Denník N

Ivan Šimko, Peter Weiss, Empedoklés, dialóg a kamene

Už včera som plánoval vhodný okamih, kedy znova rozmiestniť maľované kamene na trase v rámci pravého brehu Dunaja, v Petržalke, ktorú by sme radi dali do pozornosti, v rámci „scitlivenia“ verejnosti, tvorivosti, pohybových aktivít.

Teda priznám sa, že táto tvorivá činnosť ma baví, bez ohľadu na dosah a spätnú väzbu o tom, kto sa k tým kameňom dostane.

Ktorý lovec či zberač to zdvihne zo zeme.

Koho to poteší.

Trasa značí miesta, kde pred skoro osemdesiatimi rokmi sa stali strašné udalosti, miesta ľudských tragédií a možno by to mohlo byť také memento i pre dnešok.

(text je o potrebe dialógu, aby sme viedli rozhovor vzájomne ,i medzi sebou a svetom…vnímali zmeny, stavy, fakty…toto je fakt, toto si myslí drvivá väčšina vedcov…)

Teda v bufete Flinstone bude dnes jadro aktivít, a ja som od včera nejak nachladnutý a to, že som bol vyše hodinku v ideálnom počasí na bicykli, to je možno to, čo je skúsenosť, zážitok, s ktorým sa rád podelím.

Totiž vnímanie seba, sveta, pocit ohrozenia, strachu, ktorý aktivizuje či berie sily. Pohár poloprázdny či poloplný….

Uhoľ pohľadu…

Teda, ak by som ostal doma v nevyvetranom byte plnom aerosólu, vírusov či výparov… mal by som bez pohybu a priameho slniečka pocit, že to je určite ten Covid, že hádam vďaka očkovaniu to bude mať ľahký priebeh..

A takto po hodinky v pohybe mám zrazu pocit zdravia, dobrých skutkov.

Píšem. Striedam šport s „intelektuálnym výkonom“.

Cestou som si všimol prípravy na Deň Petržalky, zdalo sa mi, že na Nobelovom námestí medzi tými tromi usporiadateľmi je i náš starosta. Podľa postavy z profilu som mal diaľky ten dojem.

A to je druhá vec, ktorú je zaujímavá, hodná pozornosti.

To, že mám o niečom dojem, nemusí byť tým, čím sa mi zdá.

Fakt som si užíval cestičku stredom Petržalky, nový cyklochodník a aj keby na dni Petržalky neprišiel nik, kto chce, ten využije cyklochodník môže byť tiež spokojný napríklad v tento dnešný deň… A tých ľudí, ktorí tade prejdú, možno tiež priebežne rátať.

Štatistika.

Teda, nedá sa porovnať ten počet ani s plným kostolom, okolo ktorého som nečakane prešiel, omša, kde ľudia stáli i vonku a bolo tam v tom istom čase, aspoň 100 ľudí a nedá sa to porovnať ani s tým, že v tomto istom čase začal i futbal na FC Petržalka a tam je aspoň 1000 ľudí.

Je to jedno.

A to je tretia vec, na ktorú chcem upozorniť.

Naša hra Kamene ukazuje alegóriu, staré presvedčenie, že sme ako kamene, všetci spolu, v jednom múre, ktorý nás významom, ktorý mu dávame, presahuje…

Čerpáme z kameňov, ktoré tu boli pred nami, ktoré tvoria spodné časti muriva, základy a my, ak to bude ok, môžeme byť niečo pevné, na čom môže úspešne stáť niečo ďalšie.

Čo nás stmeľuje? Aká malta?

Myslím na nášho sponzora, firmu Baumit, i na fakt, že som absolvent SOU – stavebné i filozofie i sociálnej práce. Predseda OZ Presadíme…:-)

No stmeľuje nás i dialóg, príbehy, ochota počúvať s rešpektom niečo, čomu rozumieme. V rodnej zemi, doma, v rodnej rečí. Materinská reč….

Je dobré skúsiť porozumieť tomu, čo sa deje.

Niekto má moc, pohltí ho to a je hysterický. Myslí, že má pravdu, že mu chcú ublížiť. Kto má iný názor, toho zruším i s úradom. Nevnímam argument, že robí podľa zákona a ako člen inštitúcie štátnej musí ísť podľa zákona.

Ani žena matka, s fóbiou, ktorá podľahla vplyvu masovokomunikačných prostriedkov nemá možno mieru a nevníma vo vlastnom vnútri – so smiechom nad sebou samou – že má strach. Že nemusí byť s stave, že hľadá argumenty, v kognitívnej disonancií, proti tým, ktorí ju ohrozujú. Ktorí počúvajú iné interpretácie faktov, stavov, zmien, ktoré sa na svete dejú..

Nejak je ťažké v takom stave, zvlášť, keď ide o nejakú davovú psychózu, paniku, tieň, ktorý ovládol masu, ktorý úspešne prerástol za maskou a pohltil lásku…ťažké je nájsť v srdci lásku. Mier. Peace of Mind…

A tu je vďaka „oslím mostíkom“ poukázané na jadrom myšlienky, ktorú som dnes na tom bicykli mal.
Toto totiž spomínal i Ivan Šimko v diskusii na TV Bratislava (Beseda o piatej – nájdete v archíve).
Vraví, že on je zaočkovaný a on tomu verí. A dcéra nie je a teda preto, že ju má rád, preto by ju rád presvedčil na to, aby sa dala zaočkovať. Aby ju ochránil.

Nie je to teda postoj, tu som ja, novinárka, a tu je „dezolát“, ktorého chcem „zničiť“, v priamom prenose verejne znemožniť, lebo chce ako občan docieliť diskusiu. Je to postoj, ty, občan, rodák, podobný mne, s rešpektom som si našiel čas, vypočujem si teba, ty si vypočuj mňa a necháme si to prejsť hlavou. Sú tu fakty a sú tu interpretácie, toho, čo sa deje. To, čo evidujeme…

Empekoklés vnímal svet tak, že sú tu štyri živly a dve sily, ktoré pôsobia. Tie v určitom procese menia pomery, proces zmien. Je to sila lásky a sila sváru. Je fakt, že sú ti živly, voda, vzduch, oheň…zem…a menia sa…kto má pravdu? Ktorý vedec?…

Tu i prof. Krčméry i iní, vidia to, čo je život. I vírus v ich ponímanú chce prežiť, žije s nami a je to o sile a zdraví.

Vyrovnaný má vyššie šance. Načo viesť zbytočné spory…že z toho srdce bolí….

Teda nie je na svete len zlo, nepriateľ, možno je len nedostatok lásky v danej chvíli a nie je ani láska, je nedostatok lásky, občas. Málo lásky…

A teda, uzavretí v sebe, s pocitom ohrozenia, choroby, slabosti, môžem podľahnúť zvodom, tomu, čo nás rozdeľuje, čo sa ponúka, čo nás láka… a môžem nájsť i silu a skúsiť to vedome zmeniť….

Teda Peter Weiss a Ivan Šimko si našli čas diskutovať a recept na krízu, ktorú máme v spoločnosti bol ich príklad. Dialóg, konsenzus, ktorý našli naprieč politickým sektorom, keď vo vyššom záujmom to bolo potrebné. Spomínali hrozbu izolácie od Európy, finančnú krízu, krízu s plynom…

Pomenovali to, čo vidia a ponúkli riešenie. Vnímajme ich ako kamene, ktoré stoja pevne, základy. Jeden z SDĽ a druhý z KDH, ako spolubojovníci a starí priatelia…šediví, …to znás…:-)

 

Teda nie len tak bez dôvodu sú tu na fotkách tie mosty. Mosty predsa spájajú. Rieka má dva brehy, stačí iba trochu nehy. (Prečo ˇľudia pália mosty? Spieva R. Muller…)

A nie bez dôvodu je na našom tričku k hre Kamene i text, že sme tu, tu v strede..medzi „Kameňmi“.

Kto chce podporiť našu činnosť, dá sa tričko objednať. Oceníme kolektívy, športovcov, školy,…keď sa ozvú..spravíme …môžu hrdo nosiť s pocitom, že sme tu…

Teraz najčítanejšie