Denník N

Budúcnosť sa môže zmeniť

Nazeranie na dopravu sa za desaťročia zmenilo. Kým za komančov sa osobné motorové vozidlo považovalo za významný rodinný majetok, dnes ide pre niekoho len o vec dlhodobej spotreby, pre iného znamená ešte menej a mení auto rovnako často ako topánky raz za pár rokov, keď vyjdú z módy.

Čím som starší, tým mám väčšiu nechuť cestovať autom. Nie preto, že by ma nebavilo šoférovať, rád chodím na výlety. Problémom je slovenská realita – diaľnica D1 sa stavia už od roku 1972 a hotová nebude hádam ani do roku 2100, a dopravné zápchy, v ktorých nie som ochotný stráviť mladosť. Včera som bol po dlhom čase v Bratislave a z horného konca najväčšej slovenskej dediny na dolný koniec mi to trvalo trištvrte hodiny v čase obeda.

Mnohí mudrlanti píšu a rečnia o posilnení hromadnej dopravy. Lenže ako sa mám niekam dostať, keď tam nič nechodí a musím sa prispôsobovať? Existujú taxíky alebo ich alternatíva (Uber, Bolt, atď.), lenže tie sú skôr vhodné na kratšie vzdialenosti a sú len vo väčších mestách, pričom na Slovensku žiadne veľkomesto nemáme, preto tu ani nemôže vzniknúť slušná konkurencia.

Áut je čoraz viac, v našej malej krajine až viac ako 3 milióny. Zapchávajú cesty, ničia životné prostredie a ich prevádzka je nákladná. Treba platiť údržbu, opravy, diaľničnú známku, povinné zmluvné poistenie motorového vozidla a havarijné poistenie, v prípade firemného auta aj cestnú daň a mýto. Pritom auto využívam priemerne najviac 2 hodiny denne, zvyšných 22 hodín stojí doma v garáži alebo na parkovisku v obchodnom dome alebo neďaleko mojej kancelárie.

Mám zato, že s búrlivým vývojom technológií prejdeme k autonómnym zdieľaným autám. Sú to také moderné pojmy, až sa mi z tej predstavy niekedy točí hlava. Pomocou mobilnej aplikácie si privolám elektrické auto s robotickým šoférom. Robot nebude zbytočne politizovať a obhajovať fašistov a na rozdiel od klasického taxikára nebude ohovárať Uber, aby ma nakoniec okradol brutálnym zaokrúhlením ceny smerom hore a neodmietne mi vydať doklad o zaplatení. Zaplatím pomocou tej aplikácie, ktorou som si ho zavolal a formuloval svoju požiadavku na premiestnenie z bodu A do bodu B.

Takáto robotická zdieľaná doprava bude masovo rozšírená, akýsi hybrid medzi individuálnou a hromadnou dopravou. Tým sa výrazne zníži počet vozidiel na cestách a možno ani naša vysnívaná kompletná diaľnica D1 nebude potrebná, preto súdruhovia z niektorej budúcej vlády budú mať dobrú výhovorku. Znížia sa nároky na parkovanie, garážovanie a pravdepodobne budú omnoho lacnejšie poistky áut, keďže odpadne ľudský faktor.

Správne naprogramovaný robot v spolupráci s umelou inteligenciou bude robiť menej chýb ako človek, bude milý a zdvorilý, nebude unavený ani opitý, nebude sa dať rozzúriť na blondínu v červenom aute, čo mu pomalou jazdou prekáža v jeho jazdnom pruhu. Robot nebude prekračovať maximálnu povolenú rýchlosť, dodrží bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred sebou, vždy zastane na stopke a nikdy neignoruje červenú na križovatke.

Výrazne sa znížia emisie, pretože autá budú elektrické alebo vodíkové. Niektorí vizionári dokonca tvrdia, že éra elektrických áut je len krátkou epizódou v histórii automobilizmu a skutočnú revolúciu spôsobí až masívne rozšírenie vodíkových pohonov. Na nový rok nalejem do nádrže deci vody a na Silvestra mi ešte pol deci zostane.

V súčasnosti používam auto s dieselovým motorom, o pár dní mi príde nové elektricko – dieselové vozidlo, tzv. plugin hybrid. To nie je preto, že by som sa nevedel rozhodnúť, ale budúcnosť je ako vždy neistá. Klasická hláška z kultového filmu znie: Budúcnosť sa môže zmeniť. Záleží len na nás. Uvažujte o tom!

Teraz najčítanejšie