Denník N

Autoškoly môžu vďaka vládnemu návrhu zdražieť

V našej predstave riadenia štátu je silne zakorenené jedno pravidlo. Nechajme ľudí slobodne žiť a podnikať. Regulujeme len tam, kde je to potrebné a nenechajme si byrokratický štát prerásť cez hlavu.

Dnes som vystúpil v rozprave proti vládnemu návrhu, ktorý komplikuje život prevádzkovateľom autoškôl. Vláda totiž vymyslela novú povinnosť a to elektronickú evidenciu účasti na hodinách autoškoly.

Podľa navrhovaného zákona má byť v každej učebni elektronické zariadenie, kde sa bude evidovať účasť žiakov. Rovnaké zariadenie musí byť aj v každom vozidle autoškoly evidujúce identitu žiaka a lektora, dobu jazdy a trasu. Na túto srandu musí mať každí žiak vystavenú svoju vlastnú identifikačnú elektronickú kartu.

Prijatie zákona bude znamenať len zvýšené náklady pre samotné autoškoly. Bude potrebné nakúpiť zariadenia do každej učebne a auta. Každému žiakovi a lektorovi vystaviť elektronické karty. Prevádzkovatelia autoškôl nebudú mať inú možnosť, než premietnuť zvýšené náklady do poplatkov za autoškoly. Ak budeme v najbližšej dobe platiť o niekoľko desiatok eur viac za kurzy v autoškole, budeme vedieť prečo.

Jediným kto na tomto získa, sú opäť mecenáši napojení na vládnu stranu. Ministerstvo dopravy totiž bude udeľovať povolenia výrobcom na dodávanie spomínaných zariadení. Na trh pôjdu len také zariadenia, ktoré získajú technické osvedčenie. Vôbec sa nebudem čudovať, ak tieto certifikáty získajú zariadenia len od úzkej skupiny výrobcov napojených na stranu Smer.

Je do oči bijúce, že na takéto opatrenia nemá vláda žiaden iný dôvod, okrem vymýšľania nových prekážok, za ktoré si občania ešte budú musieť aj priplatiť.

Štát je potrebné riadiť na základe faktov a reálnych potrieb. Vládny Smer však nemá vôbec žiadne dáta o nedostatočnej výučbe v autoškolách. Namiesto toho, aby sa prípadne venovali kontrole vzdelávania na výstupoch, pozreli sa na to ako prebiehajú záverečné testy, prečo niektorí policajti jazdia so žiakmi naprieč celým mestom a prečo niekde stačí prejsť sto metrov po hlavnej ceste, sa rozhodnú zaviesť elektronickú evidenciu.

Ľudia totiž nie sú všetci rovnakí. Niekto parkuje kamióny na dvore od svojich dvanástich rokov a niekto si prvý krát sadne za volant vo svojej tridsiatke. Situácii na cestách žiadnym spôsobom nepomôže to, že budeme elektronicky kontrolovať či všetci sedeli v učebniach rovnakú dobu alebo či najazdili rovnaký počet kilometrov.

Vláda by mala začať riešiť reálne problémy a nie vymýšľať riešenia, kde si uliať ďalšie peniaze.

Teraz najčítanejšie

Martin Poliačik

Martin Poliačik študoval systematickú filozofiu na Trnavskej univerzite. Jeho cesta ku kritickému mysleniu je spätá so Slovenskou debatnou asociáciou, v ktorej od roku 1996 pôsobil postupne ako debatér, rozhodca, medzinárodný tréner a tri roky ju viedol z pozície výkonného riaditeľa. Desať rokov bol aktívnym slovenským a európskym politikom. Je doktorandom na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave a spolu s manželkou Hanou sa venuje podnikaniu, lektorskej a konzultantskej praxi. Vedie Akadémiu kritického myslenia a s individuálnymi klientmi a klientkami pracuje na zlepšovaní ich komunikačných, prezentačných a rozhodovacích schopností. So spoluautorkou Lindou Lančovou napísal knihu o kritickom myslení Poriadok v hlave, ktorá vyšla v knižnej edícii Denníka N v roku 2022.