Denník N

7 vecí, ktoré určite nehovorte, ak chcete uspieť na pracovnom pohovore

Uchádzate sa o vašu vysnívanú prácu a onedlho vás čaká pracovný pohovor? Nič nenechajte na náhodu a pripravte sa. Ak ho chcete úspešne zvládnuť, mali by ste vedieť, čo  nie je vhodné hovoriť.

Počas pracovného pohovoru by z vás mali vyžarovať nasledujúce veci:

  • sebavedomie
  • pokora
  • profesionalita
  • úprimnosť
  • priateľskosť
  • asertivita

Prečo je potrebné na pracovnom pohovore vážiť slová

Človek, ktorý robí pracovné pohovory veľmi pozorne počúva všetkých kandidátov. Uchádzač by mal dať jasne najavo, prečo má o danu pozíciu záujem a čo ho motivuje. Je dôležité, ako komunikujete. Okrem vymenovania všetkých pozitívnych vlastností a skúseností by z vás mala sršať pozitívna energiaprofesionalita. Nemenej dôležitá je aj reč tela. Čomu sa treba vyhnúť?

1. Ohováranie predošlého zamestnávateľa.

Môžete mať istotu, že na pracovnom pohovore dostanete otázku, prečo sa uchádzate o novú prácu. S veľkou pravdepodobnosťou išlo o nespokojnosť so spolupracovníkmi či šéfom, ale zachovajte profesionalitunevybaľte na personalistu to, aký bol váš šéf hlupák.

Zachovajte si pozitívne nastavenie a radšej sa zamerajte na plusy, ktoré vám môže priniesť nová práca. Môžete napríklad spomenúť, že v predchádzajúcom zamestnaní ste nemali možnosť naplno ukázať svoj potenciál a teraz na to máte skvelú príležitosť.

2. Časté používanie slova „neviem”

Niektoré otázky vás určite prekvapia a nebudete vedieť odpovedať. Namiesto stručného „neviem” požiadajte o upresnenie otázky alebo o čas na premyslenie.

3. Suverénne vypytovanie sa na plat, firemné benefity, dovolenku a podobne

Na pohovore máte zažiariť, vykresliť sa v tom najlepšom svetle a dať dobrý dôvod na to, prečo ste práve vy najvhodnejším kandidátom. Určite sa vyhnite otázkam o mzde, dovolenke či firemných benefitoch, ak sa vás na to personalita sám neopýta. Prípadne môžete na konci pohovoru spomenúť, že sa tešíte na ďalšie informácie ohľadom danej pozície.

4. „Mám to napísané v životopise.”

Môže sa stať, že sa vás personalista opýta na niečo, čo už máte uvedené v životopise. I keď to tam je, skúste svoju odpoveď rozviť prirodzene, vlastnými slovami a poskytnite mu ďalšie podrobnosti. Uveďte konkrétne príklady, ktoré dokazujú vašu šikovnosť, pracovitosťzručnosti.

5. Otázky ohľadom toho, čo firma robí.

Pýtať sa na pohovore, čomu sa daná firma venuje, je absolútny krok vedľa. Na pohovor idete predsa s tým, že viete, čo vás môže čakať. Pre istotu si pred ním ešte raz prečítajte filozofiu spoločnostináplň práce, o ktorú máte záujem.

6. „Nemám veľa skúseností, ale…”

Ak ste čerstvý absolvent, je normálne, pokiaľ máte minimum skúseností. Opäť ale majte na pamäti to, že sa chcete vykresliť v tom najlepšom svetle. Namiesto hanblivého vyhovárania sa na nedostatok skúseností sa zamerajte na vaše silné stránky, ktoré vám pomáhajú v každodennom živote (komunikácia, proaktívny prístup, riešenie problémov, ochota učiť sa nové veci a podobne).

7. Súkromné informácie, ktoré nesúvisia s prácou.

Personalista určite ocení konkrétne príklady, ktoré na pohovore spomeniete, pretože si vás lepšie zapamätá. Snažte sa vyhnúť podrobnostiam z vášho osobného života – informácie o rodine, priateľoch či koníčkoch, pokiaľ tieto informácie priamo nesúvisia s pracovnou pozíciou.

Veríme, že vám tento článok objasnil, ako sa pripraviť na pohovor a ako ho nepokaziť. Držíme palce!

Teraz najčítanejšie

milan-tkac5709671_0

Milan Tkáč

Podnikateľ a kouč, školiteľ osobného rozvoja a predaja. Zakladateľ spoločnosti FIN4YOU a autor knihy Coach.