Transrodová mníška, plesnivý burger a novinár, ktorý prehovoril po smrti

Ako porotca medzinárodného festivalu reklamy Golden Drum som mal možnosť diskutovať o najlepších reklamách ostatných dvoch rokov. Pripravil som výber mojich naj.
Historické mestečko Piran, prístav, skvelé reštaurácie, paddleboard či výlety na Vespe. O to všetko som prišiel, pretože sa organizátori tohoročného medzinárodného festivalu reklamy Golden Drum rozhodli nehodnotiť a neodovzdávať ocenenia v Slovinsku, ale online. Lebo pandémia. Chápem. Aspoň som, na rozdiel od porotcu z Brazílie, nemusel vstávať uprostred noci pre časový posun.
Francesca
Spot pre Diesel od milánskej pobočky siete Publicis rozpráva príbeh chlapca, ktorý sa stane ženou a ktorý túži byť mníškou. Ten záver by mi pripadal dosť pritiahnutý za vlasy, keby nešlo o skutočný príbeh. Spot sme ocenili najvyšším možným ocenením Grand Prix.
Homosexuálne partnerstvá v Rusku
Silná téma. A veľmi silné a vymakané video od agentúry Voskhod z Jekaterinburgu. Podobne skvelo zvolená skladba podčiarkujúca video bez slov ako pri Francesce. Ocenil som, že porota si pozrela túto prácu toľkokrát, koľkokrát ju agentúra prihlásila (na súťažiach môžete prihlasovať jednu reklamu do rôznych kategórií), a nikto nefrflal, že je to dlhé a už sme to videli. Úcta k autorom, ktorú prechovávajú poroty zahraničných súťaží, v ktorých som mal tú česť hodnotiť, mi je veľmi sympatická.
Plesnivý burger
Zmiešané pocity vyvolala slávna kampaň Buger Kingu, v ktorej prezentáciou hnilého pokrmu komunikujú, že nepoužívajú žiadne umelé „vylepšováky“ v hamburgeroch. Diskutovali sme o tom v kategórii Film – či je toto naozaj dobrý film, pochybovali sme aj pri outdoorových plochách, či dobre odovzdali posolstvo, a smiešna bola najmä prihláška v kategórii Product Design. Kto navrhoval tento produkt? Čas a vzduch? V každom prípade ja si fakt nie som istý, či je nápad agentúry Publicis Bucharest predávať jedlo tak, že ho ukazuješ v nejedlom stave dobrý… Ale hudba fajn.)
Výklady barov ako reklamné plochy
Pre mňa jedna z najlepších reakcií pivnej značky na pandémiu: namiesto peňazí do reklamných plôch Heineken zaplatil majiteľom zatvorených barov a ako reklamný nosič použil ich výklady. Presmeroval tak milióny z reklamy tým, ktorí to potrebovali na prežitie. Opäť práca agentúry Publicis Italy z Milána.
Práčky v nahrávacom štúdiu
Veľmi ma bavili práčky perúce bielizeň počas toho, ako sa nahrávali skladby v nahrávacom štúdiu. Agentúra Serviceplan z Moskvy tak dokázala, že naozaj nie sú hlučné.
Mexický novinár, ktorého zavraždili pre jeho prácu, prehovoril po svojej smrti
Počas mexických osláv dňa zosnulých pripravila Publicis Latvia deepfake video, v ktorom tri roky po smrti prehovoril Javier Valdez k mexickému prezidentovi. Organizácia Propuesta Civica tak pokračovala v kampani za slobodu slova a bezpečnosť novinárov v Mexiku.
Miznúce logo
Kyjevská agentúra Banda vytvorila logo pre pozostatky jadrovej elektrárne v Černobyle, ktorá je dnes turistickou atrakciou. Logo inšpirované tvarom reaktora sa každý rok mení – podobne ako stupeň rádioaktivity vo výbuchom zasiahnutej oblasti.
Mačací notebook
No a podarilo sa mi presvedčiť porotu, aby sme dali aspoň bronz notebookom pre mačky, ktoré pre Lenovo pripravila ukrajinská agentúra Leo Burnett. Perfektne využili „insight“ známy aj z TikToku: ak dáte mačke vlastný počítač, prestane okupovať ten váš.
Slovensko veľmi úspešné
Až 12 shortlistov získali slovenské agentúry, pozrite si všetky v článku Stratégií. Mňa, samozrejme, najviac potešil ten pre našu agentúru Slovák & Friends za The 16Hz Project, ktorý priniesol unikátne spojenie výsledkov vedeckého bádania so súčasnou hudbou, ktorá zlepšuje koncentráciu. Navyše výťažok z projektu putuje do Ligy za duševné zdravie. Viac na www.16Hz.org alebo aj v tomto videu:
Kompletné výsledky Golden Drumu nájdete na webstránke festivalu.
Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje staršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).
