Denník N

Odpoveď z Úradu verejného zdravotníctva SR …a iné

Teda, i keď som písal, že posledný bolog tu, na Denníku N, je môj posledný, tak z dôvodu určitej korektnosti a i z dôvodu práva na informáciu zazdieľam odpoveď z daného úradu na môj „dotaz“. Je to teda záver „série“ príspevkov k hodnoteniu, interpretácií, daného fenoménu, ktorý sme tu cca. dva roky mohli „žiť“. Išlo najskôr o dva „otvorené“ listy adresované na prezidentskú kanceláriu SR, plus tretí blog…a teraz tento… Na záver dám, aby som bol trochu kreatívny a skúsil ešte zlepšiť štylistiku, či myšlienkové procesy, lebo toto tu, je z mojej strany už roky tak trochu i malý „tréning“, možnosť, uskutočnenie slobody, tak dám na tému sloboda/diktatúra (či totalita). Oddelím to pre lepší prehľad graficky…

Žiadosť o poskytnutie informácií – o d p o v e ď
Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky bola doručená Vaša žiadosť zo dňa 07.01.2022 o poskytnutie
informácií ku ktorej Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v rámci svojich kompetencií uvádza
nasledovné:
Pandémia ochorenia COVID-19 je prebiehajúca globálna pandémia ochorenia COVID-19 spôsobená prenosom
akútneho respiračného syndrómu zvaného SARS-CoV-2. Vírus bol prvý raz objavený v decembri 2019 v čínskom
meste Wu-chan.Svetová zdravotnícka organizácia vyhlásila mimoriadnu udalosť verejného zdravia 30. januára 2020
a 11. marca 2020 bola organizáciou vyhlásená pandémia tohto ochorenia, a to z dôvodu rapídne sa zvyšujúceho
počtu prípadov tohto ochorenia mimo Čínu za obdobie posledných 2 týždňov predchádzajúcich tomuto vyhláseniu
pričom to ovplyvňovalo stále väčší počet krajín a očakávalo sa, že počet prípadov bude aj naďalej stúpať.
Obsah ľudských práv, tak ako je formulovaný v ustálenej judikatúre Európskeho súdu pre ľudské práva vyjadruje
pozitívny záväzok štátu aktívne chrániť ľudské práva a slobody. V kontexte šírenia ochorenia COVID-19 to
znamená povinnosť orgánov verejnej moci aktívne prijímať opatrenia chrániace život a zdravie osôb na území
Slovenskej republiky. Neprijatie opatrení Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnymi
úradmi verejného zdravotníctva by preto znamenalo porušenie čl. 15 a čl. 40 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava
Slovenskej republiky (ďalej len „Ústava SR“), čiže porušenie záväzku Slovenskej republiky chrániť život a zdravie
osôb zdržujúcich sa na jej území. Je nepochybné, že pri zásahoch do základných ľudských práv a slobôd je potrebná
obozretnosť. Uvedené je priamo zakotvené v Ústave SR, a to v čl. 13 ods. 1 písm. a) podľa ktorého možno povinnosti
ukladať zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd, súčasne
v zmysle č. 13 ods. 4 Ústavy SR je pri obmedzovaní základných práv a slobôd dôležité dbať na ich podstatu a
zmysel. Viaceré ustanovenia Ústavy SR ako aj medzinárodných dokumentov prijatých na ochranu základných práv
a slobôd predpokladajú obmedzovanie základných práv a slobôd. Napríklad čl. 23 ods. 3 Ústavy SR predpokladá,
že sloboda pohybu a pobytu môže byť obmedzená v záujme ochrany zdravia, ako aj práv a slobôd iných. Aj čl. 2
ods. 3 Protokolu 4 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd uvádza možnosť obmedzenia slobody
pohybu a slobody zvoliť si miesto pobytu v záujme ochrany zdravia.
Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sú prijímané na základe aktuálnej epidemiologickej
situácie na Slovensku (ako aj v Európe), pričom kľúčová je 7-dňová PCR incidencia, t. j. počet pozitívnych prípadov,
2 / 2
ktoré v sledovanom období pribudli a počet hospitalizovaných pacientov, pričom prijímané opatrenia vychádzajú zo
záverov rokovaní konzília odborníkov, ktoré starostlivo sleduje aktuálne epidemiologickú situáciu a podáva návrhy
na prijímanie čo najefektívnejší opatrení. Účelom prijatých opatrení je zamedzenie šíreniu prenosného ochorenia
COVID-19 v záujme ochrany verejného zdravia.
Právomoc ÚVZ SR na vydávanie všeobecne záväzných právnych predpisov – vyhlášok je daná zákonom č. 355/2007
Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon č. 355/2007 Z. z.“), podľa ktorého v zmysle § 5 ods. 4 písm. k) ÚVZ SR nariaďuje
opatrenia na predchádzanie ochoreniam podľa § 12 a opatrenia pri ohrozeniach verejného zdravia podľa § 48 ods.
4, ak ich treba vykonať v rozsahu presahujúcom územnú pôsobnosť regionálneho úradu verejného zdravotníctva,
pričom právomoc ÚVZ SR na vydávanie opatrení v čase krízovej situácie je zakotvená v § 4 ods. 1 písm. g)
zákona č. 355/2007 Z. z., podľa ktorého ministerstvo síce môže nariadiť opatrenia počas krízového situácie, avšak
tým nie je dotknutá právomoc ÚVZ SR nariaďovať opatrenia podľa § 12 alebo podľa § 48 aj počas krízovej
situácie. Zákon č. 355/2007 Z. z. v ustanovení § 59b ods. 1. výslovne uvádza, že „ak je potrebné nariadiť opatrenia
podľa § 12 alebo § 48 ods. 4 na celom území Slovenskej republiky, určitej časti jej územia alebo pre skupinu
inak ako jednotlivo určených osôb, nariaďuje ich Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky [§ 4 ods. 1
písm. g)], Úrad verejného zdravotníctva [§ 5 ods. 4 písm. k)] alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva
[§ 6 ods. 3 písm. e)] všeobecne záväzným právnym predpisom.“ Podľa § 59b ods. 3 zákona č. 355/2007 Z. z.
„všeobecne záväzný právny predpis ÚVZ SR a regionálneho úradu verejného zdravotníctva vydávaný podľa odseku
1 sa označuje názvom vyhláška a nadobúda platnosť dňom vyhlásenia vo Vestníku vlády Slovenskej republiky.“
Z uvedeného ustanovenia vyplýva právomoc Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na vydávanie
všeobecne záväzného právneho predpisu, pričom rozsah otázok (opatrení), ktoré v ňom možno upraviť je daný v §
12 a § 48 ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z..
ÚVZ SR nepopiera, že v dôsledku opatrení ÚVZ SR vydaných v rámci prevencie šírenia vírusu COVID-19 došlo
k negatívnemu zásahu do výkonu niektorých práv (napr. práva podnikať podľa čl. 35 Ústavy Slovenskej republiky,
keďže napr. prevádzky a zariadenia boli na určitý čas uzatvorené, resp. mohli fungovať iba v obmedzenom režime).
ÚVZ SR však zastáva názor, že povinnosti vyplývajúce z opatrení boli a sú vzhľadom na aktuálnu pandemickú
situáciu uložené v nevyhnutnom rozsahu, pričom tento zásah sleduje legitímny cieľ a zároveň bola a je dodržaná aj
spravodlivá rovnováha medzi sledovaným cieľom, ktorým bola a je ochrana života a zdravia v súvislosti so šírením
ochorenia COVID-19 a právami dotknutých subjektov.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v závere uvádza, že nie je oprávnený vyjadrovať sa k aktuálnej
politickej situácií a k činnosti iných orgánov štátnej správy.
S pozdravom,
PhDr. RNDr. MUDr. Ján Mikas, PhD., MPH
hlavný hygienik Slovenskej republiky
xxxxx
teda len tak zdielanie rannej uvahy z FB na temu fasizmus, kedze sa mi tam zjavila spomienka s komentarom:
… ludia si mylia fasizmus s nacizmom… ale ide vlastne o to, ze v oboch pripadoch su to praktiky totalitnych rezimov..a prvky tychto rezimov nemusia byt len material na studium ludi milujucich historiu… To studium je dolezite i na to, aby sme vcas rozpoznali tieto prvky, akcie, retoriku…i v sucasnosti…preventivne reagovali na rozne klamstva, destruktivne riesenia konfliktov, ostrakizovanie a diskreditovanie superov v hre o moc a vsimali si zjednodusovania, zamlcovania, skracovania sprav, posuvanie vyznamov slov, ci temy, o ktorej je rec…sokuju tieto praktiky – zial – prave v sucasnosti v SR, v mediach…napr. vcera v spravach RTVS…ako sa posunula tema, otazka, problem zverejnovania adries, kde byvaju poslanci NR SR (legalnost tohto postupu), s tou otazkou, ci je mozne brat „na zodpovednost poslancov NR SR, za ich hlasovanie (ci maju pravo hrat sa na panov – diktatorov – a potom sa skryvat niekde vo svojej „pevnosti“…). Stacilo strihnut vyrok R. Fica, ktory povedal v inom kontexte…a vyroky, ktore popisuju spravanie poslancov NR SR a „dokazy“ ich ucty k volicom pri ratifikacie zmluvy o cudzich vojskach v SR, tie radsej ani nespominat. …ved to, co hovorili koalicni na opozicnych platilo i na nich …a nik sa k tomu nevrati, nepyta sa na podmienky platnosti vyhlaseni, nepyta sa na zodpovednost…co to robi s verejnostou, co s mladezou? aky priklad… ci v dktature, kde uz niet slobody a zodpovednosti za konanie to je uz jedno?
Definícia: Stručný etymologický slovnik slovenčiny(Veda, 2015), heslo: „fašizmus“: typ politického režimu založeného na diktatúre…T tal, fascismo os fascio „zväzok“, otep, zväz, združenie …názov nadväzoval na tal. fasci dei laboratori „združenia pracujúcich“, ako sa od 19. stor nazývali rôzne sociálne hnutia…teda zdá sa, že ide tu o to, že rôzne „skupinky“ sa dostanu k moci a „zabudnú“ na právny štát. na právo…
K tomuto tu z minuleho roka bol ten komentár (pre info a zaujímavosť, ako ide čas…):
https://www.facebook.com/RadioExpres/videos/431793011484724
Inak, i komunizmus je samozrejme tiez druh totalitneho rezimu. Potlaca sa jednotlivec pre celok. System vychovy,  cielov, zapojenia… vseko…total…a totalka… My si to spajame s cervenou farbou, pani s hustym obocim, kabaty zo sobolej koze… ale nemusi to byt len to. Podobne ako ten fasizmus/nacizmus nemusí byt spojeny len s historiou, zamraceny pan s gestami ci fuzikmi…
Zaujimava je otazka zaradovania do krajnej pravice, ci lavice. Myslim si, podobne ako ten T. Leary, ze i fasizmus je skor druh lavicovej totality, kedze ide skor o vyzdvihnutie ludu, vymedzenie sa voci inym narodom, krajinam… je to teda skor vec kolektivu, „luzy“, bolsevizmu…a nie elity.
V nasej diktature, ako sa tu v danom „formuje“, pomaly a ako sa zda, podla nejakej matrice, osobne moj nazor, tato nova totalita, vidime, ze nehovori ani o narode, nic pre narod, nic pre ludi, skor doraz na nejaku zodpovednost za zdravie vsetkych, ci zodpovednost za zdravie planety, teda heslo, ktore mozno potom rozplanovat na srobiky a to cele v celej totalite potom prijat, kontrolovat…daju sa tie nove vyznamy slov, definicie pomenovani skutocnosti a to sa bude hovorit, to sa bude „zit“…teda napr. „nase hodnoty“, „obrana pred nepriateľom“, „ohrozenie útokom od toho, nepriateľa, ktorého zodpovednemu davu „predstavíme“ ako tému..a voči ktorému sa potom „spoločne budeme brániť“, teda „preventívne ukazovať silu, prípadne i útočiť, zaberať územia, zdroje…
Teda tá „projekcia“, jeden zo spôsobov zvládania pretlaku ega, či hrozby neuróz, keď si nájdeme vinníka, nepriateľa, proti ktorému sa máme „spojiť“ (my dobrí a zodpovední) ten vonkajší na východe a ten vnútorný v podobe toho fenoménu, ktorý v popise zahŕňa celé kapitoly príbehov s jedným názvom: „Lebo Fico“, teda tá projekcia je hodná zastavenia,“zavnímania“ ohrozenia. Kto nám tu zas diktuje, čo si máme myslieť? Kto nám hovorí niečo o obsahu, ktorý zrazu „zavnímame“ v našej hlave? Kto nám to tu diktuje? Teda, ak mám zo skúsenosti, priam vedecky, na základe skúsenosti, povedať, kto vie dosiahnuť aké veľké zlo, tak vieme predsa už porovnať, čo dokázal R. Fico napr. od roku 2012 do roku 2014 a čo dokázal jeho oponent, večný kritik, s celým svojim „rukopisom“, ktorý v našom štáte zanechal tento „hráč“, teda Igor Matovič.
Mohol I R. Fico zneužiť systém moci, trestné právo, keď mam moc? Mohol. Urobil to?
No takto, ako to je dnes, tak to rozhodne neurobil…
Napriek tomu, že bolo i vtedy právo také aké bolo, nedokonalé…neurobil to.
A teda porovnajme, ak niekto urobil niečo, za čo nešiel ani R. Fico, tak prečo ten je vyhlásený za dobro a ten druhý za zlo?
Akým právom niekto niečo takéto „zasieva“ do verejného priestoru???
Je mienkotvorný len preto, že je odborník na sociológiu? A čo o ňom vypovedá jeho život? Kto ho napríklad platil? Ak osa živil? Čo hlásal? S kým sa kamarátil? To sú veci, ktoré je dobré uvádzať, keď niekto sa spýta „respondenta“ a on povie niečo o tom, že zas je ohrozenie, dobro musí zabojovať…že treba ukázať, kam patríme, hodnoty, ktorým veríme…
No a koho zaujímali tie hodnoty celé roky? Naozaj sú tie, o ktorých tak náruživo hovoria? Sú to naše národné záujmy, či nie? Kto sa spýtal? Koho zaujíma názor bežného občana? Kedy a prečo? Pred voľbami sa máme spájať? Keď roky nestojíme ani za vedenie dialógu? Keď roky sa neprizve záujmová skupina, odborník, do diskusie, keď ostane v šoku pri predstavení reformy, či zákona, ktorá sa ho týka? Demokracia o nás bez nás? Normálne to popíšme, pomenujme, porovnajme a rozhodnime sa potom na základe presného opisu, popisu stavu, aký je… Práve na základe toho,  aké spôsoby sa používajú, ako je hra čitateľná, možno povedať, že, dobro zas (nakoniec) vyhrá, …treba veriť tomu ,čo sa storočia hlása, čo sa v praxi dokazuje, čo popisuje i história…píšu ju víťazi a dobro skôr či neskôr vyhráva…..i príroda, i Matka Zem…vždy si sila lásky a normálnosti poradí…
….že je to všetko vec fenomenológie, pojmov ako sloboda, domov, horizont, či vec „duše“:-). Ako hovoril pre občanov SR Ján Pavol II.: „Nebojte sa!“
(pozn.: čo sa týka tej odpovede, ktorú som zverejnil, ešte som to nepreštudoval…ale možno to niekomu pomôže, taký pohľad na SARS/COVID 19…teda nemám žiadny komentár, názor, len ďakujem za list, priznám sa, príjemne prekvapil.
(pozn. c. 2 – po sledovani dnesnej „diskusie“ Za 5 min 12…diskusia to nie je, lebo nik v tychto „show“ sa nesnazi nieco dozvediet, len jeden na druheho hodi kybel spiny a mysli si, ze tym zaujme obcana SR, divaka…poslanci NR SR…:
Opakovane sa stava, že priamo v praxi, takymito diskusiami, kde to je sugestivne a priam destruktivne je priamo zvysovane napatie v spolocnosti. Naozaj, prosim, taky clovek ako je P. Krupa, podla mna nepatri na verejnost a zvlast do RTVS. Ako moze takto komunikovat? Aky priklad pre verejnost? To, preco nerespektuje nazor inych, ze ostava sam v urcitej bubline omylov, moze byt jeho rozhodnutie, kym toto agresivne spravanie voci svetu negativne neovplyvnuje verejnost – i v naslednom konani (viac nasilia). Ved ide z jeho strany o zjavne verbalne agresivne chovanie, destruktivne vedenie sporov, zosmiesnuje protivnika a tvari sa, ze jedina varianta riesenia problemov je ta jeho. ..a  p. Makara, skace do reci prave v momente, kedy sa clovek moze nieco dozvediet. Niekto chce chronologicky vysvetlit priciny niecoho a on – hup – nieco sa spyta…teda zaroven sa ani on nich nedozvie…ani my a nik, …len v ramci diktatury jedineho „spravneho“ nazoru na vsetky mozne riesenia…v jednej linii…ako kedysi…
Mame z Ustavy SR pravo na informacie a RTVS ma zo zakona povinnost ich obcanom prinasat, plati sa i poplatok kazdy mesiac…a nic…)
A este, dodatocne na vykreslenie situacie, dokumentacia, vyvazenost a pluralita, tu je jedna aktivita, ktora by sa bezne nemala diat ani vo sne, uz len fakt, ze sa niekedy nieco „spusti“, ako rozhorcenie, e slusnost, demokracia, a niekedy – sokujuco – sa mlci…a pritom ide o tych istych ludi, ktori su raz za slusnych a demokratickych, vidia a reaguju- a potom zas mlcia, nevidia a bez akcie…bez slobody…
https://www.youtube.com/watch?v=5duc_OUfkQg&t=44s

Teraz najčítanejšie