Denník N

Nie je Veľký brat ako Veľký Brat, a nie je dva plus dva stále zákonite štyri, alebo je ?

Moje mylné interpretácie z knihy 1984 od G.Orwella z čias, kedy som podliehal kadejakým hlúpostiam na internete v porovnaní k dnešnému dňu kedy som porozumel, že som bol oklamaný…
V tomto texte sa budem snažiť zobrazovať a porovnávať interpretáciu Veľkého Brata s odstupom necelej dekády. Text som jemne poopravil, aby bol vhodnejší na formu blogu, pretože pôvodne bol písaný formou eseje do školy.

„Klamár vie, že klame, ideológ nevie.“   Zygmunt Bauman

„VELKY BRAT ŤA SLEDUJE.

Na vrcholu pyramídy stojí Veľký brat. Veľký brat je neomylný a všemocný.“

Čo, alebo kto je to Veľký brat? Ako sa to dá dvojsečne rozumieť? A ako je možné, že v časoch tínedžerských som si definíciu Veľký brat, tak veľmi mylne interpretoval? Mysliac si, že G. Orwell napísal natoľko prepracovaný a nadčasový román, ktorý je v dobe čítania, stále aktuálny a žijem to pod falošným rúškom demokracie…

Knihu si človek vie prečítať v rôznom životnom období a vždy si nájde rôzne myšlienky a rôznejšie interpretácie. V mojom konkrétnom prípade, to znamená doslovne a to diametrálne rozdielne. S odstupom času, mám znovu v hľadáčiku túto knihu. Ešte predtým než začnem čítať, viem, že to bude dávať diametrálne rozdielny pohľad na myšlienky autora.

Kniha mi ležala pod stolom vyše štyroch mesiacov pred začatím štúdia. Po prečítaní Orwellovej Zvieracej farmy som sa už-už chystal na 1984, no nevyšiel čas. Je fajn, že nevyšiel. Hneď v úvode Akademického písania, sme to dostali ako povinné čítanie a v mojom prípade asi nemožno hovoriť o povinnom. V tomto texte sa budem snažiť prezentovať rozdiel chápania definície Veľký brat v oných časoch, kedy som metaforicky knihu vnímal tak, že svet ovládajú tajné spolky a židia. No a dnes, kedy chápem čo je to demokracia, autokracia, dezinformácie, propaganda a kto bol G. Orwell.

Moje vtedajšie chápanie Veľkého brata bolo prosté a úplne do seba zapadajúce. Skúsim si to akosi pred sebou ospravedlniť v čom som videl paralely. Totiž, nie je to tak, že súkromné korporáty s našimi dátami sú extrémne centralizované, majú v rukách obrovskú moc a potenciál na zneužitie ?  Odpoviem si, je to tak. Dokonca existujú aj konkrétne kauzy, kde bol dnešný Veľký brat zneužitý. Cambridge analytics, Br-exit, Trump a som presvedčený, že je toho oveľa viac, len to nevyšlo na povrch. Samozrejme, že k týmto kauzám treba pristupovať individuálne, ako ku zlyhaniu jednotlivcov daného korporátu. Aj keď bez pochýb sociálne siete, ktoré mám na mysli ako dnešného Veľkého brata, tomu dali priestor a nepriamo na tom participovali, no to zákonite neznamená celosvetové sprisahanie. Ďalej, nie je pravda, že ak  polícia chce niekoho sledovať, či už na sociálnych sieťach alebo telefónoch ,tak môže ? Môže! Veľký brat, židia a tajné spolky! To bolo moje vnímanie vtedy. Veľmi zjednodušene, čierno – bielym videním sveta, mysliac si, že práve JA vidím tú správnu farbu a zároveň ešte ľudom otváram oči ak ich upozorňujem na to, ako nás inštitúcie  sledujú, média klamú, že o tom písal  G. Orwell nadčasovo v knihe 1984, plný odhodlania ,odporúčajúc známym a priateľom, aby si to prečítali a otvorili oči.

Je zaujímavé, ako mi unikal jeden veľmi dôležitý detail a to, že G. Orwell bol silný antiautokrat. Keď ono vlastne aj keby som tento fakt vnímal, myslím si, že naďalej by som si to vysvetľoval podľa môjho mylného vtedajšieho vnímania reality.

Dnes viem, že vďaka Veľkému bratovi je možné predísť veľa zlým udalostiam, ako napr. teroristické útoky, že slúžia na dobro veci, teda aspoň v demokratickejších zriadeniach by som to očakával. No faktom naďalej ostáva, že naše súkromie a dáta nikdy neboli pod takým drobnohľadom ako dnes a teda v istom slova zmysle, chápanie Veľkého brata z „tej“ doby pretrváva.

V čom je  teda rozdiel? Kam autor mieril?

Zhodnotil by som to takto: Veľký brat existuje, no bez paranoidných sprisahaní okolo…

Po vzdelávaní sa najmä o politických systémoch naprieč svetom, histórii socializmu a komunizmu, po tomto všetkom si toho istého Veľkého brata vysvetľujem viac objektívne a rozumiem už, kam metaforicky autor mieril.

Kam teda mieril? Ak by som mal hľadať v minulosti, odpoveď je jednoduchá, vtedajší komunizmus. Ale čo dnes? Existuje aj dnes v dvadsiatom prvom storočí, takýto utopický a dystopický svet, aký je opisovaný v knihe? Niekto by možno povedal absurdné, no ja si to nemyslím. Vtedy som si to okorenil sprisahaním, dnes si žiaľ uvedomujem, že svet Veľkého brata v pravom slova zmysle, so všetkým okolo, sledujúc všetko, každého, nie je vôbec ďaleko od reality. Severná Kórea je toho živým príkladom, napriek  málo informáciám o tejto hrôzostrašnej krajine a jej zvráteným politickým systémom, je možné to prehlásiť. Nečudoval by som sa, keby tam existovala tamojšia ideopolícia, ministerstva lásky a pravdy, tamojší Severo – Kórejsky Kováč, ktorý vie, že dva plus dva nie je päť.

Veľkého brata som v tej dobe chápal viac ako fyzickú osobu/y. Dnes, Veľkého brata rozumiem ako „ideu“. Ideu neslobody, vymazávania minulosti, prekrúcania faktov, ideu toho, že dva plus dva môže byť päť, nie štyri.

Čo ma ale najviac fascinuje na mojom prvotnom pomýlenom interpretovaní Veľkého brata je to, že autor silný antiautokrat napíše román o zvrátenej ideológií v jej najčistejšej forme a JA v tej dobe, označujúc sa za liberála a síce bez kritického myslenia, ovplyvnení v podstate totožnou ideológiou, Ruskou… Rusko, kde taktiež figuruje v istej podobe Veľký brat v pravom slova zmysle. To Rusko, ktoré v dnešných dňoch vedie hybridno-informačnú vojnu naberajúcu na silách. To Rusko, kde idea Veľkého brata vo svojej podstate stále žije a primárne túto zbraň využíva skrz „Veľkého brata“ a teda súkromné korporáty ktoré pochádzajú z krajiny svojho úhlavného nepriateľa, krajiny demokracie, aký paradox.

Ďalší paradox, ktorý je zároveň hodný obdivu je ten, že sofistikovanosť, nebojím sa napísať tejto  psychologickej ZBRANE dvadsiateho prvého storočia, dokáže niekoho na toľko zmýliť, že Veľký brat je vlastne produkt kapitalizmu, liberálnej demokracii a dnes to žijeme…

Paradox, ktorý ma zároveň desí, ako veľmi sofistikovane tento Veľký brat sa dokáže infiltrovať do mysle a prinútiť jedincov takto mylne vnímať realitu bez pocitu oklamania. Vrátim sa na začiatok, totiž iba klamár vie, že klame, ideológ nie. Našťastie v mojom prípade so šťastným koncom, keď sa vzápätí viem podeliť o túto moju skúsenosť premeny .

 

 

 

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Samuel Hudák

Bardejov je moje rodné mesto, po 3 rokoch žitia v zahraničí kedy sa v tom čase sa stala vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, tak táto udalosť zohrala veľkú rolu v mojom živote,  kedy som sa začal intenzívne zaujímať o spoločenské dianie.  Bol to bod zlomu kedy som prestal čítať "alternatívne" média (konšpiračné).-> https://dennikn.sk/2274099/na-strednej-skole-cital-zem-a-vek-po-vrazde-kuciaka-som-nad-ich-textami-krutil-hlavou-hovori-samuel/ https://www.youtube.com/watch?v=YYdapz8Bbb0&t=85s   Momentálne žijem v Trnave kde študujem Sociológiu na Filozofickej fakulte Trnavskej univerzity. Zaujíma ma hybridno-informačná vojna, pôvod toho prečo som bol oklamaní a jeden z dôvodov prečo je momentálne tak spolarizovaná spoločnosť. Okrem iného ma taktiež zaujíma aj psychológia a drogová problematika, okrajovo klimatická kríza.