Denník N

Učím sa od detí: „Čo to robíme?”

Ilustračná foto, archív Návratu
Ilustračná foto, archív Návratu

Táto otázka presne znie: „Čo to jobíme?“. Pravidelne sa ma to pýta moja dvojročná vnučka uprostred toho, keď sa jašíme, hráme, jeme, čítame si. 

Táto otázka presne znie: „Čo to jobíme?“ Pravidelne sa ma to pýta moja dvojročná vnučka uprostred toho, keď sa jašíme, hráme, jeme, čítame si.

„Čo to robíme?”, je moja otázka na kolegov v Návrate. O čo sa to vlastne snažíme? Má to zmysel? Kam smerujeme? To, čo práve robíme, napomáha spoločnému smerovaniu?

Nie je to už len pre rutinu, z bezradnosti, len ako únik?

Prečo robím, to čo robím ja? Aké tomu dám meno dnes? A aké zajtra, aby som nestratil vitalitu a svieži pohľad na svoj život?

Aké indiánske meno by som dal svojmu dnešnému dňu?

Deň, keď dieťa položilo otázku, na ktorú dospelí zabúdame.

Overovací deň.

Deň, keď som sa uvidel v zrkadle nahý.

Deň, keď dieťa vykríklo, kráľ je …

S kým to robím? Kto je pre mňa ten, s kým žijem, spolupracujem, tvorím komunitu, tím, rodinu, susedstvo?

Pre koho to robím a vôbec žijem?

Keď Miriam niečo chce a ja jej oponujem, lebo sa mi to nezdá dobré, tak si overí: „Dohadujeme sa?“

Aby dohadovanie sa neskončilo hádkou, ale dohodou, je potrebná dobrá spoločná otázka na úvod.

A deti majú fakt dobré a dôležité otázky.

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Návrat

Sme nezisková organizácia, ktorá od roku 1993 presadzuje a podporuje návrat opustených detí z inštitúcií (detských domovov) do rodín. Našou víziou je prakticky a odborne prispieť k dosiahnutiu takého stavu v spoločnosti, v ktorom všetky deti budú prežívať detstvo v rodinách schopných poskytnúť im bezpečie, starostlivosť a lásku. Všetky opustené deti nájdu útočisko v rodinách ochotných postarať sa o ne. Rodiny s vážnymi problémami dostanú včas potrebnú sociálnu a psychologickú pomoc, aby sa predišlo vážnemu strádaniu ich detí.