Denník N

Vplyv dištančného vzdelávania na deti…

Tak sa to dnes podarilo, v rámci podmienok, aké naši volení zastupitelia a konzílium odbroníkov vytvorili (hovorím o tzv. dištančnom vzdelávaní, o zatvorených školách…)…tak dnes som ostal bez PC.

A keďže som nemal čo na práci (keďže som SZČO…a mame len dva pc..), tak som išiel som využíval i slobodu,… i myslenie…a nakoniec som sa dostal i k Dunaju na svoje obľúbené miesta.

Cestou cez tri – štyri – mosty som putoval. A zachytil i reláciu RTVS Z prvej ruky k téme školstva. Zaujal ma názor, že rešpektuje riaditeľka školy odborníkov, ale je za to, aby sa vyjadrili odborne i odborníci z odboru psychiatrie, psychológie…ako vplýva antisociálne prostredie na rozvoj osobnosti a aby sa zvážili prínosy lockdownu pre deti… Primeranosť, výhody… voči riziku.

Ideme totiž na podstatu toho, čo je vlastne život.

Čo zmysel života…

Deti žijú intenzívne, každý deň, spomienky sú potom na celý život… a prežívanie je teda – subjektívne – iné v porovnaní napr. so seniorom.

A ak nemajú mať v živote reálne poznatky, vedomosti, radosť, rozvoj, ak sú potláčné i ich práva (z deklarácie práv dieťaťa…), lebo niekto mocný, autorita, autoritárska spoločnosť, ktorá sa nepýta…tak je to vážne..

Zvlášť na samostatnú úvahu je vhodná i otázka:

Akú prioritu majú školy?

A akú deti?

A teda úvahu prekladám i s fotkami…

Zas pri Dunaji … odniesol som odtial dalsich cca. 30 kg PET flias a ineho, aby neskončili v Dunaji či neskôr v mori..lebo ekológia…

A spravil dalsie zaujimave umelecky ladene zatisia.

Teda akoby v pokracovani nasho projekt Vrat tu PET flasu medzi nas..

zn. Moscato sa tu vyskytuje pravidelne…kto to kontroluje? Ktora institucia? Nie formalne, v zakone schvalenom NR SR…ale realne?

Zhodou okolnosti bola dnes relacia Z Prvej ruky na RTVS o skolstve, o lockdowne …

Teda, ako to vplyva na deti – ze psychicky to moze mat nedozierne nasledky na osobnost.

Obrovska taka IKEA – aky znak posobenia realnej kultury…- bola vlastne uz nabalena niekym, niekto to upratal zjavne…ja som to len zobral a odniesol do kontajnera pod Stary most….

Ak kedze som i vystudovany filozof, premyslal som – okrem tohto, tejto cinnosti, ktoru by mohli i mladi robit, …nie opak…- a spravil par navrhov na riesenie,

Teda…kedze mam nejake skusenosti so skolstvom, tusim trochu ako funguje… (a nepochybujem, ze podobne tusia i ini rodicia…)

Mozno, aby sa ukazal i zmysel filozofov spolocnosti..

Neviem, preco napr nedostavaju nejake ulohy vyskumne, zadania, riesenia pre spolocnost..aplikacia poznatkov…ved uz Platon sa zaujimal o vela veci, pisal knihy ako Ustava, Zakony…navrhoval vselico… filozof ma predsa iny pohlad…

Vlastne zaklad uvahy je je zameranie sa na schopnost uspiet v meniacom sa svete…

A vychadzam z faktu, ktory potvrdila i pani riaditelka skoly, ci statna tajomnicka Svetlana Sithova, ze najvacsi pokrok v celej spolocnosti (v SR), urobili prave nasi ucitelia v ramci osvojenia si PC … Teda za ten minuly rok.

Teda, nepriamo potvrdila, ze je to skor skupina obyvatelstva, ktora ma rada stabilitu, pravidelnost, poriadok (zjednodusujem, ved vsetko to, co skola a zivot prinasa na dennej baze, to zvladaju skor zeny… s prehladom…),…

A teda otazne je, aky priklad mozu dat ucitelia ziakom …v ramci zvladania meniaceho sa sveta…???

Jednoducha otazka… o priklade. Nie o obsahu, o vedomostiach, metodika, kolaje ustalene…

Je zjavne, ze sa svet meni…

Sme zodpovedni v tejto otazke? Zaujimame sa dostatocne?

Mohla by pomoct skola, pobyt v realnom svete, vonku, napr. k prebudeniu citu? Hladanie zmyslu zivota? Hladanie krasy? Vnimanie krasy, ktore ozivuje dusu? Mohlo by toto pomoct v dnesnom stave spolocnosti?

A co ine?

Co da detom pocit sily? Tvorivost, sebavedomie…sloboda vnimat otvorene… priroda, ako najlepsia telocvicna, ci heslo: skola hrou….

A teda v strucnosti, uz som to tu vlastne davnejsie pisal… som teda za prepajanie rovesnickych skupin, podobne ako v skautingu, jeden ucitel by mohol byt samostatna „jednotka“.

a jedna starsia fotka z toho miesta..zas ta flasa..Moscto..zvycajne je rozbita…nech to dobre plava v Dunaji…ked sa zdvihne hladina…nasa mladez, ma vsetko pred sebou….

Mohli by fungovat projektovo, riesit nejaku ulohu, ciel, ktory da zmysel…Sami si vyberu, to, co im prinesie radost…

A kde sa podari aplikovat vela vedomosti, ktore ziskaju teoreticky (od fyziky, po biologiu, matematiku…).

A hlavne by som im dal na mesiac napr. 4000 Eur, pomer toho, co sa usetri na prevadzke „kamennej skoly“ z rozpoctu…tam sa usetri…

A tu si mozu zaplatit na mensi uvazok napr. rodica, ako asistenta, pomocnika…kurz, …

flasa medzi kamenmi..niektore „partie“ to schovavaju…na brehu Dunaja…

A dalsia suma od statu by mohla byt napr. na tzv. „Pobyt v prirode – skolu v prirode“, kde by bol takto statom podporovany i penzion, ktory by bol v ramci lockdownu inak zavrety, nevaril…nemal hosti, obsadenost… Ved ako sa tvorilo kedysi vzdelanie? V komunitach. Chranene…

A tu by teda i starsi ziaci, napr. mohli mat i cast financnej sumy na mesiac ako financnu odmenu, nieco ako v taboroch byval asistent veduceho…myslim, ze by ich to inspirovalo…motivovalo, pomahali by starsi prirodzne mladsim…a riaditel skoly, psycholog a ini, by boli ako „supervizori…“.

Jednoducho skolstvo je jeden byrokraticky aparat, system a ak ide naozaj o deti, o stat, tak treba dat tomuto prioritu. Zamerat sa na deti…

Naozaj zacat od platov ucitelov…

ina skladka v rezervacii Stary haj…i kus sijacieho stroja…archivne zabery z jara 2021…v ramci projektu Vrat PET flasu medzi nas (i FB skunina)

Dat im vaznost a mandat na zmenu… po tridsiatich rokov…

Boli tam viacere zaujimave vyjadrenia v tej relacii, ale vela z veci, ktore navrhujem, sa vlastne daju robit i tak, ako sme to mali v nasom projekte Vrat PET flasu medzi nas….ci v hre Kamene (OZ Presadime).

A par fotiek z dneska……zas ide o flasu vypitu nejakou partiou pri Dunaji,

Pod Starym mostom, PET flase upravene na fajcenie „travy“….

igelit vyhrabny zo zeme…leziak…

Ved pani riaditelka v relacii vravela, ze nik nevie, co mladez robi doma, ked je distanc, ze sa zvysili zavislosti…ale hlavny problem je psychika, odbornici by to mali zvazit, ake su rizika lokdownu dlhodobe z hladiska rozvijania osobnosti dietata..ked chyba socialny kontakt, ktory je potrebny…

Aristoteles vravel, ze clovek je tvor spolocensky…

Pisem takto, uvazujem, kedze si to triedim ako myslienky, hodlam to posunut napr. i na IUVENTU, kde mam kontakt a potom to poslem i na tu relaciu RTVS i na Minist. skolstva SR..

Mna to jednoducho uz nebavi, roky plynu a skolstvo je ako v roku 1985…necitim v systeme az tak velku zmenu…zial…a svet sa meni..

miesto s piatym stupnom ochrany a realne nanosene, naplavene odpady hadam i desatrocia…neriesene…

Osobne vidim problem i v komunalnej politike, v samosprave, v kompetencii aku maju.

Ide predsa o volenych ludi, kde je priorita casto inde a kym sa zorientuju, je po volebnom obdobi….a ide i o nase deti…(ospravedlnujem, ak som zatazoval uvahou, ale nejak som bol motivovany pisat, kedze nas projekt je trochu podobny teme…)

Teraz najčítanejšie