Denník N

Cadillac Eldorado ’76 – ’78: Až cez vrchol (III. – dopad späť na tvrdú cestu)

V poslednom diely našej eldorádovskej ságy sme si naznačili okolnosti, ktoré spôsobili schizofréniu v luxusnom segmente motorových vozidiel. Preferencie zákazníkov sa začali meniť a výrobcovia luxusných korábov tak trochu naháňali býka za chvost. Aktuálne nás čakajú posledné tri ročníky deviatej generácie tohto stále honosného vozidla. Ako sa neskôr ukáže, budú to na dlho aj posledné tri ročníky, kedy sa dalo hovoriť o honosnosti. Ale nepredbiehajme… dnes nás čaká pomerne tvrdý dopad späť na cestu po tom, ako Cadillac dlho letel v trajektórii úspechu nahor a následne po prelete horizontu klesal späť a dosť dlho nevedel, že sa niečo deje. Dopad späť do reality (na cestu) však skôr či neskôr musel prísť. Aktuálne budeme mať možnosť mapovať obdobie, kedy už bolo jasné, že veľké zmeny sú za dverami a čas na rozlúčku s veľkou érou sa kráti.

V poslednom diely našej eldorádovskej ságy sme si naznačili okolnosti, ktoré spôsobili schizofréniu v luxusnom segmente motorových vozidiel. Preferencie zákazníkov sa začali meniť a výrobcovia luxusných korábov tak trochu naháňali býka za chvost. Aktuálne nás čakajú posledné tri ročníky deviatej generácie tohto stále honosného vozidla. Ako sa neskôr ukáže, budú to na dlho aj posledné tri ročníky, kedy sa dalo hovoriť o honosnosti. Ale nepredbiehajme… dnes nás čaká pomerne tvrdý dopad späť na cestu po tom, ako Cadillac dlho letel v trajektórii úspechu nahor a následne po prelete horizontu klesal späť a dosť dlho nevedel, že sa niečo deje. Dopad späť do reality (na cestu) však skôr či neskôr musel prísť. Aktuálne budeme mať možnosť mapovať obdobie, kedy už bolo jasné, že veľké zmeny sú za dverami a čas na rozlúčku s veľkou érou sa kráti.

Pre oživenie histórie: blog o I., II., III.IV.V.,VI. , VII, VIII. (prvý a druhý diel) a IX. generácii (prvýdruhý diel).

Začnime rokom 1976. NASA predstavila prvú vesmírnu loď – Enterprise. Išlo o prototyp na ktorom sa mali robiť testovacie lety. Oficiálny začiatok programu vesmírnych lodí bol až o päť rokov neskôr, keď do vesmíru letela Columbia. Enterprise sa do vesmírnu nikdy nedostala, lietala aspoň v rámci zemskej atmosféry počas testovacích letov. Do vesmíru sa však dostal satelit LAGEOS-01, ktorý pomocou laserovej technológie meral geofyzickú aktivitu Zeme (pohyb tektonických dosiek). Na Marse pristáva Viking 1, sonda zložená z vozidla, ktoré pristálo na povrchu a druhej časti, ktorá ostala na orbite. Získala vzorky pôdy a atmosféry, urobila rôzne experimenty a vydržala funkčná až do roku 1982.

V Kanade je dokončená veža CN Tower, ktorá meria 1815 stôp (viac ako 553m) a 34 rokov držala rekord najvyššej voľne stojacej konštrukcie na svete. Concorde absolvoval svoj prvý komerčný let, z Londýna do New Yorku sa dostal za menej ako tri hodiny, čo bol polovičný čas oproti bežným lietadlám. Fidel Castro sa stáva prezidentom Kuby. V Juhoafrickej Republike prepukajú násilnosti v Soweto, začína koniec apartheidu. Zakladajú sa technologické giganty, po tom ako sa v prechádzajúcom roku objavila firma Microsoft, v roku 1976 vzniká Apple. Jej cieľom bolo vytvoriť malé a ľahko použiteľné počítače do domácností či kancelárií. Na trhu sa objavuje prvá laserová tlačiareň od IBM, model 3800. American Panel varuje, že chlóro-fluorokarbóny používané v aerosólových plechovkách poškodzujú ozónovú vrstvu zeme. Firma Matsushita uvádza na trhu VHS domáce videorekordéry, aby konkurovali Beta Max systému od Sony.

Do kín sa dostáva film Rocky, One Flew Over Cuckoo´s Nest (Prelet nad Kukučím Hniezdom), Taxi Driver (Taxikár) či All the President´s Man (Všetci Prezidentovi Muži). Medzi populárne kapely patrí ABBA, Queen, Paul McCartney and Wings, The Four Seasons, Elton John, Rod Stewart či Diana Ross. Narodili sa Collin Farrel, Reese Witherspoon či Jennifer Capriati. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Silly Love Songs od Wings. Vzniká žáner Punk Rock, kapela The Damned vydáva singel New Rose.

Tradičný Cadillac bol vždy vyjadrením úspechu, jeho majiteľ si totiž mohol dovoliť to najlepšie. Dlho platilo, že čím väčšie konto, tým väčšie vozidlo od Cadillacu. Ropné embargo však významne prispelo k tomu, že automobilový trh a preferencie zákazníkov sa zmenili. Dni, kedy sa Cadillac hrdo prezentoval vozidlá sťaby jachty dlhé ako ulica a široké ako pol ulice boli zrátané. Dizajnéri museli podstatne zmeniť ponuku. Modely z nižšej rady ako DeVille, Calais či Fleetwood končili ako vozidlá veľkosti full-size (veľkosť interiéru viac ako 3 400 litrov) a prechádzali do nižšej kategórie mid-size. Eldorada sa to (zatiaľ) netýkalo, ale aj tam bol plán jasný.

Dizajn sa v novom modelovom roku veľmi nemenil. Predný gril má jemnejšie kontúry a menšie otvory. Nápis „Cadillac“ sa z chrómovej línie nad grilom presunul vyššie na lakovanú časť kapoty.

V zadnej časti je vidieť, že koncové svetlá majú nový chrómový rámček, ktorý ich zvýrazňuje. Puklice kolies dostali nové čierne lakovanie strednej časti.

 

Nové čalúnenie interiéru Mansion Knit bolo ponúkané v štyroch farbách, športovejšie ladené Merlin Plaid (vzorovaná látka) v dvoch farbách. Kožené prevedenie Soft Siera Grain Leather bolo za príplatok v kupé a štandardom v kabriolete, bolo možné vyberať z jedenástich odtieňov.

Štandardom sa stali (konečne) kotúčové brzdy na všetkých kolesách, nič nové do štandardnej výbavy nepribudlo, keďže v prechádzajúcom roku sa zoznam výbavy značne rozšíril. Novinky sa týkali príplatkovej výbavy: automatické zamykanie dverí, keď sa zaradil stupeň D (drive) na prevodovke a auto sa pohlo. Nové AM/FM rádio, ktoré vyhľadávalo správy o počasí.

Pod kapotou ostal rovnaký motor o objeme 500 kubických palcov (8.2 Litra), dostal však elektronické vstrekovanie paliva (EFI) už v štandarde (rok predtým bol za príplatok). Vyvinula ho americká firma Bendix, ktorá sa značne inšpirovala nemeckým produktom Bosch. Inšpirácia však bola vzájomná. Bendix totiž už v roku 1957 vyvinul prvú verziu EFI, zvanú Electrojector, pri skúškach sa však hlavne v chladnom počasí systém správal nespoľahlivo. V tom čase išlo technológiu z ríše sci-fi, keďže mechanické vstrekovanie paliva sa využívalo v USA len pre pretekárske vozidlá a jeho aplikácia u bežných vozidiel bola problematická, preto využívali klasický karburátor. A kde ešte bolo elektronické vstrekovanie. Automobilka American Motors v roku 1958 vychytala niektoré chyby Eletrojectoru a objavilo sa niekoľko desiatok vozidiel, ktoré tento systém využívali (Chrysler 300K, Dodge D-500 či Plymouth Fury). Všetky sa však nakoniec museli vrátiť k klasickým 4-barelovým karburátorom, pretože patent Electrojectoru bol predaný nemeckej firme Bosch. Ten v roku 1967 doviedol systém do stavu, kedy sa mohol používať v bežných vozidlách. A tak európske automobilky už koncom 60. rokov používali elektronické vstrekovanie paliva zvané D-Jectronic. Mal ho Citroen, Saab, VW, Mercedes, Volvo či Jaguar a neostalo len pritom. Systém sa ďalej zlepšoval a v polovici 70. rokov už mali pokročilý systém K-Jetronic či L-Jetronic. V tom čase sa už pripájali aj Japonci, systém EFI ste našli v Toyote, Nissane, Mitubishi, Mazde, Isuzu, Subaru aj Honde. A tak sa dostávame späť do USA, kde ho už konečne mal aj Cadillac. Výkon zostáva na úrovni 190k.

Vzhľadom na to, že rok 1976 je posledným rokom výroby veľkého Eldorada vo verzii kabriolet, Cadillac cítil, že to musí nejako vynahradiť a preto prišiel špeciálny model Eldorado Custom Biarritz. Za príplatok 1 760 USD ste mali špeciálne prevedenie strechy, interiéru a ďalšiu výbavu k tomu. Označenie Biarritz sa nepoužilo od roku 1964.

Za kupé ste zaplatili 10 586 USD, vyrobilo sa 35 184 ks. Za posledný full-size kabriolet na trhu ste zaplatili 11 046 USD a vyrobilo sa ich 14 000 kusov.

Pokračujme rokom 1977. Sovietsky zväz uskutočnil misiu Soyuz 24, ktorá bola poslednou čisto vojenskou vesmírnou misiou a zároveň poslednou návštevou vesmírnej stanice Salyut 5. Dvojica kozmonautov (Gorbatko a Glazkov) uskutočnili výzvedné operácie a niekoľko experimentov, vrátili sa na Zem po 18 dňoch. Program vesmírnych rakiet NASA absolvoval prvé testovacie lety, štartovali vo výške z letiaceho lietadla. Do ďalekého vesmíru odštartovali sondy Voyager I a II, ktoré mali skúmať ďaleké zákutia Slnečnej sústavy.

V dôsledku búrky došlo k zlyhaniu elektrickej rozvodnej siete v New York Citi, ktoré zostalo 25 hodín bez prúdu. V meste zúri neporiadok a rabovanie. Brazílsky futbalista Pelé, mnohými považovaný za najlepšieho futbalistu v histórii odohral svoj posledný profesionálny zápas. Išlo o exhibičný zápas medzi Santos (jeho prvý tím za ktorý hral) a New York Cosmos (posledný tím za ktorý hral). V prvom polčase hral za Cosmos, v druhom za Santos. Cosmos vyhral 2:1. Počas svojej kariéry pomohol brazílskemu národnému tímu vyhrať tri svetové poháre FIFA a strelil 1 281 gólov, čo je doteraz neprekonaný rekord.

Do obchodov sa dostáva prvý počítač od firmy Apple, nazvaný Apple II. Na rozdiel od svojho predchodcu (Apple I) nebol len plne zostaveným systémom matičnej dosky, viac ako 60 čipov, ROM a RAM bez skrinky, napájania, klávesnice a obrazovky (to si musel doplniť užívateľ), ale plnohodnotným funkčným počítačom, hoci obrazovku si ešte musel doplniť zákazník. Cena sa podľa inštalovanej pamäte pohybovala od 1 298 do 2 638 USD (v dnešných cenách 5 800 USD až 11 800 USD). Procesor rady 6502 mal výkon 1 MHz a 4 KB RAM výstup na audio kazetu a nainštalovaný kódovací jazyk BASIC. Grafická karta dokázala zobraziť 24 riadkov po 40 stĺpcov na monochromatickom displayi. Tento počítač sa postupne vylepšoval a jeho výkon postupne stúpal, produkcia skončila až v roku 1993. Lacnejšou alternatívou bol Commodore PET ako prvý osobný počítač predávaný aj do domácností. Mal monitor, klávesnicu a kazetovú mechaniku. Jeho cena bola od 500 do 600 USD, najskôr so 4 KB RAM, neskôr 8 KB. Ešte dostupnejší bola prvá herná konzola Atari 2600, ktorá mala 9 hier a 2 joysticky. Predávala sa za menej ako 200 USD a hoci spočiatku nešlo o veľký úspech, o tri roky neskôr prišla na trh hra Space Invaders, ktorá túto konzolu spopularizovala. Prvý systém magnetickej rezonancie (MRI) sa skúša v Brooklyne. Globálny navigačný systém Navstar GPS, ktorý vyvinulo Ministerstvo obrany USA je pripravený na spustenie a oficiálne prestavený verejnosti. Počas ďalších rokov sa na obežnú dráhu postupne dostávalo 24 satelitov, ktoré zabezpečovali prvú verziu GPS systému. Pôvodne výlučne pre vojenské potreby, neskôr aj pre širokú verejnosť.

Do kín sa dostáva prvý diel ságy  Star Wars: IV – New Hope (Hviezdne vojny – Nová nádej). Na tú dobu obsahoval nevídané špeciálne efekty a ľudia stáli hodiny v radoch, aby sa dostali do kina. V USA má premiéru film Saturday Night Fever (Horúčka Sobotnej Noci), soundtrack k filmu obstarávali Bee Gees, ktorí takto významne spopularizovali žáner disco. V UK debutuje prvým albumom The Clash, ktorí ako prvá punková kapela dosiahli komerčný úspech. Punk sa postupne dostáva do popredia, vznikajú kapely ako Ramones, Iggy Pop, The Stranglers či Sex Pistols. Vo veku 42 rokov umiera Elvis Presley. Narodili sa Orlando Bloom, Shakira či Sarah Michelle Gellar. Jednotkou rebrička Billboard je skladba Tonight´s the Night (Gonna Be Alright) od Roda Stewarta.

Vlajková loď koncernu GM uzatvorila kapitolu „posledného veľkého kabrioletu“ a upravila vzhľad pre modelový rok 1977. Eldorado bolo ponúkané v dvoch prevedeniach, the Coupe a Custom Biarritz. A vzhľadom na to, že bol rozbehnutý plán na predstavenie zmenšenej verzie Eldorada pre rok 1979, fanúšikovia mali posledné dva roky, aby si kúpili vlajkovú loď značky ešte v pôvodných rozmeroch. Zmeny dizajnu neboli veľké, opäť sa upravovala maska grilu. Chrómová lišta, ktorá sa tiahla nad grilom a tvorila spodnú časť prednej kapoty bola rozšírená na celú šírku (teda aj nad svetlá) a opticky robila Eldorado širším, než kedykoľvek predtým.

Dizajn zadnej časti sa podstatne zjednodušil. Zadné bočné smerovky sa presunuli na koniec zadných blatníkov a koncové svetlá, ktoré boli počas rokov 1975 – 1976 umiestnené horizontálne nad nárazníkom boli preč. Ostala lišta lakovaná vo farbe karosérie. Koncové svetlá boli teraz vertikálne, umiestnene po krajoch zadného nárazníka.

Pohľad dovnútra odhalil nové štandardné čalúnenie Edinburgh Plaid Cloth, dostupné v siedmych farbách. Na obrázku je Dark Blue.

Prevedenie Custom Biarritz samozrejme hýčkalo pasažierov inými materiálmi. Sierra Grain Leather v prevedení Antique Light Blue vidieť na ďalšom obrázku.

 

Výbava pre nový modelový ročník zahrňovala AM/FM rádio s kazetovým prehrávačom. Vodičove sedadlo sa dalo elektricky prepnúť do pozície lehátka a tempomat získal nové funkcie ako „Resume“ či „Advance“, teda bolo možné upraviť nastavenia bez toho aby sa musel vypínať a znovu zapínať.

Pod kapotou nastali zmeny, objem motora išiel nadol, prichádza nový motor V8. Z 500 kubických palcov sa išlo na 425 palcov, teda 7.0 litra, výkon klesol z 190k na 180k. Na jazde to bolo rozhodne cítiť, ale spotreba paliva bola v tomto období pre zákazníkov podstatnejšia. Kvôli spotrebe sa ladila aj klimatizácia a to tak, aby kompresor išiel len vtedy, keď to bolo nevyhnutné. Špecialitou tohto ročníka bolo, že ste si mohli vybrať dve verzie motora. Práve karburátorová verzia bola tou slabšou, príplatkový systém EFI však zdvihol výkon na 195k.


Celkovo sa vyrobilo 47 344 kusov ročníka ’77. Cena štandardného kupé bola 11 187 USD, príplatok za Custom Biaritz bol 1 760 USD, verzia so strešným oknom (Sunroof) stála 2 581 USD naviac a s priehľadným strešným oknom (Astroroof) 2 777 USD naviac.

 

 

Nasleduje rok 1978. Americká NASA predstavila prvú skupinu astronautiek. Už v 60. rokoch bolo vybraných 13 žien, aby začali testy po ktorých sa mali pokračovať tréningom, ale žiadna nebola vybraná, aby ho dokončila a to až do roku 1978. Shannon Lucid, Margaret Rhea Seddon, Kathryn Sullivan, Judith Resnik, Anna Fischer a Sally Ride.  Tieto ženy boli vybrané a tréning dokončili v auguste ďalšieho roka. Sally Ride sa ako prvá Američanka dostala do vesmíru (1983), Kathryn sa prvá prešla v otvorenom vesmíre a Shannon navštívila vesmírnu stanicu Mir. Balón plnený héliom Double Eagle II pilotovaný tromi odvážnymi mužmi (Larry Lewman, Ben Abruzzo a Maxie Andrerson) preletel cez celý Atlantik (viac ako 4 800 km). To sa doteraz nepodarilo nikomu, výlet trval 137 hodín. Japonec Naomi Uemura dosiahol ako prvý Severný pól počas sólo expedície. Asistoval mu tím Aljašských malamutov, ktorí ťahali jeho zásoby a Canadian Air Force mu občas doplnila zásoby helikoptérou. Nebolo to ľahké, putoval viac ako dva mesiace, polárny medveď mu zožral časť zásob a ostal dokonca uväznený na ľadovej kryhe. V roku 1970 ako prvý podnikol sólovýstup na vrch Mount Denali (Aljaška), vysoký 6 190m, ktorý je tretím najizolovanejším a najťažším vrcholom sveta (po Mount Evereste a Acoucague). V roku 1984 tam išiel znovu a už ho nikto nenašiel.

Egypt a Izrael podpisujú v Camp David mierové zmluvy a ukončujú 31 ročnú vojnu (ktorá začala vznikom Izraela). Volkswagen ukončuje výrobu modelu Beetle (Chrobák) po viac ako 30 rokoch a 20 miliónoch vyrobených kusoch. Zlato sa dostáva na historické cenové maximá, keď stojí 200 USD za uncu. USD sa naopak prepadá na dlhodobé minimá oproti európskym menám. Švédsko sa stalo prvou krajinou, ktorá zakázala spreje v ktorých je plyn freón (poškodzuje ozónovú vrstvu). Pápež Pavol VI. umiera vo veku 80 rokov (pápežom bol od roku 1963), jeho nasledovník Ján Pavol I. umiera po 33 dňoch vo funkcii, jeho nasledovníkom sa stáva Karol Wojtyla, ktorý prijal meno Ján Pavol II.

Illinois Bell Company uvádza na trh prvý mobilný telefón. Bol vytvorený prvý počítač, ktorý umožňoval zdieľanie súborov (systém bulletin board system), pripojením sa na server prostredníctvom terminálového programu. Zúri mánia počítačových hier, na trh prichádza Space Invaders. V Anglicku sa narodila Louise Brown, prvý človek počatý umelým oplodnením.

V kinách je Pomáda (Grease), veľmi populárne Čeľuste majú pokračovanie (Jaws II) a premieta sa aj Blízke stretnutia Tretieho druhu (Close Encounters of the Third Kind). V TV zase bežia Charlieho Anjeli (Charlie´s Angels) či Saturday Night Live. Medzi populárne kapely či spevákov patria Paul McCartney s Wings, Bee Gees (v rádiách rotuje Night Fever a Stayin Alive) či John Travolta s Olivia Newton-John. Narodili sa Ashton Kutcher, Kobe Bryant či Josh Hartnett. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Shadow Dancing od Andy Gibb, populárni Bee Gees (čo boli jeho traja bratia) však v prvej desiatke majú až tri skladby. To sa podarilo naposledy Elvisovi Presleymu v roku 1956, ani Beatles nemali v prvej desiatke výročného rebríčka viac ako dve skladby.

Deviata generácia Eldorada obsiahla takmer celú časť siedmej dekády 20. storočia. Dekády, ktorá začala vo veľkom štýle. Lenže počas ďalších rokov sa udiali prevratné zmeny v automobilovom priemysle. Ropná kríza z roku 1973 (zatiaľ sa nevedelo, že druhá je za rohom) a import luxusných vozidiel zo zahraničia. Menilo sa aj Eldorado a ešte ďalšie a väčšie zmeny mali prísť. Zmenené modely boli ešte tie úspešnejšie, iné nemali toľko šťastia. Ford Thunderbird vo veľkosti full-size a kabriolet Eldorado sa porúčali v roku 1976, Buick Riviera tak tiež odišiel z kráľovskej veľkostnej kategórie, rovnako ako všetky štandardné modely Cadillac v roku 1977. Akoby sa zbehli v práčke. No a teraz sa ideme lúčiť s ďalším adeptom, Cadillac Eldorado v kráľovskej veľkostnej kategórii full-size. Eldorado v autosalónoch Cadillacu vyzeralo zvláštne popri ostatných modeloch, ktoré sa už „zbehli“. Karoséria bola navrhnutá ešte pre rok 1971, to bol ešte iný svet. Už len jeho veľkosť zaznačovala, že je pozostatkom starých časov a to napriek postupnej zmene vizáže, ktorá sa rokmi vyvíjala (schválne si pozrite fotky z časov, kedy sa táto generácia uvádzala na trh). Eldorado vo svojej pôvodnej veľkosti však stále priťahovalo špecifickú klientelu, ktorá proste chcela veľké auto. Plavnú jazdu na veľkom rázvore a nezameniteľný vzhľad. Predaje oproti roku 1977 klesli len minimálne, hoci ekonomika zažívala relatívne ťažké časy.

Vzhľad sa v poslednom ročníku menil len minimálne. Opäť sa mierne upravil gril na presnej maske (tentokrát väčšie a štvorcové otvory)… a to bolo vlastne všetko. Pribudli nové farby, Eldorado ste mohli mať v 21 odtieňoch a s výnimkou piatich boli všetky nové pre aktuálny ročník. Päť bolo rezervovaných pre verziu Custom Biaritz. Vzhľadom na to, že sa končila jedna éra, padlo rozhodnutie urobiť limitovanú edíciu 2 000 kusov ešte viac špeciálnej verzie Custom Biaritz Classic. Cadillac oslovil spoločnosť American Sunroof Corporation, aby niečo vymysleli. Boli kreatívni a rýchli. Výsledkom bolo fáro, ktoré malo dva odtiene laku.

Odtieň Arizona Beige bol na bokoch, krajnej časti kapoty a krytoch kolies. Vyklápacia časť kapoty a predná časť strechy mala odtieň Demitasse Brown. Vinylové pokrytie zadnej časti strechy ladilo s odtieňom Arizona Beige a dvojfarebný kožený interiér (Light Beige a Dark Saddle) dotvárali celkový výzor. Detailom boli zlaté nápisy Biarritz na bokoch zadnej časti strechy.

Novinkou v rámci výbavy bolo automatické elektronické udržiavanie svetlej výšky (auto „nekleslo“ pod váhou) a nové rádio, keďže národ šalel dvomi vecami. Prvou bol Citizen Band (v podstate vysielačka na krátku vzdialenosť) a disco. Takže AM/FM a kazeta, rovnako ako minulý rok a doplnené o tzv. Schelch Control, ktorý eliminoval šum a praskanie, keď nebol idálny signál. Frajerinou bol aj digitálny display zobrazujúci frekvenciu na vysielačke. Pod kapotou nenastali žiadne zmeny, naďalej ste si mohli vybrať z dvoch verzií 425 CID V8, teda 7.0 Litra či už s karburátorom 4V, alebo systémom EFI.

Cena štandardného Eldorado Coupé začínala na 11 912 USD, vyrobilo sa 46 816 ks. Ako sme už spomínali, špeciálne verzie boli dve: Custom Biaritz s príplatkom 1 865 USD (nepriehľadné strešné okno 2 746 USD, priehľadné 2 946 USD) a Custom Biaritz Classic s príplatkom 2 466 USD (strešné okná 3 347 resp. 3547 USD).

Deviata generácia mala rázvor kolies 126.3 palca (teda 3.21 m), čo je o 6.3 palca viac ako pri predchádzajúcej generácii. Dĺžka začínala na 223 palcoch (5.66 m) v rokoch 1971 – 1973, následne ešte vzrástla na 224.1 palca (5.69 m) v rokoch 1974 – 1976 a v posledných rokoch nepatrne klesla. Oproti predchádzajúcej generácii tak narástla o 2 až 3 palce. Váha dosahovala 4 828 libier, teda takmer 2 200 kg, Eldorado teda pribralo zhruba 130 libier. Viac ako s predchádzajúcou ôsmou sa táto generácia mohla porovnávať so siedmou generáciou z rokov 1965 – 1966, ktorú niektorý považujú za poslednú „pravovernú“ generáciou Eldorada. Oproti nej mala aktuálna inštancia takmer rovnakú dĺžku, kratší rázvor a o niečo nižšiu váhu. Takže hoci sa hovorilo o poslednom full-size Eldorade, v skutočnosti sa tie najväčšie a najťažšie kalibre s najdlhším rázvorom vyrábali už predtým. Ale… vtedy to bol iný svet.

A čo ceny? Nuž poďme pekne poporiadku. Ročník 1971 – 1972 stál ako nový 7 380 – 7 750 USD (v dnešných cenách 48 334 – 50 756 USD (základné ceny bez príplatkov). Ročníky 1973 vyšli na 7 360 – 7 760 USD (dnes 45 140 – 47 593 USD), ročníky 1974 – 75 zdraželi na 9 110 – 10 783 USD (dnes 51 399 – 60 838 USD) a za posledné ročníky 1976 – 1978 ste zaplatili 10 568 – 11 912 USD (dnes 47 331 – 53 530 USD) za štandardné coupé, za Custom Biarritz sa platilo 12 328 – 14 858 USD (dnes 55 214 – 66 544 USD) a za Custom Biarritz 15 459 USD, čo by bolo dnes 64 888 USD. Ak sa čudujete, ako mohol Custom Biaritz ročník 1976 či 1977 výjsť na dnešné peniaze viac ako limitovaná edícia Custom Biarritz Classic ročník 1978, tak odpoveďou je, že kvôli inflácii. Tá koncom 70. rokov bežne dosahovala 6 – 7% ročne, pričom Cadillac už v roku 1978 ceny tak výrazne nedvíhal. Samozrejme, plne vybavený model mohol stáť o polovicu viac ako je základná cena.

Ak sa pozeráte na ponuku bázárov, tak ročníky 1971 – 1972 sú od 13 000 USD, ročník 1973 od 15 500 USD, modely 1974 – 1975 od 12 500 USD (s bizóními rohmi na prednej kapote aj za necelých 7 000 USD) a ročníky 1976 – 1978 je možné nájsť od 13 000 USD, Custrom Biarritz od 22 500 USD a Custrom Biarritz Classic som jeden našiel za 35 000 USD.

A čo bolo ďalej? To už určite tušíte. Ale nechajme si to na budúci diel. Teraz sa este pokochajme pohľadom na plnotučné veľkorozmerné kupé s interiérom luxusnej obývačky, ktoré síce bolo skôr tieňom zašlej slávy, ale oproti tomu čo malo prísť, to bola ešte stále prvá liga.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).