Denník N

Sýria: Keď nasneží v stanovom tábore

© UNICEF/UN0580500/Kadour/AFP
© UNICEF/UN0580500/Kadour/AFP

Zatiaľ čo lyžiari na Slovensku by snehovú nádielku uvítali, snehu je v posledných rokoch pomenej. Zato ľudia, ktorí utiekli pred vojnou do stanových táborov v Sýrii, by sa celkom potešili zime bez snehu. No je to všetko akosi naopak. Ich životy aj tento rok skomplikovala snehová nádielka. Tábory nevynechala.

Priznám sa, že mám zimu veľmi rada. A ešte radšej keď je sneh. Vyrástla som blízko hôr a rodičia viedli mňa, aj mojich súrodencov k všetkým zimným športom. Neskôr som si našla partiu, s ktorou sme si chceli vyskúšať, aké je to spať v zime vonku. Postavili sme si na Silvestra iglu. Boli sme sklamaní, že začalo pršať. Aj tak nám bola zima, ale mali sme teplé spacáky, hrubé zimné oblečenia do hôr a boli sme pripravení na tú jednu noc vonku. Vedeli sme, že kedykoľvek môžeme zliezť z kopca do hotela. Neviem si prestaviť, aké to musí byť v Sýrii, kde ľudia prežijú celú zimu v stanoch a do toho napadne sneh.

© UNICEF/UN0580506/Kadour/AFP Tábor pre vnútorne presídlených Sýrčanov neďaleko mesta Afrin, pokrytý snehom. (19. 1. 2022)

V polovici januára pripravilo počasie ľuďom, ktorí žijú v stanovom tábore pre vnútorne vysídlené osoby neďaleko mesta Afrin, prekvapenie v podobe snehovej nádielky. Deti sa chvíľu snehu aj tešili. A hoci slabo odeté, vybehli von pred stany pohrať sa so snehom.

 

© UNICEF/UN0580501/Kadour/AFP

Dospelí až takí nadšení neboli. V prvom rade je potrebné dostať ťažký a mokrý sneh zo strechy stanu.

© UNICEF/UN0580504/Watad/AFP

Upratať sneh okolo stanu, aby im nenatiekla voda dnu, keď sa začne topiť.

© UNICEF/UN0580503/Watad/AFP

Deti si nedajú povedať a ľahko oblečené utekajú vonku, pretože v stane aj tak nie je veľmi čo robiť. Z dreva nazbieraného v okolí tábora mamy zakúria a uvaria teplý čaj.

© UNICEF/UN0580502/Kadour/AFP

Stany, variče na varenie, voda, čaj, či jedlo na prípravu polievky, teplé oblečenie, zimné topánky, deky, matrace. To všetko je potrebné zabezpečiť v táboroch pre vysídlených ľudí, aby prežili zimu. Mnohí si nič z toho po rokoch vojnového konfliktu už sami zabezpečiť nedokážu. UNICEF pomáha tiež. A vy môžete našu pomoc podporiť aj zaslaním SMS v tvare „ZIMA V SYRII“ na číslo 844. Za každú pomoc ďakujeme.

© UNICEF/UN0401442/Aldroubi

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Mária Sliacka

Začínala som ako dobrovoľníčka v Keni, neskôr som pracovala na koordinácii projektov v Keni, Južnom Sudáne, na Haiti, v Afganistane a Gruzínsku. Viedla som misiu na turecko – sýrskych hraniciach pre ľudí vo vojnou zasiahnutých oblastiach Sýrie, koordinovala som humanitárnu pomoc na Ukrajine, pracovala s mládežou na Slovensku. Keď som vyrastala, netušila som, že taká práca existuje. Bola som slovenskou reprezentantkou v plutvovom plávaní a rýchlostnom potápaní, vyštudovala som cestovný ruch na Ekonomickej fakulte UMB a pracovala ako hotelová manažérka. Každá skúsenosť je dobrá. Lebo nie je nič tak komplexné ako pomoc.