Denník N

Gitarový mág František Griglák

SONY DSC
SONY DSC

Vedúca osobnosť Fermáty, skladateľ, gitarista, hráč na klávesové nástroje. Hrával a spolupracoval s desiatkami osobností, okrem iných s Mariánom Vargom a Paľom Hammelom.

Spomienka z centra Bratislavy. Ideme na pivo do dnes už nejestvujúcej krčmy Gemer na rohu ulice. Sme piati. Ja sa posadím oproti Ferovi Griglákovi. Vedľa neho je basgitarista Márius Bartoň, vedľa mňa môj otec Roger. Päticu dopĺňa sprostredkovateľ tohto výnimočného stretnutia, obchodník s výtvarným umením Pavel. Debata sa môže začať.

Vlastne sa už začala, priateľsky a spontánne. Fero Griglák zaspomína na svoje začiatky a šokuje nás informáciou, že počas štúdia na konzervatóriu cvičil na hudobných nástrojoch dvanásť hodín denne. Môj oco ho podpichne, na aký nástroj to vlastne hrá, či na hoboj…

„Celkom slušne na klavír a gitaru,“ s úsmevom odpovie Fero a dodá, že v škole ho nútili hrať aj na hoboj, preto ho teraz nemá veľmi v láske. Veru, klavír a gitara, najmä elektrická. Za všetky muzikantsky vybrúsené skladby spomeniem Suitu po tisíc a jednej noci (Rimskij-Korsakov). Griglák nám opisuje dojmy z vystúpenia vo Viedni, kde ho ohúrila táto skladba v podaní kapely Emerson, Lake & Palmer.

Vzduchom a cigaretovým dymom lietajú mená ako Rory Gallagher a Johny Lang. Vtom Griglákovi zazvoní mobil, po pár sekundách si objedná najnovší album Garyho Moorea, CD aj vinyl. Po chvíli si k nášmu stolu prisadne šéf vydavateľstva Petrus, Peter Chalupa. Zapáli fajku a prehodí zopár slov o nových knihách. Griglák sa spýta Bartoňa, či čítal Stratené ilúzie od Balzaca. Naozaj nie?Basgitarista zo žartu poznamená, že všetko čítať nemohol.

Vyzvedám, či aj po toľkých rokoch profesionálneho hrania cítia trému pred vystúpením. „Isté chvenie áno, zodpovednosť za koncert. Ale keď to rozbalíme, všetko z nás opadne, však?“ obráti sa Griglák na Bartoňa, ktorý prikývne.

„Fermáta znamená v hudobnom názvosloví grafické označenie predĺženia určitého tónu alebo pomlčky; miera tohto predĺženia nie je presne určená. Symbolika názvu korešponduje so zameraním rovnomennej rockovej skupiny, pre ktorú je charakteristické spojenie strohej disciplíny so živelnou spontánnosťou,“ dočítame sa na internetovej stránke legendárnej slovenskej kapely Fermata.

Živosť a nápaditosť sú súčasťou každej skladby, pod ktorú sa podpísala Griglákova kapela. Keď vydali album Huascaran, písal sa rok 1977 a na zadnej strane žltého obalu platne stáli okrem štyroch názvov ,nadupaných´ džez-rockových kúskov aj zaujímavé komentáre k nim. Fermáta vtedy reagovala na tragickú československú expedíciu v Peru, ktorej členovia prišli o život spolu s 80 000 domácimi obyvateľmi.

Nie náhodou o tridsať rokov neskôr začína prvé live CD a DVD z bratislavského Klubu za zrkadlom piesňou For Huascaran. Ide o spomienku na spomínaný legendárny album Fermaty, ktorá je poňatá ako kompaktný deväťminútový prierez tretím albumom kapely. Skladba For Huascaran sa pomaly stáva neoddeliteľnou súčasťou koncertných vystúpení bratislavskej formácie.

Griglák sa nemýlil, keď s odstupom piatich rokov po prvej platni povedal: „Myslím, že na prvej platni je niekoľko pekných nápadov; keby sme teraz nahrávali album naživo a použili tie isté, modernejšie aranžované skladby, tak by to mohlo byť celkom uspokojivé.“

CD a DVD Fermaty sú viac než uspokojivé, s vynikajúcim zvukom aj obrazom. V bonusoch na DVD nechýbajú sympatické fotografie z príprav a samotného koncertu plus dokument, na začiatku ktorého sa Fero Griglák a už nebohý Fedor Frešo zhodnú, že Fermata si po 11 vydaných albumoch ,lajfku‘ zaslúži.

Bonusový videoklip Spomienka na Amsterdam je záverečnou lahôdkou pre priaznivcov kapely na čele s gitarovým mágom Ferom Griglákom.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Kvič

Autor v slobodnom povolaní, básnik, publicista, textár. Participoval na projektoch Nuit Blanche a EHMK 2013, viedol dobročinnú iniciatívu NEXABOW, pôsobil v redakcii KOSICE:DNES. V súčasnosti sa venuje investigatívnej činnosti, písaniu poviedok a tvorbe pre deti.