Denník N

Nájdite svoj pokoj vďaka stresovému denníku

zvládaní stresu sa už toho popísalo veľa. V bežnom živote je takmer nemožné úplne sa vyhnúť stresu. Aj počas čítania tohto článku teraz niekto zažíva stres v dopravnej zápche,  niekto stojí pred dôležitým životným rozhodnutím, niekto nestíha v práci a iného človeka prekvapila nepríjemná správa. Každý sa so stresom vyrovnáva inak, niektorí to zvládajú s chladnou hlavou a iní majú pocit, že sa zosypú.

Ak stres nie je kontrolovaný a neuvedomujeme si, čo ho vyvoláva, človek sa zacyklí a ocitne sa v začarovanom kruhu, ktorý má obrovský vplyv na produktivitu a fyzickú kondíciu. Neberte stres ako nepríjemnú samozrejmosť, naučte sa ho prekonať hravo a hladko. Ako?

Začnite si písať stresový denník

Kúpte si nejaký pekný diár a využite ho na zaznamenávanie vašich prežitých úzkostných chvíľ. Umožní vám to jednoducho určiť príčiny krátkodobého stresu. Krátkodobý stres zvyčajne “úspešne” prúdi do a von z ľudskej mysle vtedy, keď mu nevenujete pozornosť (prežívate ho nevedomky).

Stresový denník vám poskytne prehľad o tom, ako bežne reagujete na stres. Okrem toho vám pomôže identifikovať, v akej úrovni tlaku sa vám pracuje najlepšie, pretože mierny tlak je niekedy nápomocný. Taktiež prídete na ten správny spôsob, ako zvládať stres.

Ako použiť stresový denník v praxi?

Dôslednosť je dôležitá, a preto by ste mali denník používať každý deň. Po akejkoľvek stresovej udalosti si zaznamenajte nasledujúce informácie:

  • dátum a čas
  • posledná stresujúca udalosť
  • zapíšte si vašu aktuálnu náladu od 0-10
  • do akej miery v danej chvíli pracujete efektívne od 0-10
  • základná príčina stresu (čo vás vyviedlo z miery)
  • sprievodné príznaky, ktoré ste cítili (potenie rúk, búšenie srdca, hnev, “motýle” v žalúdku a podobne)
  • ako ste zvládli stresovú udalosť (zhoršila alebo zlepšila vaša reakcia problém?)

Svoje záznamy analyzujte

Po niekoľkých dňoch zaznamenávania pristúpte k analýze nasledovne:

  • zvýraznite tie situácie, ktoré vám spôsobovali najviac stresu a zlých pocitov
  • podrobnejšie analyzujte príčiny, ktoré tento stres spôsobili
  • vytvorte si zoznam riešení, ktoré môžu stresujúce situácie zmierniť a vy ich prekonáte s nadhľadom
  • na záver sa pozrite na vašu efektivitu práce pod tlakom (či ste mali lepší alebo horší výkon)

Po celkovej analýze denníka by ste mali lepšie porozumieť sebe samému a zdrojom stresu vo vašom živote. Taktiež by ste mali dokázať identifikovať úrovne tlaku, pri ktorých sa cítite najlepšie. Po tomto zhodnotení by vám už malo byť jasné, čo konkrétne vám stres spôsobuje. Teraz sa môžete naučiť, ako to celé prekonať.

Dostaňte stres pod kontrolu

Vďaka analýze sa hlbšie pozriete do svojho vnútra, takže jednoduchšie nájdete riešenia. Začať môžete tým, že sa bližšie zamyslíte nad ľuďmi a udalosťami, ktoré vám spôsobujú najväčší stres. Ak máte stres z toho že nič nestíhate, mali by ste si lepšie manažovať váš čas a denný rozvrh. Možno vás trápia vaši kolegovia, takže kľúčová je komunikácia, inak veci nevyriešite.

Nehromaďte v sebe hnev a otvorene komunikujte o konkrétnom probléme. Ďalším príkladom môže byť aj syndróm vyhorenia, takže sa zamyslite, koľko oddychu si zvyknete dopriať a či ho máte dostatok. Je veľa spôsobov, ako zvládať stres, určite sa preto pozrite aj na naše ďalšie články s užitočnými radami.

Teraz najčítanejšie

milan-tkac5709671_0

Milan Tkáč

Podnikateľ a kouč, školiteľ osobného rozvoja a predaja. Zakladateľ spoločnosti FIN4YOU a autor knihy Coach.