Denník N

Kde sa v nás zobrala toľká nenávisť? (alebo ako sociálne siete rozkladajú spoločnosť)

Sociálne siete sú ako drogy. Škodia a vytvárajú závislosť. Kradnú súkromie a polarizujú spoločnosť.

Predstavte si, že existuje taký počítačový program, ktorý vie o vás úplne všetko: S kým a o čom si píšete, koho ohovárate aj do koho ste zaľúbený. Tento program vidí aj do vašej peňaženky. Vie koľko zarábate, čo a za koľko kupujete. Vie či ste single, máte frajerku alebo nebodaj milenku. Presne vie čo ste robili 13. septembra 2014 aj včera o 16:05. Vlastne kontinuálne zaznamenáva každý jeden váš krok odkedy ste si kúpili smartfón. Tento „virtuálny priateľ“ pozná všetky vaše koníčky, fyzickú kondíciu, zdravotné diagnózy, obľúbené jedlá aj dovolenkové destinácie. Presne vie, že či zbožňujete Ľuboša Blahu alebo nenávidíte Igora Matoviča. Prípadne naopak.

Že nevadí? Že žijete čestným životom a nemáte sa za čo hanbiť? Že prinajhoršom vám internet ponúkne reklamu šitú na mieru? Hrubý omyl! Držte si klobúky, pôjdeme z kopca a bude to šialená jazda!

V skutočnosti sociálne siete drzým spôsobom špicľujú vaše súkromie, aby vás predali na trhu ako obyčajný tovar. A je im úplne jedno, že pritom rozoštvú celú vašu rodinu, pomôžu zvoliť Donalda Trumpa, vyženú Veľkú Britániu z Európskej únie, spravia z vašich detí asociálnych závislákov, zničia vaše zdravie alebo vás donútia kúpiť kvantum vecí, ktoré nepotrebujete. Lebo cieľom Marka Zuckerberga z Facebooku nie je svetový mier ani záchrana Amazonských pralesov. On sleduje len jeden cieľ: zarobiť galaktické peniaze a mať moc. Vlastne stačí to prvé, to druhé príde samo.

Zber citlivých údajov

Sociálne siete zhromažďujú o vás obrovské množstvo osobných údajov: zdravie a kondíciu, nákupy, finančné operácie, polohu, kontakty, fotografie a videá, históriu vyhľadávania a prehliadania, citlivé údaje či servisné informácie o vašich zariadeniach. Kompletný zoznam si môžete pozrieť napríklad kliknutím na tento odkaz. Nezabúdajte, že sa nebavíme len o Facebooku. Do tejto vplyvnej skupiny patrí aj WhatsApp, Messenger aj Instagram. Zo všetkých zmienených aplikácií najviac informácií získava Messenger. Z vášho smartfónu doslova vytiahne aj to, kedy chodíte na záchod. Podobne funguje aj Google a YouTube, ale o tom inokedy.

Ako sociálne siete kradnú váš čas

Len aby ste mali predstavu, každý deň používatelia nahrajú na Facebook tristopäťdesiat miliónov fotografií, čo predstavuje 14 miliónov fotografií za hodinu, 240 tisíc za minútu a 4000 fotografií za sekundu. Medzitým ako píšem tieto riadky, tak je to určite ešte viac. Keďže ide o obrovské kvantum dát, niekto (alebo niečo) musí rozhodnúť, čo z toho sa zobrazí na vašej nástenke. To niečo sa volá umelá inteligencia. Táto úloha je relatívne jednoduchá ak máte k dispozícii kvalitné údaje. A veľa! Ako sme si ukázali v predchádzajúcej stati, táto úloha je splnená nadštandardným spôsobom. Ani KGB, SIS, CIA, FBI a Interpol dokopy nemajú takú databázu osobných informácií ako sociálne siete.

O temných stránkach sociálnych sietí väčšina používateľov vôbec netuší. O algoritmoch Facebooku sa síce veľa hovorí, ale pred zrakom verejnosti sú prísne ukryté. Mark Zuckerberg, ktorý v poslednej dobe čelí čoraz väčšej kritike, vie veľmi dobre prečo. Nadšení by sme zrovna neboli.

Nemusíme tu viesť dlhé odborné debaty z matematiky, štatistiky alebo informatiky. Podstatná len jedna jediná výstupná veličina v celej tej zložitej rovnici. Tú sa snažia algoritmy umelej inteligencie (za každú cenu) maximalizovať. Je to čas.

Áno, sociálnym sieťam záleží len na jednom jedinom: Aby ste na mobile, tablete či počítači strávili čo najviac času. Pretože vďaka tomu môžu predávať stále viac a viac reklamy. Ako sa to dá dosiahnuť?

Obsah „šitý na mieru“

Odpoveď je opäť jednoduchá: Sociálne siete vám zobrazujú obsah totálne šitý na mieru. Vedia o vás predsa všetko. Mladej mamičke Facebook ponúkne diskusné skupiny k očkovaniu detí, fanúšikom áut sa zobrazia recenzie najnovších modelov, seniorom zase „vyskočia“ zázračné lieky na vysoký krvný tlak. Toto by bolo morálne akceptovateľné, ak by existovala nejaká hranica. Lenže tá sa už dávno stratila. S cieľom motivovať používateľov tráviť na sociálnych sieťach čo najviac času, sa manažment Facebook neštíti ničoho. Už asi tušíte o čom je reč. Áno, hovoríme o nenávistnom obsahu, vraždách, hoaxoch, podpore terorizmu, fašizmu, konšpiráciách, sexuálne ladenom obsahu, či prírodných katastrofách. Skrátka, čokoľvek, čo dokáže ľudí prinútiť klikať, komentovať, zdieľať.

Umelá inteligencia, ktorá pozná tie najskrytejšie zákutia vašej duše, sa nezastaví pred ničím. Servíruje vám obsah, ktorý vo vás prebúdza tie najtemnejšie stránky. Tí najlepší psychológovia sveta pracujú na tom, aby ste sa od používania sociálnych sietí stali závislými. Či už ako tvorca obsahu, zadávateľ reklamy, vydavateľ alebo ako bežný čitateľ.

Sofistikovaná cenzúra

A teraz pozor všetci admini, čo si lámete hlavu ako napísať čo najlepší status. Už dávno nie je pravda, že o úspechu príspevku rozhoduje počet páčikov, srdiečok, komentárov či zdieľaní. Je to presne naopak. To Facebook sa rozhodne komu status zobrazí, kedy ho zobrazí a či vôbec. A až príspevok, ktorý je „vhodný“ na publikovanie, môžete čítať, lajkovať či komentovať. Nezabúdajte, že Facebook vie o vás všetko. A snáď vám nebude servírovať obsah, ktorý vás nezaujíma alebo neprinúti k reakcii?

„Nezaujímavý“ príspevok je už vopred „odsúdený“ na neúspech. A vy sa môžete čudovať, prečo má niektorý status už po prvej minúte 50 lajkov, iný za celý deň sotva 10. Umelá inteligencia dokáže „prečítať“ nielen čo ste napísali, ale aj dekódovať obsah na fotografii či dianie vo videu. Počet interakcií je až následne závislý od počtu zobrazení. Je to taká mimoriadne sofistikovaná cenzúra obsahu.

Sociálne siete sú ako droga. Príťažlivý obsah dávkujú v čoraz silnejších a väčších dávkach. Lenže vedľajším efektom je bublina, do ktorej sa nevyhnutne dostávate. Ocitáte sa v izolácii od alternatívnych informácií. Prestávate vnímať iné názory, strácate pochopenie pre ľudí iného presvedčenia. Stávate sa súčasťou sekty. Akokoľvek honosne sa vaša bublina môže volať a akýkoľvek ušľachtilý cieľ máte. Alebo si to aspoň myslíte. Dostávate sa do jaskyne, z ktorej nevidíte ani nechcete vidieť iný svet. Čoraz viac bránite „tú svoju pravdu.“

Spoločnosť sa radikalizuje. Do popredia sa dostávajú jednoduché riešenia na zložité problémy.

A na tento lep sa chytili aj politici či rôzni influenceri. V honbe za lajkmi a zdieľaniami ponúkajú čoraz radikálnejší obsah. Pritom ich správanie je už takmer nerozoznateľné od dílerov drog. Síce vedia, že ich produkt škodí, ale „predáva sa“. Z politikov sem môžeme zaradiť Igora Matoviča, Patrika Linharta, Ľuboša Blahu, Borisa Kollára, či Milana Uhríka.

Čo na tom, že spoločnosť je rozoštvaná a rozhádaná? Že sme prestali vnímať realitu? Rozoznávať pravdu od klamstva?

Čo s tým?

Akokoľvek sa Mark Zuckerberg snaží situáciu zľahčovať a presviedčať nás, ako jeho Facebook bojuje proti nenávistnému obsahu a polarizácii spoločnosti, v skutočnosti to robí len veľmi nerád a vždy len z donútenia. Pretože všetky tieto aktivity mu ukrajujú z tržieb.

Najhoršie na tom je, že proti takémuto molochu sme prakticky bezmocní. Keby sa takto správal minister alebo predseda vlády, už je dávno odvolaný. Odvolať Marka Zuckerberga nemožno. Platformy Facebooku využívajú miliardy používateľov. Smeruje tam drvivá väčšina prostriedkov na online reklamu. Sú tam politici. Svoje stránky tam majú dokonca aj médiá. Bude niekto riskovať vypnutie profilu? Bez ohľadu na to, či sa nám to páči alebo nie, nech je varovaním prípad Donalda Trumpa, ktorý prišiel doslova lusknutím prstov o 80 miliónov fanúšikov. Nikto nechce byť ďalší.

Osobne vidím dve cesty ako z tohto von.

Tou prvou je osobný príklad. Odinštalovať si Facebook a Instagram z mobilu. Namiesto aplikácií WhatsApp a Messenger presedlať napríklad na Signal. Prestať čítať diskusie na sociálnych sieťach a prestať sa zapájať do nezmyselných hádok. Publikovať pozitívny obsah.

Tou druhou je možnosťou je prísna regulácia. Tak ako nesú vydavatelia zodpovednosť za obsah v televízii, rozhlase, na webe či v tlači, tak by mali niesť zodpovednosť aj sociálne siete. Ak netolerujeme fašizmus, terorizmus, nenávisť, či vulgarizmy v novinách, prečo by sme to mali tolerovať v online priestore? Možno budete namietať, že ide o cenzúru alebi potláčanie iných názorov, ale v skutočnosti nič tak neohrozuje demokraciu a slobodu slova ako práve sociálne siete.

Veľa času neostáva. Lebo ak nespravíme nič, úplne nám to rozleptá spoločnosť.

(Autor vyštudoval Fakultu elektrotechniky a informatiky a dlhodobo pôsobí v oblasti komunikácie a médií)

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.