Denník N

Aké sú výhody a nevýhody online vyučovania

Aké mali dojmy školáci a školáčky našej členskej základne z online vyučovania? Mnoho ľudí vidí online výučbu lepšie ako jej face2face ekvivalent, čo si však o tom myslia a aké pozitíva a negatíva vnímajú naše členky a členovia?

Po roku pandémie si väčšina školákov a školáčok musela zvyknúť na 3 modely vyučovacieho procesu: offline, hybrid a online. Každý model má svoje výhody a nevýhody. Medzi svojimi členmi sme sa rozhodli urobiť krátky prieskum, ktorý bol zameraný práve na osobné skúsenosti s vyučovaním počas pandémie.
Kto sú naši členovia/členky? Sme skupina stredoškolákov/stredoškoláčok a vysokoškolákov/vysokoškoláčok, ktorí sa rozhodli zapájať do politického diania na Slovensku pomocou mládežníckej organizácie Mladí PS. Toto sú naše skúsenosti s vyučovaním počas pandémie.

Juraj:
Vedenie našej školy nám na začiatku prvej vlny prisľúbilo, že ponechá školu otvorenú tak dlho, ako to bude možné. Následne sme už od polovice októbra sedeli doma na online vyučovaní až do konca letného semestra. Našťastie sme posledné 2 mesiace letného semestra dostali možnosť kombinovanej výučby (4 ľudia s testom v škole a zbytok na online výučbe). Vďaka tomu sme mohli získať aj nejaké praktické vedomosti. Bohužiaľ, alebo možno aj našťastie o takýto typ výučby malo záujem len niekoľko spolužiakov a tak my, ktorí sme chceli, sme mohli chodievať do školy častejšie.

Aktuálne fungujeme prezenčne. Všetky prednášky a semináre máme v škole. Potrebný ja samozrejme test, alebo potvrdenie o očkovaní, alebo prekonaní ochorenia COVID-19.

Myslím si, že je nevyhnutné, aby študenti chodili na praktické hodiny do školy. Ale uvítal by som tiež kombinovanú výučbu. Na našej škole sa neraz porušilo pravidlo dodržiavania kapacity učebne pri prednáškach. Vedel by som si predstaviť, že prednášky by sme absolvovali online a ostatné predmety offline priamo v škole. Pri online výučbe si vieme hodiny nahrať, lepšie sa sústrediť pri písaní poznámok, alebo sa neskôr vrátiť k nahrávke, ak niečomu nerozumieme. Naopak pri offline výučbe si vieme ochytať techniku, alebo zariadenia s ktorými máme pracovať.

Najväčšou nevýhodou pandémie bol kontakt so spolužiakmi. Po nástupe do školy tento rok som poznal asi iba 20% spolužiakov. Aj to iba preto, že sme si počas lockdownu písali, alebo sme spoločne pracovali na školských zadaniach. Teraz práve dobiehame spoznávanie sa a verím, že nás už nezatvoria.

Matúš:
Pred rokom som začal svoj vysokoškolský život v Bratislave. S tým, že mám relatívne výhodu s tým, že som nemusel riešiť opatrenia súvisiace s covidom na internáte. To som však nevedel, že na fakultu sa kvôli covidu nedostanem. Miesto stretnutia s kamarátmi som sa cítil vytrhnutý z normálneho študentského života. Opatrenia súvisiaceho s koronou začali niekedy v marci a odvtedy som sa so spolužiakmi zo strednej videl iba dvakrát. Nových spolužiakov som nemal šancu spoznať.Myslím si, že niečim podobným si prešlo alebo stále prechádza viacero vysokoškolákov. Je to veľmi zvláštne. Nikdy som nebol extrovertný typ, ale nemať ani len možnosť stretnúť ľudí s ktorými budete tráviť svoj vysokoškolský život je veľmi nepríjemný pocit. Pandémia vám v tom prípade začne brať viac ako len vzdelávanie, spomienky so spolužiakmi a pocit, že niekam patríte vám nikto nenahradí.

Po dlhom čase som nakoniec mal možnosť sa stretnúť s pár spolužiakmi z Bratislavy. Na vysokej škole som však už tretí semester a vo vnútri fakulty som doteraz nebol…

Z môjho pohľadu hodnotím online výučbu negatívne. Niektorí ľudia tvrdia, že byť online je časovo efektívnejšie, ja tvrdím opak. Viacero vecí sa mi rieši omnoho jednoduchšie keď mám priamy kontakt prednášajúcimi, cvičiacimi a spolužiakmi.

Anonymné názory našich členov/členiek:

1) Stal som sa pánom svojho času, ale začal som byť ďaleko demotivovanejší monotonnostou a nekvalitou školského systému. Pomohlo mi to prejsť na lepšie znamky z predmetov ktoré mi nejdú, ale mimo toho to bola zlá skúsenosť

2) Online vyučovanie mi spočiatku vôbec nevyhovovalo, keďže som nevidela spolužiačky, učiteľov a učiteľky a nenachádzala som sa v budove, kde sa „všetko“ odohráva, ale postupom času som si uvedomila, že mám na všetko viac času, keďže nemusím nikam cestovať.

offline výučba je zas skvelá v tom, že mám opäť interakciu face2face, ktorá je v našom živote tá najdôležitejšia, a taktiež mám pocit, že som schopná viac dávať pozor a nepozerám sa stále do mobilu alebo nerobím čokoľvek iné ako to, čo mám (čo sa mi často dialo pri online výučbe)

3) Vyhovuje mi offline forma vyučovania, v škole/ na pracovisku, a to čo sa týka aj z hľadiska praktického, psychického aj fyzického. V online vyučovaní mi najviac  chýba sociálny kontakt s ľuďmi a postupné zaostávanie v učive, často ma takáto forma výučby demotivuje, nie je plnohodnotná.

4) Online výučba bola pre mňa všeobecne náročnejšia, moja denná rutina bola uplne rozbitá, stávala som krátko pred hodinou, dorábala úlohy keď sme si ich už kontrolovali na hodinách. Na vsetko som sa ucila na poslednu chvilu, ked ma uz ,,prikvacil“ cas. Bola som stále malátna a vyčerpaná, čo odvádzalo moju pozornosť na hodinách.

Jedinou výhodou online-u bolo, že sme mali menej hodín, nuž následkom je, že všetko teraz doháňam v offline.

Záver:
V týchto dňoch prebieha prieskum duševného zdravia študentov a študentiek. Uvidíme ako sa pandémia odrazí na výsledku, dá sa však odhadovať, že duševné zdravie sa za ten dlhý čas vyučovania online u niektorých skupín výrazne zhoršilo. Z nášho prieskumu vyšlo najavo, že napriek niektorým výhodám, ktoré online vyučovanie ponúka je tento formát nevhodný na dlhodobé vzdelávanie študentov a študentiek práve kvôli problémom s duševným zdravím a pozornosťou.

Teraz najčítanejšie

Mladé PS

Sme Mladé Progresívne Slovensko, mládežnícka organizácia Chceme spájať mladých ľudí, ktorí chcú šíriť hodnoty slobody a tolerancie, aby nimi prispeli k zmene na Slovensku a preto sme sa rozhodli založiť si blog kde si budete môcť naše názory a vyjadrenia prečítať v rozšírených verziách ako na instagrame a facebooku. K týmto vyjadreniam pribudnú aj rôzne články na aktuálne témy od našich členov a členiek. Prajeme príjemné čítanie.