Denník N

6 kníh na naštartovanie biznisu a kreatívneho myslenia

Nazbieralo sa mi 6 kníh, ktoré sa týkajú biznisu. Posúvam ich ďalej do súťaže, aby vás naštartovali, či aby vám pootvorili dvere do marketingu a kreatívneho myslenia.

 

Lean Startup

Eric Ries napísal knihu Lean startup s podtitulom Ako budovať úspešný biznis na základe neustálej inovácie už niekoľko rokov dozadu, ale hoci som o nej veľa počula, veď aj Mišo Truban ju odporúčal, odhodlala som sa až teraz, keď začínam riešiť nejaké nové projekty.

A kniha je to naozaj veľmi dobrá pre kohokoľvek, kto sa pohybuje vo svete biznisu. Nemusíte byť podnikateľ, kniha vám pomôže, aj ak ste zamestnanec. Pomôže komukoľvek, kto rieši malé aj veľké projekty, dokonca aj ak chcete zmeniť niečo na vlastnom živote. Hlavné posolstvo knihy a lean prísupu je – robte veci postupne a neustále. Nesnažte sa vytvoriť službu či produkt prístupom všetko najprv čo najlepšie pripraviť, až potom vypustiť do sveta. Naopak, vypustite to von čo najskôr a postupne podľa výsledkov upravujte, prispôsobujte, meňte.

Takýto prístup prináša úsporu času, energie aj financií. Akurát v systéme, v ktorom sme zvyknutí chodiť v zabehnaných koľajach, sa naň ťažšie nabieha, to vidím aj sama na sebe. Ideálne je preto sa ku knihe vracať každých pár mesiacov, keď zbadáte, že váš projekt spomaľuje či zachádza do slepej uličky.

Lean startup

Umenie kreatívneho myslenia

Lean startup hovorí, že treba neustále inovovať. Umenie kreatívneho myslenia od Johna Adaira zas poskytuje 21 bodov, ako byť inovatívny a rozvíjať skvelé myšlienky. Lebo rozmýšľať kreatívne je naozaj náročné. Poznám ľudí, ktorí sa to nikdy naučiť nemuseli, dar kreativity majú v sebe. Mnohí ďalší (vrátane mňa) sa však musia kreatívnemu mysleniu učiť, pritom výsledok u každého bude iný. Napriek tomu sú zásady z knihy všestranne aplikovateľné, vybrala som pár zaujímavých bodov z kapitoly o hyptézách a názoroch:

  • Vybudujte si cit pre orientáciu v džungli nesprávnych úsudkov, predsudkov a nevedomých myšlienok. S radosťou prijímajte kritiku alebo spochybňovaních vašich hypotéz.
  • Názory sú často cennejšie než pravda. Menia sa v závislosti na faktoroch, ako sú zloženie skupiny alebo spoločnosti, prípadne na čase a mieste, kde sa práve nachádzate.
  • Udržujte si nadhľad. Nenechajte sa obmedzovať psychickými limitmi, ktoré sa zrazu môžu v rôznych situáciách objaviť.
Umeni kreativneho mysleni

23 zabijákov prokrastinácie

Ak sa už odhodláte do niečoho pustiť, najčastejšou prekážkou je prokrastinácia, čiže neustále odkladanie povinností či úloh. Na internete nájdete množstvo článkov a návodov, ale ak ste typ, ktorý potrebuje mať neustále na očiach pripomienku na papieri, alebo jednoducho radšej čítate hmotnú knihu, než online článok, tak odporúčam útlu knižku 23 zabijákov prokrastinácie od  S. J. Scotta.

Každému zafunguje niečo iné, mne najviac fungujú písané zoznamy, z ktorých si môžem odškrtávať splnené úlohy. Taktiež to, že sa najprv vrhnem na tie náročnejšie úlohy a tie jeddnoduchšie si nechávam na koniec. A keďže väčšinu mojej práce robím na počítači, nainštalovala som si blokovač stránok. Keď potrebujem niečo urobiť, zablokujem si na vymedzený čas všetky stránky, ktoré ma neustále lákajú pozrieť, čo je nové (Facebook, Twitter, Denník N).

23 zabijaku prokrastinace

Prečo už neplatí tradičný marketing

Táto kniha od viacerých autorov pod vedením Kamrana Kashaniho nie je síce taká obsiahla ako marketingové biblie od Kotlera, zato oveľa výstižnejšie zachytáva posuny, ku ktorým dochádza najmä od roku 2000 v oblasti vzťahu medzi firmou a zákazníkom. Zaoberá sa marketingom hodnotové reťazca, stratégiou pridanej hodnoty, špecifikami marketingu služieb a doplňuje ďalšie P do marketingového mixu – passion, teda nadšenie.

Je vhodná pre študentov z oblasti marketingu a biznisu, ale aj firmy, ktoré sa v tom tradičnom marketingu trochu pozabudli. Ak sa pozriete na mnohé slovenské úspešné firmy, tak zistíte, že vo veľa faktoroch spĺňajú to, o čom táto kniha píše.

Proc uz neplati tradicni marketing

Česká reklama

História českej reklamy od pána Vajíčka po falošné soby bude zaujímavá najmä pre ľudí, ktorí sa v reklame pohybujú, alebo ktorí sa o pozadie reklamy zaujímajú. Novinár Jaroslav Krupka dal dokopy zaujímavú publikáciu o trhu, ktorý po revolúcii vznikal na zelenej lúke. Reklamný priemysel v socialistickom Československu prakticky neexistoval, takže nebolo čo privatizovať (prípadne tunelovať) a každý musel ukázať, čo vie. Minulé zásluhy boli podľa Jiřího Janouška, riaditeľa českej Asociácie komunikačných agentúr, k ničomu. Trh reklamných agentúr sa vyvíjal s porevolučnou spoločsťou, takže nebola núdza ani o mafiánske praktiky a politické naťahovačky. Čítanie Česká reklama je zaujímavé, navyše je v knihe množstvo obrazového materiálu.

Ceska reklama

Reklamné slogany

Málokedy sa zamyslíme za príbehmi, ktoré stoja za vznikom reklamných sloganov. V knihe Reklamné slogany je všetko zhrnuté na jednom mieste. Autor Lionel Salem sa zaoberá svetovými a americkými značkami, čiže slogany sú v angličtine s prekladom (ak existuje český variant, tak ho prekladateľ pridal). Umenie sloganov si tak vychutnajú skôr tí, ktorí vedia po anglicky. Napríklad sieť hotelov Holiday Inn Express má slogan Stay smart, čo v prvom momente môže znamenať Zostaňte múdry, ale sloveso stay možno použiť aj vo význame bývať, čiže v spojitosti s hotelmi ide o Bývajte múdro.

Prvá časť knihy obsahuje zoznam značiek a ich sloganov zoradených podľa odvetvia. Druhá časť knihy obsahuje príbehy sloganov 60 značiek. Napríklad slogan Nokie Connecting people nevymyslela reklamná agentúra, ale študent technológie Ove Strandberg v roku 1992, ktorý pracoval na pol úväzku vo výskumnom centre Nokie. Počas písania diplomovej práce si dal polhodinovú pauzu a len tak vymýšľal pre Nokiu slogan. Predložil svoje návrhy šéfom, ktorí ich posunuli vedeniu a to nakoniec jeden z jeho návrhov – Connecting people – vybralo. A že je to dobrý slogan dokazuje to, že prežil aj samotnú značku.

Reklamni slogany

Ak máte záujem niektorú knihu vyhrať, vyplňte tento formulár. Súťaž bude prebiehať do 13. októbra 2015. Knihy do súťaže poskytlo vydavateľstvo Albatros Media.

Aktualizácia 14.10.2015: Knihy vyhrali nasledovné emaily: sam…san@gmail.com, eva@s……….manty.sk, st…s.martin@gmail.com, ursula.f……kova@d..t.sk, www.c…@gmail.com, seda…1@centrum.sk, b…..ovska@de…..ece.com. Gratulujem a blog post so súťažou o knihy bude čoskoro opäť.

Teraz najčítanejšie

Veronika Pizano

Pracujem v oblasti marketingu, v súčasnosti vo vydavateľstve W Press, ktoré vydáva časopis .týždeň. Som členkou tímu MONO.sk.