Denník N

D. Bonhoeffer: Následování (Čitateľský denník 44/2021)

„Úhlavním nepřítelem naší církve je laciná milost. Náš dnešní zápas se vede o milost drahou.
Laciná milost znamená milost jako levné, výprodejové zboží, levné odpuštění, levnou útěchu a levnou svátost; milost jako bezednou zásobárnu církve, ze které se lehkovážně, bez rozpaků a bezmezně rozdává; milost, která nemá cenu a nic nestojí (…)

Drahá milost je evangelium, které musíme stále znovu hledat, je to dar, o který musíme prosit, jsou to dveře, na něž musíme tlouci. Drahá je, poněvadž volá k následování, milost to je, poněvadž volá k následování Ježíše Krista; drahá je, protože člověka stojí život, milost to je, poněvadž mu teprve takto daruje život; drahá je, protože zatracuje hřích, milost to je, poněvadž ospravedlňuje hříšníka.“

Bonhoefferov životopis, ktorý vyšiel v krásne viazanej edícii Porta Libri, bol pre mňa jednou z najlepších kníh minulého roka. Príbeh nemeckého kazateľa, martýra a špióna podieľajúceho sa na spiknutí proti Hitlerovi ma veľmi silno zasiahol, preto som si dal za úlohu prečítať dostupné Bonhoefferove práce. O čom teda je Následovaní, jeho najznámejšie dielo?

Kniha začína mnohokrát citovanou úvahou o lacnej milosti — zhubnom formalizme v cirkvi a nekajúcnosti; o živote, ktorý nie je menený evanjeliom. Lacné krsty bez vyznania, formálne konfirmácie (či birmovky) rozdávané bez osobnej viery a záväzku, lacná útecha v ostrom kontraste s drahou milosťou, ktorá volá k naozajstnému nasledovaniu Krista.

Bonhoeffer tu postupne rozoberá celú Kázeň na hore, blahoslavenstvá, sviatosti, Kristov súcit a obetu. Zdôrazňuje, že kresťanstvo nie je tajnou mystickou náukou vyššieho poznania pre pár vyvolených svätcov žijúcich dokonalým životným štýlom, ale dobrou správou pre všetkých ľudí — omylných, zlomených, utrápených. Pravé evanjelium preňho nie je nejakou víťaznou ideou vytvárajúcou fanatikov, ale dobrou správou, ktorú musí prijať každý sám za seba; je to individuálne rozhodnutie jednotlivca pred Bohom.

Cirkev by sa podľa Bonhoeffera mala spytovať samej seba, či nepodlieha nenávisti, pohŕdaniu a hanobeniu; mala by rozmýšľať, ako svojim konaním a vyučovaním zvestuje Božiu svätosť a spravodlivosť, jeho milosrdenstvo a súcit. Aby sme si pripomenuli kontext — Bonhoeffer toto všetko píše v dobe, keď nemecká štátna cirkev začína koketovať s nacizmom, dobre vie o prenasledovaní židov a sama sa snaží vymazať všetky zmienky o judaizme z Biblie. Bledý, blonďavý, modrooký Ježiš, veď to poznáte.

Nové vydanie Následování od nakladateľstva Kalich — po prvý krát kompletné a neskrátené — možno ešte nájdete v niektorom kníhkupectve. Plátená pevná väzba s decentnou typografiou a niekoľkými faksimile pôvodného nemeckého vydania je krásna. A aj keď je Bonhoefferov jazyk akademický a po tých rokoch aj trocha archaický, odporúčam sa ním prehrýzť. Stojí to za to.

„Řešit otázku své víry nebo své nevěry ti uloženo není, je ti přikázán poslušný čin a máš jej vykonat hned. Tak se vytváří situace, ve které je víra možná a skutečně existuje.“

D. Bonhoeffer: Následování
Kalich, 2013
376 strán
*
80 %
*
Čitateľský denník vo forme podcastu môžete počúvať tu.
Moje ďalšie písačky a kresbičky môžete sledovať tu.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.