Čo potrebujú naše školy v súvislosti so zmenou, ktorú prináša Plán obnovy?
V prostredí škôl je mnoho dôvodov prečo by zmena mala prísť. Vedia to všetci, od žiakov, či rodičov cez učiteľov a riaditeľov až po zriaďovateľov či majiteľov škôl. Zistenia, ktoré v tomto článku zhŕňam, sa opierajú o moju viac ako 26 ročnú prax v školstve doma a v zahraničí.
Prečo niektorí učitelia odmietajú zmenu?
Žijeme v dobe plnej zmien a jedno je na svete isté, že budú pokračovať. I napriek tomu sa mnohí z nás bránime a zubami-nechtami držíme zaužívanej rutiny, ktorá nám naoko prináša istotu. Čo nám bráni napojiť sa na aktuálne výzvy a vykročiť na kontinuálnu cestu rozvoja na školách? Čo nové potrebujeme začať robiť, čo nefunkčné potrebujeme pustiť a čo zdravé a prínosné potrebujeme podporovať a ďalej rozvíjať? Táto premena je v procese a pokiaľ nezaktivujeme každý jeden článok systému, bude to ťažké. Je a bude to i ďalej náročné, môže sa zdať až nemožné, ale pre tých, ktorí na tejto ceste už sú a vedia, že práve táto doba im pomáha k lepšej sebarealizácii a k tomu, že ich názor začínajú ostatní prijímať, tak pre tých je práve táto doba určitým vykúpením a oslobodením sa.
V prostredí škôl je mnoho dôvodov prečo by zmena mala neodvratne prísť. Pandémia korona vírusu nám do plnej miery prevetrala systém, v ktorom sa odkryli všetky silné ako i slabé stránky. Vedia to všetci, od žiakov, či rodičov cez učiteľov a riaditeľov až po zriaďovateľov či majiteľov škôl. Zistenia, ktoré v tomto článku zhŕňam, sa opierajú o moju viac ako 26 ročnú prax v školstve. Pôsobila som tak na základnej škole, gymnáziu, vysokej škole ako i v zopár súkromných jazykových školách, v ktorým som pracovala na pozícii učiteľky a lektorky. Cieľavedome sa otázke vylepšovania prostredia škôl a nastavenia kariérnej cesty rozvoja učiteľa venujem v medzinárodných Erasmus+ projektoch od roku 2010.
Keď som si v roku 2001 založila živnosť, tak som odštartovala cestu, na ktorej sme s tými, ktorí boli pri mne, rozvinuli nový koncept riadenia a vzdelávania. Nazvali sme ho „Uč sa a veď!“. Počas celých tých rokov sme nazbierali množstvo zistení a vstúpili do priestoru, ktorý ďalej kultivujeme, rozvíjame a aktualizujeme.
Dnes intenzívne spolupracujeme so zahraničnými partnermi z Chorvátska, Lotyšska, Českej republiky, Litvy, Severného Macedónska, Slovinska, Francúzska, Veľkej Británie a Poľska. Vďaka novým technológiám, ktoré nám pomáhajú aktualizovať sa v rámci celosvetovej transformácie a digitalizácie, máme možnosť spájať sa a spolupracovať pri dosahovaní našich cieľov pre účely zvyšovania kvality a atraktivity vzdelávania. Zároveň veľmi aktívne využívame možnosti ponúkané v programe Erasmus+, v rámci ktorého sme urobili tie najdôležitejšie zistenia na ceste. Stretla som stovky učiteľov, riaditeľov škôl a ich majiteľov a mala som možnosť naučiť sa o tom, ako vnímajú svoju prácu, školu ako i svet, v ktorom žijeme. Stretla som tiež množstvo inšpiratívnych školiteľov, manažérov podnikov či majiteľov malých a stredných firiem pochádzajúcich najmä zo Slovenska a Českej republiky.
Našla som medzi nimi skupinu ľudí – nadšencov, ktorí sú na tejto ceste spolu so mnou už niekoľko rokov pracujú na zavádzaní inovácií do škôl. V aktuálnom oceňovaní Learn & Lead Awards 2021 máte možnosť ich spoznať a vybrať z nich vo verejnom hlasovaní tých, ktorí vás najviac oslovia. I vy máte možnosť nazrieť do sveta, v ktorom je všetko možné. Sveta, ktorý si tvoríme spolu pre našu budúcnosť a budúcnosť našich detí. Sveta, v ktorom je človek v centre pozornosti a je podnecovaný k tomu, aby pracoval pre radosť z práce a bol v spojení s tými, ktorí tvoria jeho najbližšie pracovné prostredie. Nedá sa povedať, kto je dôležitejší. Náš svet potrebuje učiteľov, lídrov, manažérov, školiteľov, inšpirátorov, žiakov a študentov, ich rodičov a zákonných zástupcov, administratívnych pracovníkov, kuchárov, upratovačov, marketérov, ako aj nákupcov, ekonómov, inovátorov, opravárov, podnikateľov či iné profesie, ktoré dnešný moderný svet potrebuje. Všetci sme rovnako potrební a je našou úlohou vzájomne sa podporovať a pracovať.
Kým sme sa prepracovali k súčasného stavu, prešli sme kus cesty a zistili sme dôvody, ktoré bránia učiteľom na školách prijať modernú zmenu:
- Nekompetentnosť vedenia školy v otázke riadenia zmeny na školách.
- Zameranie sa na „toto musíme“ a takmer úplná absencia „toto môžeme“ myslenia.
- Nejasnosť vízie školy, s čím súvisí neschopnosť vedenia nadchnúť svoje tímu pre naštartovanie zmysluplnej zmeny k lepšiemu.
- Neochota učiť sa spolu, počúvať sa a spolupracovať nad rámec „klasických“ úloh spojených s pracovnou pozíciou na škole, či už riadiaceho pracovníka alebo učiteľa.
- Nejasné procesy riadenia a prerozdelenia zodpovednosti medzi jednotlivými členmi tímu školy, s čím súvisí enormná psychická záťaž učiteľov, čo sa prenáša na ich psychické zdravie ako i mentálnu (ne)pohodu žiakov a ich kolegov.
- Neľahko uchopiteľné, nejednoznačné definovanie, monitoring a hodnotenie kvality vzdelávania.
- Nevôľa učiteľov prekročiť hranice svojej triedy a stať sa plnohodnotným členom tímu školy, ktorý ťahá za jeden povraz spolu s vedením.
- Slabý záujem a nízka podpora rodičov o dianie na školách.
- Nedôvera medzi kolegami, vedením ako i nedôvera učiteľov k rodičom a naopak.
- Nedostatočná podpora učiteľov pri zavádzaní individuálneho prístupu zameraného na potreby žiaka.
- Nedostatočné finančné ohodnotenie práce učiteľov a neprepojenosť ich pracovných výkonov s celkovými cieľmi školy.
Prirodzene sa natíska otázka a čo s tým? Ako sa s týmito výzvami dokážeme vysporiadať v našom novom priestore? S tými, ktorí sú so mnou na tejto ceste, podnikáme nasledovné kroky:
- Transformujeme seba a svoje školy na učiace sa organizácie s dôrazom na zavádzanie individuálneho prístupu zameraného na potreby človeka.
- Zmenu zavádzame cez seba a prepájame sa navzájom.
- Budujeme excelentné školy cez model riadenia kvality organizácie EFQM.
- Zavádzame nový funkčný model riadenia prevádzky školy Learn & Lead, v ktorom cez nové pracovné pozície a novú organizačnú štruktúru jasne definujeme prerozdelenú zodpovednosť a spoluprácu medzi realizátormi vzdelávania.
- Zavádzame kariérnu cestu rozvoja učiteľa v priamom napojení na typ poskytovaného vzdelávania a rozvoja stupňa učiteľa zameranú na prehlbovanie znalostí a zručností v prístupe zameranom na potreby žiaka a otázkach sebarozvoja a sebariadenia.
- Vytvárame nové vzdelávacie programy a nástroje s pridanou hodnotou pre našich učiteľov, riadiacich pracovníkov ako aj študentov a zákazníkov.
- Poskytujeme odborné poradenstvo pri monitorovaní a rozvoji práce učiteľov a tímov na školách.
- S každou školou a každým zamestnancom školy pracujeme individuálne a vypracovávame odporúčania pre zvyšovanie angažovanosti ľudí v premene organizácie a rozvoja ich vzájomnej spolupráce a podpory.
- Iniciujeme projekty, proaktívne pracujeme, analyzujeme triedy učiteľov ako i samotné školy a vzdelávame druhých, pričom sa kontinuálne učíme byť lepšími a hodnotnejšími organizáciami.
Cesta „Uč sa a veď!“ vychádza zo Slovenska, a preto pracuje na tom, aby sme dokázali svojimi riešeniami prispievať k rozvoji kvality zdelávania u nás doma. S radosťou sme prijali informácie o národnom Pláne obnovy školstva a vidíme v ňom mnoho príležítostí pre skvalitňovanie života na našich školách. V mesiaci máj 2021 sme preto urobili prieskumu medzi riaditeľmi a zástupcami základných škôl v otázke ich aktuálnych prioritných potrieb v súvislosti s Plánom obnovy. Prieskumu sa zúčastnilo 26 riaditeľov ZŠ, ktorí zastupujú 8504 žiakov a 723 učiteľov a odprezentovali sme ho online. Najdôležitejšie ciele v súvislosti s implementáciou Plánu obnovy v ňom vyšli nasledovné:
- Zmeniť pracovné postupy na celej škole (84,6%)
- Zvýšiť kvalitu poskytovaného vzdelávania (76,9%)
- Vytvoriť systematické vzdelávanie pre učiteľov v prístupe zameranom na potreby žiakov (73,10%)
Keď sa pozrieme na prienik zistení z dotazníka o Pláne obnovy a ponuke našich riešení, tak nám z toho jednoznačne vyplýva, že sme pripravení pomáhať nášmu školstvu a ľuďom v ňom na ceste za radostnejším životom na našich školách. Sme nielen pripravení, ale proaktívne podnikáme kroky smerom k tým, ktorí našu pomoc a podporu prijímajú. Postupne navštevujeme školy po celom Slovensku a posilňujeme ich na ceste premeny.
Pomenovať veci správnym menom niekedy bolí a bránime sa tomu. Keď však prekonáme strach a prebudíme svoju prirodzenú ľudskú zvedavosť, tak začneme vnímať veci inak. My učitelia sa hlásime k nášmu povolaniu preto, lebo milujeme učenie (sa). Výsledkom učenia sa je nadobudnutie nových vedomostí a znalostí, za pomoci ktorých je naša práca lepšia, kvalitnejšia a hodnotnejšia. Výsledkom učenia sa je teda prirodzene zmena.
Kráčajme preto touto cestou a nachádzajme radosť z okamihov, kedy sa cielene zameriame na to dobré a pekné v našom okolí ako i v nás samotných. Buďme otvorení novému a zapájajme sa do iniciatív, ktoré prebúdzajú našu vnútornú radosť. Ozvime sa, keď sa v našom okolí deje niečo, s čím nie sme vnútorne stotožnení. Bráňme si lásku k učeniu, tej je na školách treba veľa! Láska je cesta k novému školstvu, k premene, na ktorú toľkí čakáme. Každý deň začínajme od seba, s láskou a prijatím seba samého pracujme v novom priestore a prijímajme zmenu, ktorej sme nositeľmi. Zaujímajme sa o dianie v súčasnom svete a prinášajme povzbudenie do dní plných obtiaží, výziev, nervozity a stresu. Naučme sa ovládať naše emócie, rozvíjajme svoju sociálno-emocionálnu inteligenciu a prehlbujme svojho vedomosti a zručnosti z psychológie. Buďme hrdí na svoju prácu, na výsledky, ktoré dosahujeme a pomáhajme si navzájom. Zaujímajme sa o druhých, ktorí sú súčasťou našej cesty a rešpektujme sa navzájom.
Viem, že tento článok si nájde tak svojich fanúšikov ako aj oponentov. Ďakujem každému z vás, ktorí ste ho dočítali do konca a možno vás podnieti k zamysleniu sa. Možno sa s niektorými myšlienkami a návrhmi stotožníte a niektoré neprijmete. Je to pre mňa v poriadku. Viem, že sme rozdielni a v tejto pestrosti je práve krása života.
Záverom mi dovoľte vybrať citáty dvoch výnimočných učiteliek zo ZŠ Bystrická cesta 14 v Ružomberku, ktoré sa spolu s ďalšími učiteľmi a riaditeľmi škôl zúčastnili nášho medzinárodného certifikovaného kurzu Uč sa a veď! v júli 2021 v Ružomberku. Ten sa konal na Pedagogickej fakulte Katolíckej univerzity v rámci Erasmus+ projektu UPGRADE with Learner-centred approach, o ktorom si môžete viac prečítať v mojom blogu Ako staviame základy modernej cesty rozvoja učiteľa.
„Viaceré aktivity ma prinútili zamyslieť sa nad tým, v čom som dobrá a čo naopak potrebujem rozvíjať, na čom chcem popracovať. Bolo tiež zaujímavé sledovať, ako ma vnímajú ostatní. Na základe poznania seba samého a uplatňovaním týchto princípov nielen v bežnom živote, ale aj školskej praxi sa môžeme stať dobrým učiteľom a motivátorom aj pre našich žiakov a kolegov.“ Hedviga Demková
„Dostala som veľké bohatstvo a to je 9 princípov moderného človeka. Môj úspech a budúcnosť závisí len a len odo mňa. Zároveň sa nemusím báť prekročiť doteraz zaužívané spôsoby žitia, prekročiť svoje hranice a dať možnosť a priestor novým výzvam. Človek má v živote svoje potreby. Aby bol spokojný, musí ich napĺňať. Musí byť zachovaná celistvosť tela, mysle, srdca a duše.“ Katarína Podobová
Prajem vám na vašej ceste v novom školskom roku 2021/22 veľa síl, energie a radosti. Ak vás čokoľvek v tomto článku oslovilo a zaujalo a mali by ste chuť a záujem sa dozvedieť viac, napíšte mi na [email protected]. Sme tu aj pre vás.
Veľa šťastia a radosti na ceste, kolegovia!