Denník N

Proč jsou Slováci chudší, než lidé v západní Evropě? Dokážeme to zlepšit? Jaké chyby dělají politici?

Do této diskuse jsem pozval tři odlišné, ale zajímavé lidi. Filip Schlosser, je mladý kluk, který před rokem a půl založil na Instagramu Financopedii – dnes největší slovenský instagramový účet o finanční gramotnosti. Maroš Servátka se připojoval z Nového Zélandu, vyučuje experimentální ekonomii na školách v Austrálii a na NZ. Mojmír Hampl napsal knihu Pro Čechy je nebe nízko. Pojďme chtít víc! Mimo to byl viceguvernér České národní banky a před třemi týdny se dostal do vedení Národní rozpočtové rady ČR.

❧ Obsah:
02:36 – Prečo máme nižšie mzdy, než ľudia v západnej Európe?
11:26 – Je reálne chcieť západné mzdy, ale našu cenovú hladinu?
17:01 – Príklady z iných krajín: Ako sú na tom Nový Zéland a Austrália?
18:41 – Globalizácia: Ako hospodárstvo ovplyvní tovar, ktorý sa dá prevážať cez hranice a tovar, ktorý sa nedá prevážať cez hranice?
21:10 – Aké najčastejšie chyby robia politici pri snahe dosiahnuť vyššiu životnú úroveň obyvateľstva?
23:57 – Politikom najviac chýba vízia. Demokracie nášho typu majú často problém s dlhodobým horizontom. Nie je problém realizovať, čo je správne – problém je vyhrať nasledujúce voľby. Do akej pasce môže spadnúť konvergujúca ekonomika?
30:22 – Ako sme na tom s kritickým myslením a ekonomickým myslením? Čo môžeme urobiť lepšie? Čo nám chýba?
39:16 – Je podstatné, nakoľko považujeme verejný priestor za náš? Našu krajinu za našu?
40:28 – Sme vo fáze imitácie, prečo by sme mali prejsť do fázy inovácie?
43:41 – Majú mladí ľudia chuť inovovať? Seba aj spoločnosť?
45:51 – Aké chybné kroky robíme pri snahe o zvýšenie životnej úrovne?
53:05 – Prečo je problém, ak nemáme globálne myslenie?
56:28 – Pozor na bolestné chyby.

Teraz najčítanejšie

Jiří Ščobák

Pocházím z Prahy, déle, než polovinu života jsem v Bratislavě. Calleruji square dance, rád cestuji, fotografuji. Baví mě zoologie, archeologie, antropologie, historie, evoluce a etologie. Doma mám 30 akvárií nebo miniakvárií. Sbírám filmy, přibližně polovinu z toho, co vidím, tvoří japonská, jihokorejská nebo čínská kinematografie. Komentuji na ČSFD (jirka_šč). Sbírám akvarijní rostliny, moje akvária jsou low-tech. Mám ženu a tři dcery. Moje firma organizuje soutěž finančních produktů Zlatá minca. Od roku 2006 bloguji na Sme, teď jsem také na blogu N.