Generálna prokuratúra SR je iná
Úvod je štylizovaný ako u šéfredaktora časopisu, ktorý vychádza každý .týždeň a je mierne sugestívny. Schválne tak trochu evokuje i ukážku možnej manipulatívnosti. Tento text však nemá inú ambíciu okrem poukázania na určité fakty.
Začiatkom januára som napísal vďaka elektronickej podateľni, elektronickému podpisu – portál slovensko.sk pár listov organizáciám, ktoré sú tu pre občana SR.. Pokladal som to za svoje právo a i preto to tu uvádzam, možno, to inšpiruje i ostatných, Aby sme sa zbavili trochu tej choroby „hľadania výhovoriek“, aby sme objavili možnosti…slobodu…život… Ako som tak išiel na tú poštu, uvedomil som si ,že i fakt, že na respirátore mám ten motív sviatkov (Vianoce), že to je možno tiež ukážka určitého faktu, že som „zaspal „novú“ dobu“. I pár fotiek, ktoré som spravil cestou z pošty, akoby dokumentovalo tento stav, kedy vidíme skôr to povrchné, možno špinu, možno niečo čo nás láka, a podobný tvar, podstata, tu napríklad ten „kríž“, križovania sveta v rámci súradníc (2D,3D), kedy sa svet zrkadlí, či „centralizuje“ v človeku, v duši, v osobnosti, to akoby unikalo danej rýchlosti „novej doby) a povrchnej, plagiátorskej, klamlivej, masovo komunikačnej…kde sa informácia stráca v interpretácií…a forme…)
Písal som na úvod formálne s použitím zákona o slobodnom prístupe k informáciám, že žiadam o určité informácie, že z toho, čo sa tu deje, som zmätený, že sú tu rôzne fakty, i informácie, ktoré sa tvária ako fakty, i dezinformácie i klamstvá.
Bez hanby v priamom prenose, s možným záznamom v archíve jednoducho sa postaví niekto pred svoje logo, v rámci marketingu a klame. A keď sa dokáže neskôr, že klame, čo sa stane? Odstúpi? Lebo vykonáva funkciu nielen podľa zákona, ale hlavne v duchu zákona a v súlade s dobrými mravmi (základ legitimity práva vo všeobecnosti)? Nie. Nič sa nedeje.
Národ nejde do ulíc. Nik akoby masovo nežiadal „Slušné Slovensko“. žiada sa nám skôr dobrý burger, fast food s ostrými či výraznými chuťami. A keby aspoň tie klimatické pohromy sa nás netýkali…Keby sme takto – svorne – virtuálne žili, v bavlnke …hoc z peňazí so zápornou úrokovou sadzbou vďaka emisií ECB….
Aspoň tak to vyzerá, keď napríklad na Námestí SNP niekto k niečomu podstatnému sa verejne vyjadrí a dole – o pár desiatok metrov nižšie – pred Starou tržnicou (kde sa momentálne skvie nápis: „Budúcnosť je Vaša“), mládež aj tri krát početnejšia pojedá pochutiny a nechá sa kontrolovať nejakým security, či má požadovaný doklad o očkovaní…(príklad)…
Vyzerá to teda tak, že doba sa zmenila a ak niekto chce uspieť masovo, zmeniť názor na niečo, podnietiť ľud k činu, mal by to spojiť so sponzorom napr. z oblasti zásielkovej služby, on – line služby, e- shop s dobrými cenami a s výbornou distribúciou reklamy, tovaru i služieb… Zaujíma nás viac povrch ako podstata?
Ako som písal už predtým, najskôr ma prekvapila odpoveď z kancelárie prezidenta SR, kde stroho napísali, že nič mi nemôžu odpovedať a dali citát zo zákona, že prečo. Nejaký záujem, empatia…k pocitu občana SR, keď som prezident všetkých občanov SR…to možno medzi riadkami.. možno ak máme dobrú imagináciu…
Podobne mi prišli asi jedna dve ďalšie odpovede.
Dnes som si vyzdvihol poštu z Kancelárie verejného ochrancu práv, kde je rozhodnutie, že mi nevyhovejú žiadosti o sprístupnenie informácií. Odôvodnili to tým, že požadovanými informáciami nedisponujú. Píšu, že podľa paragrafu 151a odst. 1 Ústavy SR je toto nezávislý orgán a chráni základné práva a slobody fyzických i právnických osôb v konaní pred orgánmi verejnej správy, orgánmi verejnej moci, ak je ich konanie či nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom… Potom píšu, že svojou činnosťou, ako autorita, pomáhajú občanom….a nepíše žiadateľ nič konkrétne, tak to dávajú na vedomie i do spisu…
Stručne, ako v prípade kancelárie prezidenta SR, napísal i Úrad vlády SR. Tak je činný – či nečinný, ako predstaviteľ verejnej moci…citujú ten istý paragraf zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám a na záver uvádzajú tri linky, kde si môžeme ako občania sami pozrieť, čo sa deje. Je to vestník na ministerstve vnútra SR, zákony na www.slov-lex.sk/domov a rokovania.gov.sk/RVL/Negotiation
Podobne píše i Ministerstvo spravodlivosti SR, uvádza link na Slov-lex.sk , potom odporúčajú Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý vydávajú vyhlášky s poukázaním na zákon 355/2007 Z.z. z dôvodu pandémie ochorenia COVID – 19 (podľa paragrafu 59b tohto zákona). Potom uvádzajú stránku korona.gov.sk. Potom píšu, že nie je v ich kompetencií a ani v časových možnostiach vytvárať chronologický harmonogram prijatých opatrení a zákonov s súvislosti s tým ochorením…
A prišli mi ešte nejaké informácie spätne v podobnom duchu – i z Úradu verejného zdravotníctva SR…
A prečo je GR SR iná?
No lebo je.
Kedysi som robil i ja v rámci „štátneho sektora“, ako „štátny radca“…a presne takto sa odpisovalo občanom, dal sa nejaký skopírovaný paragraf a keby niečo, občan nech sa obráti na súd, že nie sme kompetentní a len súd môže rozhodnúť tie veci, ktoré zvyčajne občania žiadali…
A teda vyše trojstranový list z GR SR zostručním takto.
Na úvod tiež skonštatujú, že nie je podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám nič odpísať. Zároveň – to je to „iné“, podľa obsahu môjho listu prekvalifikovali moje otázky, pocity a stanoviská, ako podnet a na ten mi odpísali.
Píšu, že každé podanie prokurátor posudzuje aj keď je nesprávne označené.
Píše GR SR, že stále platí mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. Stupňa dôvodu ochorenia COVID -19. Dňa 12. marca 2020 bola vyhlásená mimoriadna situácia…a to konštatovalo i uznesenie vlády č. 260 zo dňa 14.5. 2021 (moja poznámka: po štrnástich mesiacoch neskôr).
Prokuratúra SR vykonáva činnosť na základe Ústavy SR a v rozsahu zákona. Teda to, aby mohli konať, je podmienené vecnou podmienkou – konanie orgánom verejnej správy . Ďalej je konštatované, že vláda SR je vrcholný orgán výkonnej moci (čl. 108 Ústavy SR) a prostredníctvom výkonu svojich právomocí sa zúčastňuje na celom rade rozhodovacích procesov, ktorých výsledkom sú vydané akty riadenia, či rozhodnutí, ktoré majú interné i externé účinky. Podľa rozhodnutia Ústavy SR, vládu SR nemožno považovať za ústredný orgán štátnej správy (zo 17.3. 1999 sp. Zn. II ÚS 31/1999).
Ďalej píšu o ochrane verejného zdravia podľa zákona 355/2007 Z.z. , ktorý bol novelizovaný zákonom č. 304/2021 Z.z.. Táto novela zákona zaviedla zákonnú možnosť zohľadňovať zaočkovanie proti ochoreniu COVID -19, prekonanie ochorenia COVID – 19, alebo absolvovanie negatívneho otestovania pri tvorbe protipandemických opatrení. Predovšetkým vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR sú tými protipandemickými opatreniami.
Ďalej píše GR SR, že s cieľom odstrániť pochybnosti i GR SR dňa 18.3. 2021 podala návrh na začatie konania podľa č. 125 odst. 1 písm. a ÚSTAVY SR o súlade s paragrafom 58 ods. 5, paragrafu 59b a pragrafu 63l zákona 355/2007 Z.z. a s článkom č. 11 ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu. Problematické sa javilo oprávnenie úradu verejného zdravotníctva vydávať vyhlášky o všeobecne záväzné právne predpisy – z hľadiska formálnej publicity (proces tvorby a zverejnenia) a materiálnej publicity (účinnosť a záväznosť) týchto vyhlášok, ako požiadavky princípov právneho štátu. Tomuto návrhu Ústavný súd nevyhovel. (1.12.2021). úrady verejného zdravotníctva sú orgány štátnej správy a sú splnomocnené vydávať vyhlášky – na základe zákona 355/2007 Z.z..
Prokuratúra teda skúma zákonnosť postupov štátnej správy, verejnej správy, snaží sa o princípy právneho štátu (moja interpretácia).
Čo je však zaujímavé, čo dávam do pozornosti, na záver listu, ktorý som si práve teraz, týmto prepisom, interpretáciou, tak trochu pozornejšie preštudoval, je to, že je tu OBSAH, teda, obsahová stránka jednotlivých opatrení. Je výsledkom odborných (zdravotných, epidemiologických a pandemických) záverov za účelom ochrany života a verejného zdravia (pri ohrození II. stupňa (skrátene)). Teda ide o posudzovanie odborných kritérií tohto obsahu, nie o právny obsah.
A teda, súdny človek, človek s kritickým myslením, pravdepodobne uzná, že list, ktorý som dostal od GR SR je iný.
A ak teda už vieme rozlíšiť medzi výkonnou mocou a medzi štátnou mocou, mohli by sme uznať – a byť vďačný – že sú tu orgány, ktoré majú i odborné znalosti, zákonnosť i kompetencie. Teda v prípade úlohy prokuratúry v právnom štáte ide o dohľad nad rozhodnutiami mocných… a to je asi to, čo sa mocným nemusí páčiť…, keď chcú mať tej moci viac…viac a viac…
Možno by si však na základe poznania prirodzenosti človeka, ako o nej pojednávajú celé dejiny s poukazom na jasné ľudské zlyhania, mohli práve tí mocní prejaviť i kúsok vďaky za to, že niekto sa im snaží včas „obmedziť rýchlosť“. Keď chce niekto kompetentný, zriadený podľa zákona „spomaliť krok, keď má niekto privysokú rýchlosť“…
Teda náhoda chcela, že to tu píšem práve dnes, deň po tom – dosť škandalóznom – vypočúvaní generálneho prokurátora SR na ústavno – právnom výbore NR SR…
Osobne som ˇvďačný pánovi generálnemu prokurátorovi M. Žilinkovi za jeho prácu i odvahu. A každý takýto „útok“ je zároveň ďalším argumentom na to, aby sme mu boli vďační všetci. Konštatoval predsa práve Ústavný súd SR, že sa tu v SR porušovali základne práva a slobody občanov (pochybenia v konaní verejných i štátnych orgánov) a to sa predsa môže týkať – osobne – každého občana SR. Len tak niekoho bez dôvodov dať „zavrieť“ predsa nie je možné…pri súdnych rozhodnutiach predsa nie bez dôvodu je prítomný i prokurátor…teda v záujme ochrany fyzickej i právnickej osoby zo zákona, z právomoci, ktorú mu dala Ústava SR, koná. Ak by nekonal, poruší zákon…
To je podľa mňa podstata tejto veci.
A druhá podstata celej situácie, podľa mňa, je tá, že právo sa vykonáva na základe vedomia i svedomia. A ďalej na základe poznania najnovších poznatkov vedy či techniky… Teda, ak sa niekto „zaštítil“ legitímnosťou svojich rozhodnutí ohľadom ohrozenia verejného zdravia, mal by to vedieť buď dokázať, alebo odôvodniť. Ak sa teda v priebehu roka či dokonca dvoch rokov menia poznatky vedy a techniky, mali by sa primerane meniť i opatrenia a rozhodnutia – aby nedošlo k tomu, že sa poruší pravidlo primeranosti rozhodnutí, ..ktoré zužujú práva a slobody občanov SR…
A to je presne to, čo bolo predmetom môjho listu, kde som uvádzal, že sa tu šíria rôzne fakty, pravdy, nepravdy, že som zmätení…
Myslím si, že základ je ten, že každý má robiť, to čo je jeho povinnosť. Ak dal pri sľub pri výkone tohto povolania, mal by ho myslieť vážne. Aj občan má svoje práva a povinnosti. Ak sa i venuje niečomu odborne, neznamená to, že by sa nemal venovať i tomu, čo pokladá za správne – to čo prispieva udržateľnosti života, čo je v súlade so základom dobrých mravov, s právom…
Teda i ja, môžem sa ako sprostredkovateľ venovať zarábaniu,…ale zároveň je podľa mňa správne, že sa angažujem v občianskom či ekologickom aktivizme. Ak teda vidím napríklad niekde v prírode špinu, niečo, čo tam nepatrí, tak by som to mal riešiť bez ohľadu na to, že v úvodzovkách musím pri tom vystúpiť z auta SUV zn. Mercedes či zašpiniť si pri tom ruky…veď si môžem dať rukavice…
(nemam dost fotiek a aby som sprijemnil pripadnemu citatelovi itanie tohto dost pravneho textu, dam i nieco , co realne ukazuje, ze i ja, ako sprostredkovateľ, ci mozny poradca, coach pre oblast zivotneho stylu, aktivista, si mozem dat rukavice, mozem ist prikladom…. Ma to dnes v hlave, lebo mi z uradu pan vravi, ze „viralne“ sa to siri a ludia ich obvinuju, ze to oni mali zabezpecit, ze to nie je ich pozemok, ta zatoka Stary haj v prirodnej rezervacii v Petrzalke…ze aby so mto ludom vysvetlil, ze to je moja uloha, obciansky aktivista ma obcanom – takym ako ja – vysvetlit…teda, neslo o to, niekoho obvinit, islo mi o to ukazat, ako vsetko so vsetkym suvisi, ako nas zaplavuje plast, ktory nesie rieka Dunaj, hoc zo zahranicia…ze to je prejav konzumu, kultury..i vychovy… Tak mala odbocka od temy:
https://www.youtube.com/watch?v=JS7pkNgg8Hc&t=10s
)
A podobne, ak vidím podobnú „špinu“ vo verejnom živote, napr, na úrade, či v školskom systéme, nemal by som zatvárať oči, že sa ma to netýka. Ak to takto robia roky všetci, tak to, že sa nič konkrétne nemení, vidia po rokoch tiež všetci. Byrokracia, titul, plagiátorstvo, klam a podvod.
Ak má občan SR podľa Ústavy SR právo vykonávať moc priamo, alebo prostredníctvom zástupcov, tak to, čo nepreniesol na zástupcov, mal by mať právo vykonať on (referendum o cudzích vojskách na našom území, otázka bezpečnosti, národných záujmov…to by í predsa mala byť úplná samozrejmosť, ak to tu má byť v súlade nielen so zákonmi ale i s dobrými mravmi – ak to nik vo volebnom programe nespomínal…čo pokiaľ viem, nespomínal…a povinnosť tých, ktorí skladali sľub, ktorí majú povinnosti, by mali byť jasné…to je kultúra a to je i výchovný proces, to je to, čo deti vidia, neučia sa len v škole rečami…vidia skutky.. vidia a počujú hádky, nadávky, deštruktívne vedenie sporov, ostrakizovanie, cancel culture…účelové prekrúcanie slov, skutkov, interpretácie…povrchnosť a nedostatok snahy o dobro v spoločnosti, o jeho zvyšovanie…
Jasné, buďme láskaví a s rešpektom, ak tu je stav „prevaha malého“. Ak sa má znova naplniť tá prirodzenosť, ktorá sa tu časom udomácnila, že si zdôvodňujeme výhovorkami našu zbabelosť, naše povrchné potreby, očakávania, prázdnotu, snahu zabávať sa…ak sme sa vyhovárali na „Rusov“ od roku 1968…a ak nás tak veľmi bolela sloboda od roku 1989, kedy sme sa nemali na koho vyhovárať, len sami na seba…tak možno tej našej mentalite sluhov bude vyhovovať nový sila, ktorá tu bude minimálne v mentálnej rovine (a cez média) pôsobiť…