Denník N

Najlepšie slovenské reklamy

Mám za sebou 17 hodín diskusie s porotkyňami a porotcami najprestížnejšieho festivalu Zlatý klinec, ktorého výsledky – a teda tie najlepšie reklamy ostatného roka – sme slávnostne vyhlásili pred pár dňami. Pozrite si ich a zaspievajte si:

Združenie tvorivých pracovníkov v reklame – ADC Slovensko ma poverilo vedením jednej z dvoch porôt na Zlatom klinci. Mojou úlohou bolo moderovať diskusiu porotkýň a porotcov, ktorí v kategóriách Single Channel hodnotili práce bodovaním a hlasovaním. Ja som tú možnosť nemal, čo je trochu paradox – neboduješ, nehlasuješ ale nakoniec nesieš veľkú mieru zodpovednosti za výsledky poroty, ktorej predsedáš. Samozrejme snažil som sa artikulovať svoj názor ale nakoniec aj tak rozhodli len a len porotkyne a porotcovia sami. Diskusie boli plodné, korektné a osviežujúce. Zásadne ich ovplyvňovali ostrielaní seniori (skúsenosťami nie vekom samozrejme) ako Dora Pružincová z Česka (držiteľka 14 canneských levov – čo je najprestížnejšie ocenenie za reklamu na svete a niekoľkonásobne viac ako ich má celá slovenská reklamná brandža dokopy), jeden z najlepších dizajnérov na Slovensku Martin Bajaník, oceňovaný reklamný matador Vlado Slivka, ale nový pohľad na reklamu priniesli aj veľmi talentovaní mladí prvoporotcovia – Veronika Hliboká, Matúš Kvas či Juraj Šútovec.

Aj shortlist je cena ale zlato je zlato

Porota bola pri shortliste prísnejšia ako iné roky. V minulosti sa na shortlist (čo je už bodované ocenenie) dostalo cca 50% prihlásených prác. Teraz to bola približne tretina. O čo menej shortlistov o to viac kovov, ako sa hovorí. Napíšem pár viet k tým zlatom oceneným prácam. Najviac (slovom štyri) zlatých klincov naša porota udelila kampani Meeting Zombies od agentúry TRIAD. Zvíťazili v podkategóriách Online film a video, Best Film Craft, Print a Best Photography. Kuknite video:

Porota ocenila naozaj svetový level exekúcie, ktorý nevyzerá ako bežná slovenská reklama.

WTF mačka a noša cykloinsightov

Medzi spotmi v kategórii Film žiarila falošne spievajúca mačka z plagátu od Wiktor Leo Burnett pre YOMOGI. Najmä pre nezainteresovanú zahraničnú porotkyňu to bola práca, ktorá si zaslúžila to najvyššie ocenenie. Porota diskutovala o tom, že v tak nudnom košiari aký tvoria reklamy na farma produkty a v tak ťažkej téme akou sú problémy s trávením je toto naozaj osviežujúci kúsok. Zlý spev, šmatlavý vizuál s rukopisom obrázkov pani Anny.FB, jednoducho celé dobré!

https://youtu.be/adqfLn-9GP8

Z úplne iného súdka pochádza insightmi nabité video svetovej úrovne, ktoré ste mohli vidieť na Eurosporte od značky Isadore. Cyklistom v porote vlhli oči pri každej mikroscénke, kým ja som hľadal v tomto brilantne natočenom zadaní od stratéga ideu. Toto je jediná práca, ktorej naša porota dala unisono desať bodov z desiatich.

Heknutie rádia a turistický sprievodca

Kategória rádio priniesla niekoľko nápadov ako kreatívne pracovať s týmto, pre niektorých zaznávaným médiom. Najvyššiu priečku obsadila idea s predčasným vypínaním skladieb, ktorá tak upozornila na možnosť, že „zhasne“ aj krízová linka Nezábudka. Zlatom ocenenú prácu agentúry Mark BBDO si môžete vypočuť na tomto linku.

Desať turistických trás a viac ako 190 kilometrov zmapoval AudioTrek. Projekt, vďaka ktorému ste pri šliapaní po kopcoch či roklinách mali v ušiach autentické hlasy turistických sprievodcov priniesla pre ČSOB a zlato v podkategórii Iné audio formáty získala agentúra MUW Saatchi&Saatchi.

Slovenská reklama sa zlepšuje aj v dizajne

Čoho dôsledkom sú hneď dva Zlaté klince za identitu autobusovej stanice (a všetkého ostatného) Nivy od Wiktor Leo Burnett:

A redizajn identity Websupportu od GoBigname (video na tomto linku):

Zlaté slovenské ručičky

Najsilnejša kategória bola tentokrát kategória Craft. Tu Porotkyne a porotcovia hodnotili remeselné spracovanie reklám, čiže väčší dôraz než na ideu porota kládla na kvalitu prevedenia. Za Best Copywriting si Zlatý klinec odniesol text videospotu z kampane na sčítanie obyvateľov Bratislava sa ráta z našej agentúry Slovák&Friends. Vypočujte si copytext v šýle slam poetry, ktorý popisuje nielen tie pekné stránky Bratislavy, ako by sa od reklamy Hlavného mesta SR možno očakávalo:

Čo vám poviem, teším sa z toho veľmi! Moja porota bola štedrá aj vo Film Crafte. Okrem vyššie spomínaných zombíkov udelila zlato aj ďalším dvom prácam. Spotu s názvom Prvé kroky pre Telekom od agentúry nie je čo vytknúť. Je to vymakané od castingu cez kompozície záberov, práce s hudbou, dramaturgiu, kameru, réžiu – celé super.

Poctivú filmárčinu porotkyne a porotcovia ocenili aj v online videu od MADE by Vaculik, ktorý prezentoval dar Tatrabanky pre SNG:

Najvyššie hodnotenou prácou v podkategórii Digital Craft bola práca agentúry dotcom advertising pre Slovnaft. SOŠ chemická vytvorená za štyri týždne z viac ako 200 tisíc stavebných blokov v Minecrafte s učebňami, labákmi ale aj telocvičňou, aha:

No a samozrejeme neobišli sme ani Bejby Blu. Za Best Art Direction si odniesla zlato agentúra This is Locco, ktorá získala za digitálnu influencerku pre Tatrabanku aj Grand Prix.

Zaspievajme si na záver

Nejak sa nám roztrhlo vrece s pesničkami v slovenských reklamách. V ostanej dobe im dominujú sklady od Mekyho Žbirku, ktoré sme počuli v spote pre Martinus, dokonca hneď dve zazneli v našej kampani Bratislava sa ráta a jedna prerábka aj v reklame Ministerstva zdravotnítva počas pandémie. Poslednú menovanú prerobilo duo Kristin Lash a Jakob Grey pre spot agentúry Mannschaft. Nuž a odniesli si aj Art Prix – cenu za umelecký prínos do reklamného diela najmä vďaka tomu, že dokázali úplne prestaviť emóciu pôvodnej skladby od Deža Ursíniho a dať textu Jána Štrassera nový význam.

Kompletné výsledky Zlatého klinca (aj tie, ktoré udelila druhá porota Multi Channel) si môžete pozrieť na stránke klinca tu.

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje straršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency