Denník N

Pytlak Figo a človek resentimentu

Nebudem dlho písať o love a ani o pytliactve. Lesy mám rád a myslím si, že zdravá spoločnosť by mala byť ako les. Tiež si myslím, že klíma, aká sa vytvára v lese a v zdravej spoločnosti, je dôležitá. Začal som si – inšpirovaný kauzou šikany dcéry pani prezidentky SR mazať FB priateľov, ktorí podľa mňa neprispievajú dobrej klíme, tak trochu by som to nazval fenoménom resentimentu (pojem, ktorý zaviedol F. Nietzsche).

A teda, kto „klikol“ na jadro textu, poviem veľmi stručne, že si pamätám časy, keď tu bol režim V. Mečiara, M. Dzurindu i R. Fica. Môžem to teda porovnávať i s týmto režimom.

Nie som volič tradičných širokorozchodných strán typu SMER, nikdy som to nevolil. A zároveň uznávam, že je veľmi dôležité, aby práve schopnosťou presvedčiť väčšinu politik získal ozaj mandát, ukázal tak schopnosti a mal na svojej strane i „ducha národa“. Nepodceňoval by som to. Ak teda je politik v úsilí povedzme 5- 10 rokov a nemá viac dôvery ako cca. 5 – 10 percent voličov, nemal by „špiniť klímu“ v zdravom „lese“.

Druhá téza, ktorú možno verifikovať, či falzifikovať, je to, že zákony i spravodlivosť, fenomény v procese spoločnosti, ktorý sa napĺňa v čase, by mali vychádzať z tzv. dobrých mravov (čo je termín právnej teórie, nielen tak niečo, čo napíšem…).

A tu je podstata toho, čo chcem napísať. Je to na zamyslenie. Nielen pre mojich FB priateľov, ktorí akoby vo fáze „resentimentu“ sa tešili, keď sa niečo „krivé“ nájde na niekoho, s kým mám zaťaženú emočnú sústavu osobnosti.

Jednoducho to nie je zdravé a ani prospešné.

Je to zároveň veľmi lákavý fenomén, ktorý sa dá „odborníkmi“ ľahko zneužiť. Fenomén, ktorý je rozšírený medzi ľuďmi…A akoby tu prestala svietiť kontrolka či aparát tzv. kritického myslenia, kedy si pri nejakom jave, informácií, stave sveta,…, všímam zdroje a i fakt, komu to prospieva, účel, motív…

Teda v stave, kedy emócie akoby ľud vypustil z reťaze som vďačný každému, kto upozorňuje na potrebu dodržiavať zákony, princípy právneho štátu, kto je ochotný brániť poriadok, kto nechce útočiť na nezávislosť súdov ako jedného dôležitého prvku moci, piliera právneho štátu (v rámci rozdelenia zložiek moci).

A teda, ak podľa textov, ktoré „produkujú“ či len tak kopírujú moji bývalí FB priatelia, niekomu nevadí „mučenie“, „Samovraždy v kolúznej väzbe“, útoky na GP, vymyslené stíhania, obvinenia, dôkazy, ohovárania…a zjavne o tom vedia, keď to spomínajú…tak je to „šialené“…

A je do oči „bijúce“, keď je politická objednávka, verejný tlak produkovaný zo strany „kultúrnej či novinárskej  obce“ na riešenie „našich chlapcov“, že sa nájde nahrávka z chaty pytliakov, ktorá má šokovať.

Ja som nepočúval nahrávky ani „našich chlapcov“ a nepočúval som nahrávky ani „pytliakov“, jednoducho, nie som sudca a ako hovoril K. Čapek, keby sudcovia vedeli všetko, vôbec by nemohli súdiť. Ja za to platený nie som…Ide mi len o to, že to bije do očí. Blíži sa i spustenie knihy, ktorú o I. Matovičovi vydal šéf portálu, ktorý –  zdá sa – nahrávku zverejnil.

Teda, zdá sa mi to celé neuveriteľné, to čo sa tu deje. Čudujem sa, že intelektuáli, odborníci…mediálne osobnosti…sa vyjadrujú, tešia sa, ako ľudia „resentimentu“ a akoby im unikala podstata…vnímanie pocitov, duše, otázka logiky, výrokovej logiky, predikátovej a podobne…

Naozaj nechcem žiť v štáte, kde stačí, keď niekto na niekoho niečo povie, označí ho za dobrého či zlého a ostatní akoby mali mať zrazu vo veci jasno. Spustí sa nejaká mediálna kampaň, marketingový mix a podobne…nie sú už roky 1989 a verím, že ten model už niekto vysledoval a časom sa o tom tiež začne hovoriť vo verejnom priestore.

Lebo rozprávanie, rešpekt, …i láskavosť…je dôležitá.

Samozrejme nie som úplne naivný, nebudem tvrdiť, že sa tu nediali rôzne veci, ktoré sa zametávali pod koberec. Ale aj vtedy nejak štát fungoval. Teraz prestáva fungovať. Rozdelenie, nedôvera, nenávisť, napätie…to cítiť…

Verím tiež tomu, že keby – možno nepripravená vláda, amatérska…- po vyhratých voľbách, po prvých škandáloch, ktoré hovoria o kupovaní titulov, teda nepriamo o korupcií, keby odstúpila, boli by tu dávno nové voľby, nové rozdelenie síl a tí, ktorí by cez to „očistenie“ prešli, by mali takú dôveru, že by sa ľud dal i viac zaočkovať, keby to takí dôveryhodní politici, elita, povedala. Len takto tu elita zmizla…mlčali mnohí i počas celoplošného testovania a teraz idú dokončovať revolúcie, ako ďalší sled v útoku na bránu…Už majme rozum, verme poriadku a ten si bráňme.. nie titulky, emócie ..ale plnenie potrieb cez stratégie a riešenia, ktoré nás spoja, ktoré dajú energiu krajine, prebudia dôveru a porozumenie…

KAT – MAT… na rohu ulice o tom ví více…

„modlit se jak si přálo veličenstvo Mat…“

Teraz najčítanejšie