Denník N

Uwielbiam Polskę

Som konečne zase v Poľsku a mierim do milovanej „Łodzi fabrycznej“, kde som strávila celý rok na univerzite a zamilovala som si ju. Tam na mňa čaká kamarátka Marta, ktorá tu študuje medicínu. Pôsobí to na mňa ako náplasť na rany. Počas tohto predĺženého víkendu budem rozprávať iba poľsky! Češtiny už mám za tento týždeň dosť.

Návrat do Poľska je ako návrat domov. Celkom iný, než návrat do Prahy. Poľsko je vľúdne, málo sarkastické. Také moje – niekedy citlivé, inokedy zmätené.

Poľština sa zdá vľúdna, aj keď ňou práve človek vyjadruje hnev. Nahnevaná poľština znie ako detský hnev, kedy viete, že už o chvíľu sa situácia zlepší, alebo, že to ten človek nemyslí úplne vážne. „Co ty pierdolisz?!“

Do Poľska som už pricestovala od slovenských aj českých hraníc. V oboch prípadoch ma sprevádzali rovnaké pocity: farebné domy, všade pasúce sa kravy, dobytok na farmách a vo dvoroch, život! A všade veľa reklamných cedúľ malých rodinných firiem ponúkajúcich nejakú službu alebo tovar. Na Slovensku sa malé podnikanie vytráca, v Poľsku ale takto pracuje každý kto môže. Ich podnikanie sa odráža aj na kvalite ovocia a zeleniny v supermarketoch. Zeleninu z dovozu nájdete veľmi ťažko, všade je poľská produkcia. Na Slovensku sa slovenskej zeleniny a ovocia neviem nikdy dopátrať, a tak kupujem paradajky bez chuti z Rakúska alebo dokonca z Maroka. Dokonca aj jahody, ktoré na Slovensku nechutia nijak, sú v poľskom reťazci Biedronka poľského pôvodu a chutia ako zo záhrady!

Na česko-poľskej hranici sa zastavíme na toaletu, kde staršia pani vyberá „po zlotówke“. Počujem jej rozhovor s nejakým pánom: „Už ôsmy rok robím kariéru na hajzli“, a smeje sa.

Vonku sa dvaja páni nahlas rozprávajú: „Ja vždy hovorím, že je lepšie byť mladý, zdravý a bohatý, než starý, chorý a chudobný!“ – to sa už celý autobus rozosmeje.

Witam serdecznie w Polsce!

Teraz najčítanejšie

Eva Spišáková

Absolventka žurnalistiky na Karlovej univerzite. Zaujímam sa o politiku, spoločnosť, medzinárodné vzťahy, ale aj tak to, o čo najviac ide, je láska, ľudia a vzťahy medzi nimi. Rozhodnutia, ktoré tvoria príbehy. Tie sú najdôležitejšie. A tiež sloboda.