Petra Nečasová cíti záväzok zlepšovať vzdelávanie tam, kde zaostáva. Aká bola pre ňu skúsenosť v Teach for Slovakia?

V roku 2019 odštartovali svoju cestu v programe Teach for Slovakia, kde počas nasledujúcich dvoch rokov pracovali na zlepšovaní vzdelávacieho systému na Slovensku. V sérii krátkych medailónikov vám predstavíme našich čerstvých absolventov programu a nahliadneme do ich skúsenosti – ďalšou dámou, ktorú vám predstavujeme je Petra Nečasová.
Kto je Petra Nečasová?
Vyštudovala regionálny rozvoj a správu na Masarykovej univerzite v Brne. Po študijných a pracovných pobytoch v USA, Nemecku, Južnej Kórei a Japonsku sa rozhodla vrátiť sa do svojej rodnej Bratislavy, s cieľom zlepšovať kvalitu života v nej. V agentúre Seesame si osvojila si filozofiu komunikácie so zmyslom a popri práci v nej sa snažila prispievať k rozvoju cyklodopravy a cyklokultúry ako dobrovoľníčka v Cyklokoalícii. Verí totiž, že právo na bezpečnú a pohodlnú cestu do školy, do práce či za voľnočasovými aktivitami majú všetci rovnaké, bez ohľadu na to, aký dopravný mód si zvolia. Rovnako verí, že právo na kvalitné vzdelanie a lepšiu budúcnosť majú všetci, bez ohľadu na to, kde sa narodia. Práve toto presvedčenie ju priviedlo k Teach for Slovakia. Cíti totiž záväzok zlepšovať vzdelávanie tam, kde zaostáva.
Petru veľmi baví taktický urbanizmus a urban gardening. Okrem toho rada rozjíma nad najrôznejšími otázkami na bicykli, premáva sa po meste, prechádza sa so svojimi dvoma psíkmi po lese, číta non-fiction, mixuje smoothies, podupkáva si na koncerte, pozerá dokumenty a staré kreslené disneyovky. Všetko s rodinou či kamošmi, alebo sama. Ideálne na striedačku. Po bicykli je pre ňu druhým najoceňovanejším vynálezom umývačka riadu.
Kam nasledovali jej kroky po ukončení programu?
Po ukončení programu Teach for Slovakia si Petra odbehla do Bruselu na päťmesačnú stáž v Európskej komisii, aby nazbierala ešte nejaké nové zážitky a skúsenosti vo svete pred nástupom na materskú a rozbehnutím rodinného života.
Čo považuje za svoj najsilnejší zážitok?
Jej najsilnejší zážitok, ktorý si z 2-ročného programu Teach for Slovakia odnáša, je takmer každodenné pozorovanie a počúvanie kolegyne a kolegu z Teach for Slovakia (ešte z čias,keď sa fyzicky chodilo do školy), ako trpezlivo, prísne a neoblomne, no s rešpektom, empatiou a pochopením jednajú s bujarými druhostupniarmi, ktorých kvôli rôznym prehreškom nechávali poobede po škole a snažili sa im pomôcť vykresať lepšie verzie samých seba.

Aká bola jej najväčšia výzva a na čo je najviac hrdá?
Jej najväčšou výzvou počas programu bolo každý deň vymýšľať, ako zaujať veľmi rôznorodú skupinu 7 až 8-ročných jedincov a zároveň ich učiť písať, počítať, rozmýšľať a byť ohľaduplnými.
Najviac hrdá je na fakt, že má priateľov z celého sveta a po celom svete.

A na záver – jej obľúbený výrok/motto je:
Výrokov, ktoré má rada, je hrozne veľa, ale dva, ktoré patria medzi jej najobľúbenejšie sú:
,,If you don’t know what you want, you end up with a lot you don’t.” (Chuck Palahniuk)
,,Netreba sa báť, treba sa nebáť.” (Živé kvety)
ČO JE TEACH FOR SLOVAKIA?
Teach for Slovakia je súčasťou medzinárodnej siete Teach for All, pôsobiacej v 61 krajinách sveta, zameriavajúcej sa na systémovú zmenu vo vzdelávaní s dôrazom na zlepšenie situácie žiakov zo znevýhodnených prostredí. Na Slovensku pôsobí od roku 2014.
Záštitu nad programom na Slovensku drží prezidentka republiky Zuzana Čaputová a na jeho implementáciu dohliada správna rada, v ktorej sú medzi inými Alena Kanabová z medzinárodnej spoločnosti Accenture, Jana Bavoľárová, riaditeľka partnerskej školy Teach for Slovakia, či Ján Hero, splnomocnenec vlády pre rómske komunity. Program na Slovensku funguje pod organizáciou Manageria a je realizovaný s finančnou podporou predsedu vlády Slovenskej republiky.
Programy v sieti Teach for All si počas svojej histórie vybudovali a navzájom zdieľajú know-how, ako pristupovať k vzdelávaniu žiakov z chudobného a náročného prostredia. Kľúčovými piliermi sú: motivácia, úzka spolupráca s rodičmi a komunitami, rozvoj charakteru a akademický posun. Unikátny prínos programov je v tom, že sa do vzdelávania snažia dostať nové talenty a ľudí s líderským potenciálom, ktorí by inak v školstve pravdepodobne nepôsobili.
Cieľom programu nie je – ako je často mylne vnímané – zlepšiť pár desiatok škôl, ktoré sú kvapkou v mori, ale prispieť k zlepšeniu celého školstva a úrovne vzdelania všetkých detí. Model Teach For All chce túto zmenu dosiahnuť tým, že priťahuje do školstva výnimočných mladých ľudí a pripravuje ich na dlhodobú životnú dráhu, aby prevzali a potom zvládli náročné role v systéme školstva, cez ktoré je možné realizovať systémovú zmenu. Veríme, že kriticky veľká skupina takýchto ľudí, ktorí majú osobnú skúsenosť z terénu a potom pôsobia dlhodobo v rôznych častiach systému školstva, dokáže byť kľúčovým katalyzátorom udržateľných zmien.
Viac o Teach for Slovakia ⇒ www.teachforslovakia.sk