Denník N

Je Uber naozaj hrozba?

Ohrozí Uber tradičné taxislužby a je vôbec potrebné taxikárčenie regulovať?

Ohrozí Uber tradičné taxislužby? Skúsim okľukou. Prečo z Bratislavy okrem Ryanair takmer nikto nelieta? Lebo Ryanair svojím modelom nedovolí uplatniť sa tradičným aerolinkám. Vyberá si trasy, ktoré majú vysoký potenciál obsadenia, ale z Bratislavy napríklad do Frankfurtu, alebo Štokholmu sa nedostanete (Hahn ani Skavsta) nie sú Frankfurt ani Štokholm. A ak sa lieta len v utorok alebo v piatok, neprispôsobuje sa služba vám, ale vy službe. To nehovorím, ak chcete cestovať do Temešváru. To musíte do Viedne, tam síce živorí na pokraji bankrotu Austrian, lebo cestujúcich na profitabilných linkách im jednak šlohne low cost (samozrejme, od ich interných nákladov, napr. abstrahujem od odmien zamestnancom, ktoré platí Austrian v porovnaní s Ryanairom). Ale čuduj sa svete, prepraví vás na drahé primárne letiská aj do Temešváru (dokonca denne).

Podobne je to s Uberom. Asi sa nájde dosť majiteľov áut s chuťou privyrobiť si “hoďku-dve” po práci. Vstávať o piatej, lebo klient chce na letisko, tak tých už bude pomenej. Keď si potrebujete objednať taxík večer na ráno 4.30 nasledujúceho dňa, potrebujete tradičnú taxislužbu.

Čo je podstata Uberu? Outsourcing. Uber preberá z pliec samotného dopravcu starosti o zháňanie klienta, meranie dĺžky precestovanej trasy – teda “objem” poskytnutej služby, administruje výber a spracovanie platby. Zvyšuje bezpečnosť taxikára – žiadny cash, niet dôvod ho lúpežne prepadnúť. Navyše ho odbremeňuje od povinnosti mať registračnú kasu – neberiem cash, nevydávam bločky, či? Cestovné strhne Uber bezhotovostne z platobnej karty, s vodičom sa následne vyrovná. Ak potrebujete, faktúru vám poskytne samotný Uber. A ešte to robí aj pomerne lacno – investícia do mobilnej aplikácie a silného back-endového zariadenia nahrádza potrebu živej sily. Taký biznis sa dá reálne prevádzkovať s jedného miesta – umiestnenie serverov je najlepšie tam, kde je najlacnejšia elektrina – napríklad. Prínosom Uberu by mohlo byť prevzatie zodpovednosti. Byť štátom, požadujem, aby Uber za svoju službu zodpovedal. Zraním sa po havárii spôsobenej vodičom Uberu, nemal by som sa ako zákazník obťažovať s nejakým Jožkom, platiť by mal rovno Uber.

Outsourcing, ale v menšej miere vyyžívajú aj ostatné taxislužby – čo iné je dispečing a ich call centrá – to je tam, kde voláte, a povedia vám: “nezavesujte, Váš hovor je pre nás dôležitý” a “nakoniec milá pani alebo slečna zvoláva podľa vašej polohy taxikára v blízkosti “Ružinovská, kto môže Ružinovská!” a nakoniec oznámi “šedá Fábia na meno Igor”. Za cestu zaplatíte taxikárovi (kasa, bloček). Cez call centrum dohodnete aj ďalšie detaily – veľkosť auta a kufra, prípadne, že vám bude voziť decko z hudobnej každý večer. To sú jednoznačné plus body služby s vyššou pridanou hodnotou, ako je len cesta z bodu A do B. Teda full service služba. Možno im Uber časť klientov zoberie, existenčne ich ale neohrozí.

Ak vynechám taxikárov „nezávislákov“, tí, čo si všetko zabezpečujú sami, postávajú pred stanicou alebo letiskom a chytajú neznalých veci. Taxameter s bloček z registračnej pokladne? Načo, Máziková nie je v cudzine celebrita. Trochu poučený našinec ich pre istotu obchádza oblúkom, “turistickú daň” platia najmä cudzinci. Ako sa cudzinci dozvedia, že je Uber k dispozícii, týmto pirátom sa vyhnú. Ak vyhynú, nič sa nestane, Uberu sa poďakujem.

Teraz otázka, či taxikárov nejak zvlášť regulovať, požadovať koncesie a klásť na nich ďalšie požiadavky nad rámec bežnej prevádzky motorových vozidiel? Môj názor je: regulácia je zbytočná.

Na zabezpečenie bezpečnosti cestujúceho (na 1. mieste) máme predsa vodičské preukazy aj pomáhačov a chráničov v počte k počtu obyvateľov značne hypertrofovanom. Uznáva sa zodpovednosť vodiča za újmu jeho pasažierov. Ak zoberie do auta napr. aj stopára, ak stopár utrpí újmu, vodič solí aj do smrti. Regulácia je dostatočná. To isté platí aj pre stav vozidla. Každé vozidlo musí na STK po 4 roku od zaradenia do prevádzky. Kto prejde, jeho vozidlo je alebo OK, alebo je STK len biznis na parádu? Regulácia je znova dostatočná. Navyše vás nikdo nedonúti nasadnúť do rozbitej kraksne. Iné požiadavky? Tie sa ale neuplatňujú ani teraz. Taxikárov väčšinou nerobia géniovia. Taxikár, čo jazdí po Bratislave podľa navigácie je bežný zjav, nepoznajú dokonca ani mestské štvrte. Regulácia by znamenala skúšku pred komisiou z orientácii v meste. (a prečo nie z prvej pomoci, z histórie, psychológie, krízovej komunikácie…). Hazardovať s kvalifikačnými predpokladmi sa môže vymknúť z rúk a vymkne sa. Použitie registračnej kasy reguluje štát pri platbe v hotovosti (pchá svoje chamtivé paprče všade). Ak platíte na faktúru a bezhotovostne, požiadavka kasy odpadá. Regulácia už zase existuje. Zdaniť prípadné zisky Uberu na Slovensku musí byť pre štát predsa jednoduchšie, ako zdaniť kopec taxikárov.

Preto z požiadaviek regulácie taxislužby radšej Uberme. To bude prínos Uberu aj pre ostatné taxislužby. Štrajkovať proti Uberu je mimo misu, štrajk za zjednodušenia taxikárskeho biznisu, to už je iná káva!

 

 

Teraz najčítanejšie

Igor Hornák

Herold libertariánstva a slobodného myslenia.