účinky ako zvýšenú telesnú teplotu, ale aj tak považujem vakcínu za bezpečnú.

S vakcínou Sputnik V by som sa dal zaočkovať, až vtedy ak by som o nej vedel viacej informácií spojených s jej bezpečnosťou. Momentálne si neviem predstaviť byť zaočkovaný Sputnikom, keďže sú s ním spojené viaceré negatívne kauzy.

Teraz najčítanejšie

David Žák

Autor je študentom strednej umeleckej školy, na ktorej študuje žurnalistiku. Píše najmä o spoločensko-politických témach, v budúcnosti by sa rád venoval profesionálnej žurnalistike. Zatiaľ sa zaoberá spravodajstvom.