Denník N

Zarobte za mesiac 20-tisíc eur z domu!

Ako z verejného parkovania nechávame súkromníkom čistú rentu a mesto potom nemá peniaze.

Parkovanie v Bratislave je dobrý biznis a aj kúsok bordel. Od Petržalky po BPS sa v tejto oblasti neustále opakujú problémy. Nejde však len o obrie schémy, ale často o malé nevýhodné obchody obnášajúce pár parkovacích miest a papundeklovú búdku.

Rýchle zisky

Kto sa niekedy snažil zaparkovať v okolí Floriánskeho námestia v Starom meste, pozná súkromné parkovisko, ktoré sa tam nachádza. Parkovisko patrí mestu Bratislava, v roku 2013 ho magistrát Milana Ftáčnika prenajal firme Pro-Park (a časť priamo  jednému z majiteľov – Petrovi Milkovi). Presnejšie s nimi bola uzavretá zmluva “o spolupráci pri zabezpečení dočasnej prevádzky parkovania na častiach miestnych komunikácií v Bratislave”. Paradoxne, zmluva na dočasnú prevádzku bola uzavretá na neurčito.

Zmluva pokrýva 29 parkovacích miest v okolí Avionu a 18 parkovacích miest na rohu Vazovovej a Radlinského. Celková výška nájmu je iba 2 408 eur mesačne. (Zmluva 1, zmluva 2)

Parkovanie na týchto miestach stojí 2 eur/hod (za každú začatú!) v pracovných dňoch od 7:00 do 19:00. Pri 50% vyťaženosti týchto miest je výnos z parkovania 12-tisíc eur, 75 % vynesie niečo vyše 18-tisíc eur a plná obsadenosť majiteľov dostane na takmer 24-tisíc eur mesačne.

Vzhľadom na problém s parkovaním v lokalite sa vyťaženosť 75 % javí ako celkom realistický odhad, tá prináša tržby okolo 220-tisíc eur ročne. (Zároveň, ak by obsadenosť parkoviska na peknom námestí s kaviarňou a barom bola nižšia, ponúka sa otázka, či je vôbec v súčasnej veľkosti a nevýhodnosti potrebné.)

Parkovisko Vazovova (Zdroj: ProPark)
Inteligentné parkovisko Vazovova (Zdroj: ProPark)

Správa parkoviska napriek deklarovanej starostlivosti firmy o inteligentné parkovacie systémy neobnáša nič iné ako výber parkovného. Ak teda zarátame nejaké reálne náklady ako vyberača parkovného a menšiu údržbu, predpoklad, že čistý ročný zisk z tohto podniku je vyše 150-tisíc eur ročne, nie je vôbec nerealistický.

Len pre zaujímavosť, ProPark Slovakia (súčasť splete ProParkov rôznej koncovky) ako prenajímateľ troch štvrtín spomínaných miest deklaroval tržbu 120-tisíc eur, no napriek tomu bol v strate a zaplatil v roku 2014 daň 960 eur.

Verejný majetok, súkromné výnosy

Zopakujme si to. Verejný, spoločný priestor prenechávame súkromnej firme, aby vyberala parkovné. Zisk ostáva v jej rukách namiesto toho, aby smeroval do verejného rozpočtu.  Nie je to najväčšia zmluva na svete.  Ale v meste, ktoré neustále narieka, že nemá dosť peňazí, bije do očí ako veľmi nezodpovedné nakladanie s verejným majetkom. V meste, ktoré musí firmy a ľudí prosiť, aby zatiahli údržbu parkov z vlastného.

Spoločnosť ProPark prevádzkuje podobné parkoviská aj na iných miestach, rovnako ako niekoľko ďalších firiem. Prečo mesto prevádzku parkovísk pustilo z vlastných rúk, a to za mimoriadne nevýhodných podmienok, nie je jasné. Nečudujme sa potom, že keď je mesto zaseknuté v spleti súkromných záujmov a mismanagementu, tak dobré projekty, ako napríklad revitalizácia Floriánskeho námestia, idú ťažko.

Čo s tým?

Zmluvy na prenájom parkovísk pri Avione môžu byť vypovedané do mesiaca. Primátor Ivo Nesrovnal by mal preskúmať výhodnosť zmlúv a ak sa preukáže, že mesto prichádza o peniaze, zmluvy by mal okamžite zrušiť. Následne by mala prebehnúť diskusia o využití námestia. Ak sa ľudia z okolia zhodnú, že má naďalej patriť autám, mesto by malo zdôvodniť, prečo tieto priestory prenajíma a nespravuje ich samo. Ak ich chce prenajímať naďalej, malo by urobiť súťaž a získať najlepšiu možnú cenu. Dodatočné prostriedky môžu byť použité napríklad na riešenie dopravnej situácie podporou alternatívnych spôsobov dopravy.

Teraz najčítanejšie

Martin Dubéci

Som členom predsedníctva a sekretárom hnutia Progresívne Slovensko. Píšem si tu svoje poznámky k politike a spoločenským otázkam. Venujem sa politickej stratégii a bezpečnosti.