Denník N

Zneužíva Google svoje dominantné postavenie na trhu?

Google z doterajších vyšetrovaní pravidiel deformujúcich trhovú súťaž vychádzal vždy s pokutami, ktoré ho nijako neohrozili. Najnovšie vyšetrovanie EÚ môže túto situáciu zmeniť.

Google opäť čelí kritike v súvislosti s obmedzovaním prístupu užívateľských dát a podozreniu z nelegálneho uprednostňovania svojich vlastných technológií online zobrazovania reklamy. Týmto spôsobom môže ísť tak o ilegálne vytláčanie konkurencie.

Ak by spoločnosť dostala príkaz zastaviť alebo obmedziť online reklamy, tak by to markantne ovplyvnilo jej zisky, prípadne aj jej pozíciu lídra v online priestore. Ide o základný kameň podnikania gigantu a EU tým otvára tzv. čiernu skrinku online reklamy, kedy Google automaticky vypočíta a ponúkne cenu za reklamný priestor inzerentom a publisherom.

Európska únia by mala otvoriť oficiálne vyšetrovanie online giganta do konca roka. Podľa agentúry Reuters mal Google za predchádzajúci rok výnos z online reklám vo výške 147 miliárd dolárov. Inzerenti sa sťažujú, že spoločnosť využíva svoje dominantné postavenie, pretože vyhnúť sa softwéru Google je nemožné a súvisí s platbou vysokých poplatkov.

Materská spoločnosť Alphabet, zatiaľ nezaznamenala markantný prepad hodnoty svojich akcií a na grafe môžeme vidieť, že podozrenia hodnotu akcií neovplyvňujú. Na druhej strane je vysoko pravdepodobné, že zlom môže prísť, ak vyšetrovatelia zistia zásadné pochybenia a monopolné ovplyvňovanie trhu.

ProfitLevel Zarska Zneuziva Google svoje postavenie?
ProfitLevel Zarska Zneuziva Google svoje postavenie?

Výkon spoločnosti Alphabet (Zdroj: Investing)

Toto nie je prvý prípad porušenia „pravidiel“, ktorému musí firma čeliť. Začiatkom júna prišiel francúzsky protimonopolný úrad s obvinením ohľadom zneužívania dominancie na trhu online reklamy. Internetový obor bude musieť zaplatiť pokutu zhruba 270 miliónov dolárov.

Európska komisia v posledných rokoch začala vyšetrovanie zamerané na digitálny svet, konkrétne na firmy Microsoft, Google a Amazon. Google vo Francúzsku prisľúbil sériu zmien v reklamnej technológii, avšak splní naozaj svoje sľuby? Pokuty v konečnom dôsledku zaplatia inzerenti a obrovské zisky všetkých technologických gigantov stále narastajú.

Teraz najčítanejšie

ProfitLevel_Lucia Zarska

Lucia Zarska

Som spoluzakladateľkou webu Mafinn, na ktorom som sa po obsahovej stránke venovala vzdelávaniu laického publika v oblasti rôznych druhov investícií. Som presvedčená, že investovanie môže byť jasné, zrozumiteľné a dostupné pro každého, stačí len vedieť ako na to. Aj preto som sa rozhodla v oblasti finančných trhov nasmerovať svoje ďalšie kroky na pozíciu analytičky. V pozícii hlavnej analytičky brokerskej spoločnosti ProfitLevel sa teraz venujem tejto téme podrobnejšie. Zároveň sa snažím pokračovať v písaní odborných textov o kapitálových trhoch do médií a na blogy. https://www.linkedin.com/in/lucia-%C5%BE%C3%A1rska-356b40b2/