Denník N

Trojnásobná maniakálnosť

Zľava doprava: elektroprsteň Oura, „škridliny“ Samsung Galaxy Watch 4 Classic a „škrídrámek“ Xiaomi Mi Band 6. Foto – e-shopy výrobcov (raz, dva, tri)
Zľava doprava: elektroprsteň Oura, „škridliny“ Samsung Galaxy Watch 4 Classic a „škrídrámek“ Xiaomi Mi Band 6. Foto – e-shopy výrobcov (raz, dva, tri)

Kolegyňa ma včera upozornila na nový článok Tomáša Uleja o elektroprsteni Oura 3. Vôbec som dovčera netušil, že existujú aj elektroprstene! Už Tomášovo nadšené odporúčanie ma presvedčilo, že tú vec „musím mať“, a v rozhodnutí ma neskôr utvrdili aj slovenské/české a anglické recenzie, ktoré som si zbežne pozrel. Objednávka odoslaná.

Podobne ako pri hodinkách platí, že až pokým sa nezjavila ich elektronická verzia pripominajúca mobilný telefón, ani vo sne by mi nenapadlo nosiť prsteň. Z môjho pohľadu veľká oštara a zbytočnosť!

Moja hlavná asociácia pri slove prsteň až dovčera bol asi Arabelin prsteň, prípadne prsteň za zisk hokejového Stanley Cupu, alebo aj – ako by sa vyjadril namosúrený Schopenhauer – snubný prsteň ako pôsobivá signalizácia otroctva. (Nuž áno: veď pred nástrahami manželstva varuje aj Biblia.)

Ale nosiť také niečo na prste vo dne v noci? Ani náhodou!

Teda až dovčera – elektroprsteň Oura 3 (fínsky výrobok!) mení situáciu, lebo nič nepovažujem v živote za dôležitejšie než udržiavanie rovnováhy, a podľa všetkého práve v tomto je elektroprsteň Oura 3 najlepší vo svojom žánri. Argumenty v článku Tomáša Uleja i v online recenziách sú viac ako presvedčivé.

Pravda, už teraz som „ovešaný“ nositeľnou elektronikou. Na ľavom zápästí nosím „škridliny“, teda hodinky Samsung Galaxy Watch Classic 4; zároveň na pravom zápästí „škridrámek“ (doplnok čínskeho bravčomera), teda fitnesový náramok Xiaomi Mi Band 6 (ten dokonca zohral jednu z hlavných úloh v jednej z mojich poviedok). Čoskoro k nim teda pribudne na ľavom ukazováku (áno, výrobca spomedzi prstov odporúča ukazovák, nie prstenník…) aj elektroprsteň Oura 3.

V tomto blogočlánku zhrniem niektoré praktickejšie aspekty kúpy elektroprsteňa Oura 3, ktoré nie sú spomenuté v článku Tomáša Uleja.

V prvom rade treba, žiaľ, poukázať na to, že ide o drahý prístrojček. Na druhej strane: za kvalitu sa platí. Elektroprsteň Oura 3 stojí až 314 € a dá sa kúpiť iba priamo z Fínska z e-shopu výrobcu. (Fyzicky je vraj však zásielka odosielaná z Holandska.) Ešte aj poštovné je drahé: 15 €.

A to nie sú všetky zlé správy o cene. Sprievodná mobilná apka k elektroprsteňu je vraj fenomenálna, lenže za jej plnohodnotné používanie bude treba hradiť predplatné 6 € mesačne. Prvých 6 mesiacov dostane každý nový majiteľ elektroprsteňa Oura 3 zadarmo, ale od siedmeho mesiaca už bude treba platiť. (Oveľa lepšie to majú majitelia predošlej verzie elektroprsteňa, tedy Oury 2: ak si nový tretí model kúpili včas, ako bonus dostali doživotné používanie apky zadarmo.)

Síce sa elektroprsteň dá používať aj bez predplatného, ale potom majiteľovi v apke zobrazí len tri kľúčové údaje o zdraví: skóre za aktivitu, skóre za kvalitu spánku a skóre pripravenosti podávať výkon (či už telesný, alebo mentálny). Vysvetlenia toho, ako elektroprsteň k týmto skóre dospel a ako je možné svoje skóre si zvyšovať, bez predplatného dostupné nebudú. Už teraz viem, že vlastniť elektroprsteň bez predplatného pre mňa zmysel mať nebude.

Desaťročia zápasím s poruchami spánku – prakticky nie som schopný prespať celú noc. Typicky sa v noci zobudím už po dvoch, štyroch, menej často po šiestich a len celkom výnimočne až po ôsmich hodinách spánku. Áno, spánok u mňa funguje zhruba v takýchto dvojhodinových odstupňovaniach.

A keďže už veľa rokov používam skvelú švédsku „chrapapku“ (nahráva v noci prípadné chrápanie!) Sleep Cycle, viem, že odstupňovanie po dvoch hodinách vôbec nie je náhodné – zhruba dve hodiny totiž trvá prirodzený spánkový cyklus pozostávajúci z fáz ľahkého spánku (pre zdravie človeka relatívne menej dôležitého), hlbokého spánku (ten je kľúčový pre telesnú stránku človeka) a fázy REM („rýchleho pohybu očí“ – kľúčové pre duševnú stránku človeka vrátane jeho kreativity).

Zhruba každé dve hodiny počas spánku sa prirodzený spánkový cyklus ľahký spánok –> hlboký spánok –> REM „zresetuje“ a naštartuje odznova. Preto nie je náhoda, ak sa zobúdzame práve približne po dvoch, štyroch, šiestich, ôsmich či dokonca až desiatich hodinách spánku.

Ak sa zobudíme sami od seba vo fáze ľahkého spánku, ktorý nasleduje za fázou REM – vtedy sa cítime čerství, odpočinutí a plní energie.

A tá energia môže byť aspoň na začiatok dňa úplne rovnaká bez ohľadu na to, či sme práve prespali 10, 8, 6, 4 alebo len 2 hodiny.

Kľúčové je, že sme sa zobudili prirodzeneoptimálnej fáze spánkového cyklu: zobudili sme sa až z ľahkého spánku, ktorý aj tak za veľa nestojí.

Pravdaže, tí, ktorí v noci stihli prespať len 2 či 4 hodiny, budú si to musieť vykompenzovať neskôr v priebehu dňa. A ja už desaťročia pestujem zvyk odporúčaný napríklad aj hokejovou legendou a strelcom slovenského zlatého gólu Petrom Bondrom – podľa možnosti každý deň popoludní si zdriemnuť, akoby som bol škôlkar.

Optimálne zdriemnutie trvá okolo 25 minút, určite nie viac ako 45 minút. V prípade potreby (na vykompenzovanie chýbajúceho nočného spánku) je podľa mňa v poriadku zaradiť v priebehu dňa aj dve či viaceré zdriemnutia. „Zdriemnuť si“ však neznamená len tak ležať (teda bdieť) so zatvorenými očami. Skutočný power nap je taký, keď človek naozaj (aspoň zľahka!) zaspí, ale sám od seba sa do tých 25 až 45 minút aj zase zobudí. Takýto power nap je minimálne u mňa, žiaľ, veľkou vzácnosťou.

Keď mi zdriemnutie pre nával práce nevyjde popoludní, skúšam si zdriemnuť aspoň podvečer, ale to už zďaleka nie je také optimálne, lebo potom sa zvyšuje riziko, že sa nepodarí pohotovo zaspať v noci.

Ak sa zobudíme neprirodzene, napríklad pomocou nebezpečného vynálezu budíka (Piotr Woźniak by o tom vedel prednášať!), a to predovšetkým uprostred kľúčových fáz hlboký spánok alebo REM – vtedy sa po prebudení cítime mrzutí, celí rozlámaní a ani sa nám nechce začať nový deň.

Elektroprsteň Oura 3 je vraj práve v zázname spánku mimoriadne kvalitný, takže na analýzy v jeho podaní sa teším. Analýzy spánku mi poskytujú už moje dnešné škridliny so škridrámkom (a je zaujímavé porovnávať ich), no tie z elektroprsteňa sú vraj ešte o pár úrovní vyššie. Elektroprsteň vraj na základe celodenného pozorovania človeka mu dokáže odporučiť, presne kedy má ísť v daný deň spať. Tak to som teda zvedavý!

Na druhej strane: zase budem musieť do svojich každodenne (keď stíham; momentálne nestíham) vypĺňaných odtienkových tabuliek i do reťazovej tabuľky pridať ďalšie riadky na evidenciu zdravotných štatistík dodávaných prsteňom. Oštara!

Elektroprsteň Oura 3 je nielen drahý (čo sa týka i poštovného za jeho doručenie), no ani jeho kúpa nie je záležitosťou zopár dní, ale zdĺhavá vec. Keď si totiž elektroprsteň objednáte, najprv vám Fíni dodajú na vyskúšanie testovacie plastové obrúčky, aby ste zistili, akú veľkosť elektroprsteňa vlastne potrebujete. Vraj sa na toto nedá uplatniť tradičné meranie veľkosti neelektronických prsteňov.

Už doručenie testovacích plastových obrúčok vraj potrvá zo 2 týždne; ďalšie dni ich budete testovať, kým zistíte, ktorú veľkosť potrebujete. Potom to oznámite do Fínska a do ďalších dvoch týždňov vám kuriér doručí samotný elektroprsteň. Takže celkovo treba rátať možno až s mesiacom od kúpy, kým budete môcť elektroprsteň začať nosiť.

A beda, ak nebodaj k elektroprsteňu stratíte nabíjačku! (Elektroprsteň treba nabíjať zhruba každých 4 až 7 dní.) Celosvetový nedostatok komponentov spôsobený našťastie už odznievajúcim vírobdobím zasiahol i príslušenstvo elektroprsteňa, a tak sa síce stratená alebo poškodená nabíjačka z Fínska doobjednať dá, ale znova by to bol zdĺhavý proces.

Pridám odkazy na recenzie slovenské/české i anglické, ktoré som si včera zbežne pozrel a ktoré ma utvrdili v rozhodnutí elektroprsteň si kúpiť:

Špeciálne odporúčam prvý slovenský odkaz – fundovanú recenziu od Romana Kadleca z portálu touchit.sk. (Druhý slovenský odkaz je Kadlecova recenzia predošlého modelu elektroprsteňa Oura, teda čísla 2.) Na spodku recenzie je totiž uvedený link na kúpu prsteňa so skutočne mohutnou zľavou 50 €. Pretieral som si oči, ale naozaj to u mňa zafungovalo a namiesto 314 € (+ poštovné 15 €) som za elektroprsteň včera zaplatil „len“ 264 €.

Aspoň nejaká počiatočná úspora peňazí, ale keď po pol roku bude treba za plnohodnotnú apku platiť 6 € mesačne, znova náklady spätne nabehnú…

(Keď momentálne na odkaz so zľavou 50 € kliknem zo svojich počítačov, už mi to vypisuje, že „špeciálna ponuka vypršala“, a to aj po zmene IP adresy a v inkognito okne prehliadača. Ak to nebodaj bola len jednorazová zľava 50 € a mojím kliknutím a kúpou som ju „vyfúkol“ všetkým ostatným, je mi to ľúto, ale pre istotu práve tento zľavový link uvádzam v tomto článku. Je možné, že sa zľava 50 € neskôr znova zaktivuje, pretože recenzia Romana Kadleca je z konca októbra 2021 a mne bola zľava 50 € poskytnutá koncom februára 2022.)

Teraz najčítanejšie

Alexander Avenarius

Prekladateľ, korektor, tlmočník, učiteľ jazykov, správca serverov. Milovník elektronickej literatúry a mobilných prístrojov (čiže digitálny knihomoľ), študent filozofie a filmov, polyglot, grafoman, hobby-recenzent. Tvorca alternatívneho rozloženia slovenskej klávesnice. Môj alternatívny blog je na adrese extempore.top. Svoje knižné, filmové a iné recenzie posielam – vzhľadom na prehlbujúcu sa nefunkčnosť portálov IMDb a Amazon – aj do blogu AveKritik.com.