Denník N

Novinári a hovorcovia pózovali v posteli pre operátora

Na Facebooku od víkendu kolujú fotografie z párty, kde sa odovzdávali ceny Hovorca roka 2015. Na fotkách s logom nového operátora 4ky je posteľ, na ktorej pózujú redaktori hlavného spravodajstva JOJ, Markízy, TA3, RTVS ale aj hovorcovia ministerstiev a štátnych inštitúcií. Redaktori aj hovorcovia držia v rukách slogany nového operátora – Poď do štvorky, Štvorka sa oplatí.

Išlo o promo akciu operátora na párty, ktorá nasledovala po odovzdávaní cien Hovorca roka 2015. Fotky sú súčasťou súťaže o vecne ceny – telefóny a kredity.

Politici nesmú prepožičiavať svoju tvár a hlas a meno pre účely reklamy súkromných firiem. Niečo podobné platí vo väčšine mienkotvorných médií pre novinárov.  Sú to pravidlá, ktoré majú zamedziť konfliktu záujmov novinára, či spochybneniu nezávislosti redakcie.

status_hovorca

Podľa vyjadrenia organizátorky eventu novinári aj hovorcovia vedeli, že ide o promo akciu. Účinkujúci pózovali dobrovoľne a s vedomím, že sa fotky aj s logom a sloganom operátora budú verejne šíriť na Facebooku.
Na fotkách sú redaktori napríklad z RTVS, Markízy, JOJ, TA3, Hospodárskych novín, SME, aktuálne.sk, aktuality.sk a pravdepodobne aj z ďalších médií (tváre všetkých nepoznám). Viacerí sú dokonca ekonomickí novinári, ktorí informujú aj o operátoroch. (Fotky na Facebooku)

jamrichova_kovacova_TA3

Interné etické normy im to pritom zakazujú, redaktorom a moderátorom z televízií a rádií dokonca aj zákon. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii účinkovanie redaktorov, moderátorov v reklame je neprípustné ako vo zvuku a v obraze, tak i v texte. Podľa štatútu RTVS programoví pracovníci nesmú od podnikov, inštitúcií a ľudí, ktorých sa program alebo príspevok týka, prijímať dary.

Napríklad podľa etického kódexu Ringieru, kam patrí web Aktuality.sk, žiaden zamestnanec nesmie prijať a ani dovoliť, aby jemu blízke osoby prijali akýkoľvek dar, výhodu alebo pozvanie, ak by uvedené mohlo spochybňovať objektivitu v súvislosti s prácou, ktorú vykonáva pre vydavateľstvo.

Podobný zákaz obsahuje aj Etický kódex novinárov, ku ktorému pristúpila veľká časť spomínaných redakcií. Kódex hovorí, že „novinár pri výkone svojej práce alebo v súvislosti s ňou neprijíma dary alebo iné výhody, ktoré by mohli ohroziť jeho nestrannosť a objektivitu, alebo ktoré sa dajú chápať ako pokus o ovplyvnenie jeho práce.“ Podobne to hovorí aj kódex denníka SME.

Etické normy slovenských médií sú v tomto dosť povrchné, neriešia priamo súťaž, ale len dar. V zahraničných médiách podobné situácie etické normy presne špecifikujú.

Aktualizácia 12:05: Viacerí z novinárov a hovorcov, ktorí sa ocitli v posteli, zdieľali fotky označené ako súťaž. Iní tvrdia, že netušili, že v akcii šlo o súťaž o mobil a kredity. Svoju tvár však s logom spojili.

Motivovanie k likeovaniu fotiek – čiže zvyšovaniu zásahu posolstva s konkrétnou motiváciou – je už aktívne zapojenie do reklamnej kampane v online prostredí. Neviem si predstaviť, ako budú títo novinári informovať o operátorovi, ktorého zároveň propagujú, a či čitatelia uveria, keď budú oni alebo ich redakcia kritizovať konkurenčného operátora.

 

petrovic_stoklasova_gogova_kalinskyNa fotkách sú aj hovorcovia štátnych úradov – napríklad ministerstva financií, práce a dokonca aj riaditeľka kancelárie prezidenta Finančnej správy. Teraz sú nielen tvárami ministerstva a úradu, ale už aj mobilného operátora. Formálne obmedzenia im dáva zákon o štátnej službe. A neformálne – pri vyjadreniach alebo rozhodnutiach o operátoroch si môžu čitatelia spomenúť práve na to, ako pózovali v posteli so sloganom – 4ky.

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.