Denník N

Nedokážete sa sústrediť? Spoznajte príčiny a riešenia

Kedysi sa kvôli informáciám vo veľkom zabíjalo. Dnes na ich získanie stačí pripojenie na Wi-Fi a počítač či telefón. S príchodom internetu sa veľa vecí zmenilo. Celému ľudstvu sa otvorili nové možnosti, ako pracovať, vzdelávať sa, spájať sa s ľuďmi z druhého konca sveta či zabávať sa. Zrazu nás obklopilo obrovské more informácií, s ktorými nedokáže každý efektívne pracovať a používať ich správnym spôsobom.

Internet a moderné technológie nás zaplavili toľkými informáciami, že sa v nich väčšina ľudí začala strácať, čo má negatívny dopad na sústredenosť. V roku 2021, ale aj roky pred ním sa stále viac ľudí stretáva s neschopnosťou udržať pozornosť.

Viete, prečo sa nedokážete sústrediť?

Kedysi bol náš svet tichý, ale neskôr bol nahradený upozorneniami e-mailov, správ a pripomienok. Priemerne sa človek nechá rozptýliť každé tri až štyri minúty, ale problém je v tom, že obnovenie koncentrácie na činnosť trvá 23 minút. Dá sa povedať, že len málokto sa dnes dokáže plne sústrediť. Veľa ľudí “prepína” z jednej činnosti na druhú. Na to, aby ste to mohli vyriešiť, musíte pochopiť, čo konkrétne spôsobuje tento problém. Čo to len môže byť?

Váš smartfón

Smartfón – dobrý sluha, keď potrebujete niečo vyriešiť, ale zlý pán, keď sa ním necháte ovládať. Používanie telefónu má významný vplyv na produktivitu. Niektorí využívajú svoj smartfón efektívne, namiesto hrania hier počúvajú audioknihy alebo prínosné podcasty.

Ako odstrániť tento problém: Vymažte aplikácie, ktoré vás rozptyľujú a nemajú pre váš život žiadny prínos.

Multitasking

Niektorí ľudia si myslia, že robiť dve veci naraz je ako zabiť dve muchy jednou ranou. Pravdou je, že je to opačne a multitasking sústredenosť zhoršuje. Výsledkom multitaskingu je často viac nedokončených úloh, čo nakoniec človeka stresuje oveľa viac. Mali by sme pracovať na jednej veci, kým nebude hotová.

Ako odstrániť tento problém: Odolajte pokušeniu robiť viac vecí naraz. Napíšte si zoznam úloh a pracujte postupne bez preskakovania z jednej na druhú. Vďaka koncentrácii na jednu úlohu budete pracovať efektívnejšie.

Zdravotné problémy

Je logické, že horší zdravotný stav bude mať vplyv na všetko, čo sa deje okolo, teda aj na schopnosť sústrediť sa. Bolesť alebo psychické trápenie je obrovskou prekážkou. Nie nadarmo sa hovorí, že zdravie by malo byť vždy na prvom mieste. Od toho sa všetko odvíja.

Ako odstrániť tento problém: Je to úplne jednoduché – začnite sa o seba viac starať, zmeňte svoje stravovacie návyky, odstráňte návykové látky, pravidelne cvičte a doprajte si dostatok spánku.

Nedostatok motivácie

Posledné dva roky sú dôkazom, že ľudská psychika je veľmi krehká a rôzne obmedzenia majú negatívny vplyv na motiváciu. Mnohých trápi pocit zúfalstva, úzkosti či permanentný stres. Zlé časy sú vo veľkej miere zabijakom motivácie. Dobrou správou je, že ako pre koho.

Ako odstrániť tento problém: Obmedzte sledovanie negatívnych správ a všetko energiu venuje do seba. Zaujímajte sa o to, ako ostať v psychickej pohode a inšpirujte sa motivačnou literatúrou alebo life koučmi, ktorí vás nabijú energiou a navedú vás v riešení určitých prekážok.

Sociálne siete

Väčšina ľudí používa sociálne siete na spojenie sa s rodinou, priateľmi alebo sledovanie zaujímavého obsahu. Naopak ľudia, ktorí majú vlastné podnikanie používajú sociálne siete ako obchodný nástroj, a to väčšina nerobí.

Sociálne siete sa dajú využívať rozumne a efektívne, namiesto bezduchého scrollovania, ktoré ovplyvňuje sústredenosť. Možno ste sa niekedy stretli s tým, že ste odložili na chvíľu telefón a po chvíli ste podľahli “absťáku”.

Ako odstrániť tento problém: Nastavte si časový limit na strávenie času na sociálnych sieťach.

Slovko na záver

Ak sa nedokážete sústrediť, triezvo zhodnoťte, čo môže byť príčina. Určite sa vás minimálne jeden u vyššie uvedených bodov týka. Možno bude stačiť zmeniť len jeden zlý návyk a vráti sa aj skvelá koncentrácia! :)

Teraz najčítanejšie

milan-tkac5709671_0

Milan Tkáč

Podnikateľ a kouč, školiteľ osobného rozvoja a predaja. Zakladateľ spoločnosti FIN4YOU a autor knihy Coach.