Denník N

Finančný produkt = „mačka vo vreci“

Finančný poradca je paradox, ktorý na Slovensku (takmer) neexistuje. Poradenstvo je služba, kde zákazník priamo zaplatí radcovi za čas, ktorý s radcom strávi. Na Slovensku je len zopár ľudí, ktorí vykonávajú finančné poradenstvo. Naproti tomu je na Slovensku obrovské množstvo finančných sprostredkovateľov, ktorých platí klient za ich čas nepriamo – kúpou produktu. Drvivá väčšina týchto sprostredkovateľov funguje spôsobom multi-level marketingu.

Multi-level marketing alebo sieťový marketing (ďalej len MLM) je spôsob distribúcie produktu formou priameho predaja. Myšlienka, na základe ktorej tento systém ešte pred druhou svetovou vojnou vznikol je geniálna. Človek, ktorý je v MLM sieti vyskúša výrobok a ak je s ním spokojný jeho prirodzenou vlastnosťou je odporúčať tento produkt ďalej.

„Len si zrekapitulujte posledný mesiac, koľkým ľuďom ste odporúčili, aby si šiel kúpiť banány v 80%-ntnej zľave, komu ste vychválili profesionálny prístup vášho lekára alebo mobil, ktorý už rok a pol ´šlape´ ako švajčiarské hodinky alebo…?“

Či chceme či nie, šírime svoju pozitívnu ale aj negatívnu skúsenosť so službami a produktmi bez toho aby nás niekto o to požiadal, jednoducho je to prirodzená ľudská vlastnosť. Takže každý kto zdieľa svoje pocity o produkte je marketér, každý istým spôsobom prispieva k jeho ne/predajnosti. MLM využíva presne tieto prirodzené ľudské vlastnosti a motivuje účastníkov odporúčať produkt. Ak si odporúčaná osoba produkt zakúpi, tak sa účastníkom takáto priama reklama vráti vo forme zľavy alebo inej forme odmeny. A keď daný kupca spraví to isté prichádza ďalšia odmena… a ďalšia… MLM tak šikovnou formou vo forme odmeny podporuje reklamu šírenú spokojnými zákazníkmi.  A to je presne slovo ktoré chcem podtrhnúť – spokojný.

„Lenže čo ak človek nie je schopný odhaliť, že nie je s produktom spokojný?“ 

Ak si prostredníctvom MLM firmy zakúpim napríklad výživový doplnok, ktorý stojí zlomok ceny oproti bežne dostupným doplnkom a ten doplnok prinesie očakávané výsledky som stotožnený s daným produktom a nemám najmenší dôvod sa s pozitívnou skúsenosťou nepodeliť.  Tieto MLM systémy sú tak vhodné pre skupinu produktov, ktoré si človek môže vyskúšať a v krátkej dobe zistiť, či mu daný produkt vyhovuje alebo nie, ako napríklad: parfumy, šampóny, doplnky stravy, káva a podobne. Lenže financie podľa môjho názoru do tejto skupiny nespadajú! Človek bez patričného záujmu o danú problematiku, neschopný orientovať sa v detailoch finančných produktov nemá šancu zistiť, či mu daný produkt naozaj pomohol alebo pomôže, dokonca nieje schopný určiť ani cenu, ktorú za tento produkt zaplatí. A ak sa navyše k tomu spojí vysoká odmena (provízia) za odporúčanie s neznalosťou, je z toho hotová katastrofa. Prakticky sa vytvorí sieť marketérov, ktorí sú províziou motivovaní predávať „mačku vo vreci“.

„Skupina dobre zaplatených koscov, ktorí žnú tých, ktorí nie sú informovaní…“

Ďalším dôvodom prečo podľa mňa MLM a finančníctvo nejde ruka v ruke je charakter finančných produktov. Finančné produkty nefungujú ako spotrebná vec – šampón, či káva… že ich jednorazovo vyskúšate a zhodnotíte. Fungujú dlhodobo a človek sa ich kúpou zaviaže na určité obdobie a prípadné zrušenie je spojené s komplikáciami vo forme sankcií a zmluvných pokút. A potom príde ďalší marketér s novším lepším finančným produktom a zákazník neznalý finančným produktom koná emotívne a nárazovo a niekedy kúpi produkt od iného predajcu, pretože jeho ne/výhody nie je schopný zhodnotiť a takisto nepozná sankcie za zrušenie toho predošlého.

„Samovzdelávanie – bez toho to nepôjde…“ 

Čo je na finančných produktoch ale najväčší kameň úrazu sú čísla. Šampón, kávu či čaj vyskúšate, nepotrebujete vedieť jeho chemické zloženie, buď funguje a prináša daný efekt alebo nie. Lenže investíciu, poistenie ani úver nevyskúšate… k tomu, aby ste poznali finančné produkty budete musieť trocha posedieť nad zmluvnými podmienkami a naučiť sa „reč čísel„! K tomu je bohužiaľ potrebné nenechať sa ovplyvniť marketérom, lebo ani on nemusí vedieť čo za „mačku vo vreci“ predáva alebo vyhľadať takého, ktorý sa v danej problematike naozaj vyzná a nezištne vám poradí.

MLM osobne nepovažujem ako optimálny spôsob finančného poradenstva, pretože dobrá rada často-krát býva v rozpore s odmenou, ktorú klient zaplatí nepriamo, čo môže nahrávať nemravnostiam a snahe predať nevýhodný produkt s vyššou odmenou. No na druhej strane obrovskú výhodu v MLM vidím v počiatočnej minimálnej nákladovosti,  ktorej absencia by vedela veľa začínajúcich podnikateľov odradiť.

Záverom mi ostáva len dodať, že bez informácii bude vždy človek ťahať za ten kratší koniec a nájsť v dnešnej dobe fundovaného odborníka s chrbtovou kosťou na správnom mieste veru nebude ľahké… prajem vám veľa šťastia! :)

Ing. Marcel Onufer


Ak Vás zaujal tento článok a radi by ste sa dozvedeli viac informácií aj o finančných produktoch, realizoval som autonómne informatívne prepočty:

Teraz najčítanejšie