Denník N

Protest bratislavských taxikárov nerieši hlavný problém

My, zákazníci, chceme predovšetkým kvalitnejšie služby.

Bratislavskí taxikári sa vybrali do ulíc protestovať proti novej aplikácii Uber, ktorá im vraj vezme prácu a podráža ceny. Argumentujú aj tým, že Uber obchádza zákon a prevádzkujú ho nelicencovaní taxikári. Je to pochopiteľné, nová konkurencia nenadchne nikoho. Škoda ale, že sa taxikári ešte nikdy nevybrali manifestovať za to, aby im bolo umožnené poskytovať kvalitnejšie služby zákazníkom. Potom by sa možno nemuseli báť každej novej aplikácie, ktorá umožní jazdiť za nižšie ceny. Uber je určite len prvou lastovičkou, a čoskoro za objaví možno Priber, Zaber či Ober. Napokon, zdieľanie jazdy nie je žiadna novinka. Zaujímavé, že nikto neprotestuje proti etablovaných službám ako Zvez Suseda, Jazdomat, Stopár a pod. Obávam sa, že tadiaľto cesta nevedie ani k vyššej kvalite ani k lepším cenám pre Bratislavčanov a návštevníkov.

Hlavná motivácia klienta využívať oficiálnu taxislužbu by nemala tkvieť len v nízkej cene, ale najmä v kvalite služby, rýchlosti, bezpečnosti a spoľahlivosti. Úprimne povedané, v týchto kategóriách majú naše taxislužby značné medzery. Čiastočne z vlastnej viny a čiastočne aj preto, že magistrát akosi zatiaľ nepristúpil k mnohým opatreniam, ktoré sú vo svete bežné, a robia jazdu taxíkom atraktívnejšou.

Prestaňte okrádať zákazníkov

V prvom rade je tu téma bezpečnosti. Nemyslím len to, že niekto olúpi klienta v taxíku s nožom na krku. K okrádaniu klientov patrí aj účtovanie troj- až štvornásobku toho, čo by ukázal taxameter, len čo taxikári zistia, že zákazník je cudzinec. Žiaľ, ponosy na takéto správanie počúvame od turistov stále, a ukázala to aj vlaňajšia kontrola, na ktorej sa podieľala Bratislavská organizácia cestovného ruchu. Prečo teda jazdiť drahšou službou, keď navyše exituje riziko, že zaplatím ešte viac?

Zrušte jazdu z ulice za dvojnásobok

Javom, o ktorom už nemá zmysel snáď ani hovoriť, je nezmyselná vyššia cena pri zastavení taxíka na ulici. Okrem toho, že sa vzpiera akejkoľvek ekonomickej logike, robí jazdu taxíkom opäť komplikovanejšou a neprehľadnejšou. Pre mladšie ročníky používajúce smartphony toto čiastočne vyriešila aplikácia Hopin Taxi. Ale napríklad u seniorov stále vyvoláva istú nedôveru v to, koľko za taxík skutočne zaplatia a či si to môžu dovoliť. Pričom treba povedať, že ceny väčšiny taxislužieb pri jazde na objednávku skutočne nie sú nijako prehnané. To, ako sa však zdvíhajú pri nástupe na ulici, je absurdné. Áno, ak klientovi taxikár vyúčtujete minimálne jazdné 10 eur od Carltonu do River Parku, tak ešte ani nevystúpi z taxíka a už si naštvaný sťahuje Uber.

Urobte si poriadok vo svojich radoch

Miesto protestov proti konkurencii a kšeftovania so stojiskami by si taxikári mali v prvom rade upratať vo svojich radoch. Následne si sadnúť za jeden stôl s magistrátom a hľadať spoločné riešenia. Totiž záujmom každého moderného mesta, a teda aj Bratislavy, by malo byť, aby ľudia taxíky v rozumnej miere využívali. Centrum mesta nie je nafukovacie. Ak by každý, kto príde do centra za prácou alebo nákupmi, svoje auto nechal zaparkované v centre, systém by skolaboval. Pre mnohých obyvateľov, podnikateľov alebo návštevníkov zrejme MHD nikdy nebude predstavovať prijateľnú alternatívu. Taxík by ju však predstavovať mohol. Je to flexibilný a komfortný spôsob dopravy bez nutnosti zastavovať na každej zastávke MHD a niekoľkokrát prestupovať. O jazde mimo trasy MHD a nočnej jazde nehovoriac.

Úradníci, začnite systémovo riešiť aj problémy taxikárov

V mnohých európskych aj svetových metropolách tvorí podiel taxíkov na celkovej preprave osôb významné číslo. Taxík je vlastne niečo ako car-sharing alebo car-pooling (požičiavanie, resp. zdieľanie jedného auta viacerými osobami). V tomto prípade navyše aj so šoférom. Malo by byť v záujme mesta vytvoriť taxíkom také podmienky, aby jazda nimi bola atraktívnejšou alternatívou voči jazde vlastným autom. Len cez znižovanie ceny a reguláciu cesta nevedie. Už teraz sú príjmy na telefonickú objednávku (alebo cez hopin) na hrane nákladov. V porovnaní s cenami benzínu a celodenným parkovaním sa často krát viac oplatí taxík.

Dôvod, prečo majú v mnohých metropolách taxíky taký vysoký podiel na objeme prepravnej práce, nie je ich cena, ale rýchlosť. Je im totiž umožnené využívať buspruhy a ďalšie výhody, ktoré má inak len mestská hromadná doprava. Legislatíva už s touto možnosťou počíta. Vďaka tomu by sa v čase dopravnej špičky (ktorá je v Bratislave skoro polovicu dňa) mohli stať najrýchlejšou formou dopravy. Taxikári by takto získali možnosť obslúžiť oveľa viac zákazníkov, a tak by mohli dosiahnuť vyšší obrat a zisk pri rovnakej cene.

Milí taxikári, je najvyšší čas skončiť s protestmi a spraviť si priadok vo vlastných radoch s kolegami, ktorí sa nesprávajú férovo. Nám, zákazníkom, ide predovšetkým o kvalitu, bezpečnosť, rýchlosť a príjemný prístup. A hlavne – zrušte konečne ten bratislavský nezmysel, že nástup do taxíka z ulice je dvakrát drahší. Pretože väčšinu týchto požiadaviek máte v rukách vy, taxikári. A potom si my, zákazníci, nebudeme musieť inštalovať Uber.

Autorka je mestská poslankyňa za klub Bratislava INAK

Teraz najčítanejšie

Soňa Svoreňová

mestská poslankyňa za klub Bratislava INAK, cestovateľka, členka predstavenstva Bratislavskej organizácie cestovného ruchu