Denník N

Transrodová mníška, plesnivý burger a novinár, ktorý prehovoril po smrti

Ako porotca medzinárodného festivalu reklamy Golden Drum som mal možnosť diskutovať o najlepších reklamách ostatných dvoch rokov. Pripravil som výber mojich naj.

Historické mestečko Piran, prístav, skvelé reštaurácie, paddleboard či výlety na Vespe. O to všetko som prišiel, pretože sa organizátori tohoročného medzinárodného festivalu reklamy Golden Drum rozhodli nehodnotiť a neodovzdávať ocenenia v Slovinsku, ale online. Lebo pandémia. Chápem. Aspoň som, na rozdiel od porotcu z Brazílie, nemusel vstávať uprostred noci pre časový posun.

Francesca

Spot pre Diesel od milánskej pobočky siete Publicis rozpráva príbeh chlapca, ktorý sa stane ženou a ktorý túži byť mníškou. Ten záver by mi pripadal dosť pritiahnutý za vlasy, keby nešlo o skutočný príbeh. Spot sme ocenili najvyšším možným ocenením Grand Prix.

Homosexuálne partnerstvá v Rusku

Silná téma. A veľmi silné a vymakané video od agentúry Voskhod z Jekaterinburgu. Podobne skvelo zvolená skladba podčiarkujúca video bez slov ako pri Francesce. Ocenil som, že porota si pozrela túto prácu toľkokrát, koľkokrát ju agentúra prihlásila (na súťažiach môžete prihlasovať jednu reklamu do rôznych kategórií), a nikto nefrflal, že je to dlhé a už sme to videli. Úcta k autorom, ktorú prechovávajú poroty zahraničných súťaží, v ktorých som mal tú česť hodnotiť, mi je veľmi sympatická.

Plesnivý burger

Zmiešané pocity vyvolala slávna kampaň Buger Kingu, v ktorej prezentáciou hnilého pokrmu komunikujú, že nepoužívajú žiadne umelé „vylepšováky“ v hamburgeroch. Diskutovali sme o tom v kategórii Film – či je toto naozaj dobrý film, pochybovali sme aj pri outdoorových plochách, či dobre odovzdali posolstvo, a smiešna bola najmä prihláška v kategórii Product Design. Kto navrhoval tento produkt? Čas a vzduch? V každom prípade ja si fakt nie som istý, či je nápad agentúry Publicis Bucharest predávať jedlo tak, že ho ukazuješ v nejedlom stave dobrý… Ale hudba fajn.)

Výklady barov ako reklamné plochy

Pre mňa jedna z najlepších reakcií pivnej značky na pandémiu: namiesto peňazí do reklamných plôch Heineken zaplatil majiteľom zatvorených barov a ako reklamný nosič použil ich výklady. Presmeroval tak milióny z reklamy tým, ktorí to potrebovali na prežitie. Opäť práca agentúry Publicis Italy z Milána.

Práčky v nahrávacom štúdiu

Veľmi ma bavili práčky perúce bielizeň počas toho, ako sa nahrávali skladby v nahrávacom štúdiu. Agentúra Serviceplan z Moskvy tak dokázala, že naozaj nie sú hlučné.

 

Mexický novinár, ktorého zavraždili pre jeho prácu, prehovoril po svojej smrti

Počas mexických osláv dňa zosnulých pripravila Publicis Latvia deepfake video, v ktorom tri roky po smrti prehovoril Javier Valdez k mexickému prezidentovi. Organizácia Propuesta Civica tak pokračovala v kampani za slobodu slova a bezpečnosť novinárov v Mexiku.

Miznúce logo

Kyjevská agentúra Banda vytvorila logo pre pozostatky jadrovej elektrárne v Černobyle, ktorá je dnes turistickou atrakciou. Logo inšpirované tvarom reaktora sa každý rok mení – podobne ako stupeň rádioaktivity vo výbuchom zasiahnutej oblasti.

Mačací notebook

No a podarilo sa mi presvedčiť porotu, aby sme dali aspoň bronz notebookom pre mačky, ktoré pre Lenovo pripravila ukrajinská agentúra Leo Burnett. Perfektne využili „insight“ známy aj z TikToku: ak dáte mačke vlastný počítač, prestane okupovať ten váš.

Slovensko veľmi úspešné

Až 12 shortlistov získali slovenské agentúry, pozrite si všetky v článku Stratégií. Mňa, samozrejme, najviac potešil ten pre našu agentúru Slovák & Friends za The 16Hz Project, ktorý priniesol unikátne spojenie výsledkov vedeckého bádania so súčasnou hudbou, ktorá zlepšuje koncentráciu. Navyše výťažok z projektu putuje do Ligy za duševné zdravie. Viac na www.16Hz.org alebo aj v tomto videu:

Kompletné výsledky Golden Drumu nájdete na webstránke festivalu.

Ak vás zaujímajú dobré (alebo aj zlé) reklamy zo sveta či Slovenska, pridajte sa do mojej skupiny Pán Slovák vie čo-to o reklame a neváha vás to naučiť na Facebooku. A/alebo si pozrite aj moje staršie blogposty na tému komunikácie a reklamy (klik na obrázok úplne dole).

Teraz najčítanejšie

Róbert Slovák

Dvadsať rokov sa venujem reklame a komunikácii. Bol som prezident Art Directors Clubu a Klubu reklamných agentúr Slovenska, som člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu a spoluzakladateľ ždruženia Ľudia z marketingu. Nedávno som vydal knihu Viac ako reklama. Bol som spoluiniciátor Výzvy k ľudskosti, pod záštitou prezidenta Andreja Kisku som založil medzinárodnú databázu charitatívnych kampaní GOODEAS.org. Po komédii o neexistujúcom filme s názvom Prvý slovenský horor dokončujem smutnú komédiu o nezmysle života a smrti La Dolce Morte. Ak vás zaujíma na čom pracujem, pozrite www.slovakandfriends.agency