Denník N

Mestský parkovací systém v Bratislave prekvapí svojou funkčnosťou

Parkovanie kade-tade. Každodenná realita Bratislavy.
Parkovanie kade-tade. Každodenná realita Bratislavy.

Vyzbrojený skúsenosťami s informatizáciou karpatského typu rozhodol som sa zaregistrovať auto do parkovacieho systému.

Vyštudoval som Fakultu elektrotechniky a informatiky a dovolím si tvrdiť, že trošku informatizácii rozumiem. Žiaľ, ona nerozumie mne. Ako občanovi. Prepáčte mi teda moju skepsu. Ale prekonal som sa, lebo deadline na registráciu auto do parkovacieho systému sa blíži nekompromisne ako Igor Matovič na tlačovku.

Tí, čo ma poznáte, viete, že som dlhodobým zástancom regulácie parkovania. A tiež kritikom, že to trvá strašne dlho a realizácia je taká… kostrbatá. Medzitým máme dva krát viac áut na obyvateľa ako susedná Viedeň. Parkuje sa všade – na chodníkoch, na trávnikoch, v dvoch radoch, s vyradenou rýchlosťou. Atakďalej a takvšelijako. Však čo vám budem hovoriť, všetci máme vlastné skúsenosti.

Už rok sa s Tomášom Szalayom na Bratislavskej župe trápime so štátnym rezervačným systémom na očkovanie (NCZI), ktorý viac nefunguje ako funguje. Spôsobuje nám viac starostí ako pomáha. Je ťarbavý, používateľsky odstrašujúci. Overuje údaje, ktoré overovať netreba (napríklad PIN). A neoveruje údaje, ktoré overovať treba (napríklad nárok na očkovanie). Azda najviac tomu vyčítam, že nekomunikuje s inými štátnymi registrami. Alebo komunikuje zle. Na občanov štát prenáša svoju neschopnosť a tak trošku nás všetkých šikanuje. Väčšinou viac ako trošku.

A do toho prichádza mestský parkovací systém!

Krasňany, kde mám trvalé bydlisko, sú jednou z vybraných zón, kde od 10. januára spúšťa hlavné mesto systém regulovaného parkovania PAAS. Nádych, výdych! Idem na to! Treba zaregistrovať auto. Odhodlaný bojovať s byrokraciou otvorím si webstránku www.paas.sk.

„Lepšie parkovanie pre rezidentov, jasné pravidlá pre všetkých,“ čítam. V Bratislave to znie trošku ako provokácia, ale všade vo svete sa proti parkovacím pravidlám obyvatelia búrili a všade si ich následne pochvaľovali. Veď uvidíme.

„Som rezident. Parkujem tam, kde bývam,“ klikám ďalej.

„Ako rezident získate za 39€/rok možnosť parkovať kdekoľvek v zóne svojho trvalého bydliska a 100/150 voľných hodín pre vaše návštevy. Či už za vami prídu priatelia, rodina, alebo opravár, môžete im poskytnúť bezplatné hodiny na parkovanie.“ Toto už poznám.

„Získať kartu. Registrácia.“ Vyplním e-mail a heslo. Nič viac. Na e-mail mi príde žiadosť o overenie e-mailovej adresy. Klasika, už sme na tento spôsob asi všetci zvyknutí.

Prvý šok prichádza, keď systém na základe môjho rodného čísla parkovací systém sám od seba zistí môj trvalý pobyt. Neverím vlastným očiam! Slovensko, Karpaty, 21. storočie!

Druhý šok prichádza po tom, ako som zadal evidenčné číslo vozidla. Vyťahujem doklady, že idem zoskenovať techničák. Netreba. Priznám sa, že som trošku nesvoj. To fakt je schopný na Slovensku jeden informačný systém vypýtať si údaje z iného (štátneho) registra? Nemusím nič posielať? Nikam volať (a nedovolať sa)?

Bratislavský mestský parkovací systém PAAS vôbec ako prvý informačný systém na Slovensku integruje údaje z piatich štátnych registrov – Registra fyzických osôb, Registra právnických osôb, Registra adries, Katastra nehnuteľností a Národnej evidencie vozidiel. Poviem vám, že toto je veľká vec! A verte mi, že viem, o čom hovorím.

Platba. „Online alebo prevodom na účet?“ Vyberám kartou.

Hotovo! Sedem minút od začiatku po koniec.

No nič, idem spať, lebo hodiny ukazujú neskorý večer 22:14 a mne už sa sníva.

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.