Denník N

Ako prežiť, aby mi nepreplo

Aj ty máš prepínaky z vojnovej situácie na Ukrajine? Pozri ultimate survival rady ako to celé spracovať a zároveň sa nezblázniť.

Milí, som na prášky.

A to sa mi podarilo dostať bezpečne na Slovensko, dnes som mala na obed rezeň, stále mám strechu nad hlavou a teplú posteľ. Napriek tomu niekoľkokrát za deň revem, mám úzkostné stavy, level stresu, strachu, bolesti a ľútosti asi 1000.

Všetci prežívame extrémne náročné dni. Ešte sme sa ani nestihli spamätať z drblého covidu a u našich susedov je už drblá vojna. Zažívame ďalšiu mimoriadnu situáciu v akej sme už veľa rokov neboli, a o akej sa nám ešte mesiac dozadu ani nesnívalo. Naša psychika dostáva ozajstný náklad a ja som začala premýšľať, čo môžem urobiť preto, aby som si tieto desivé časy urobila čo najznesiteľnejšie.

Návodov a manuálom je mnoho. Ja som si spravila vlastný. Posúvam vám ho, možno sa niekomu zíde. Ak máte iné rady, tipy, kľudne sa podeľte v komentoch.

1. Ak ti to pomôže cítiť sa aspoň trochu viac komfortnejšie, pokojne si urob nejaké menšie zásoby. Základné jedlo, voda, drogéria. Vyber si nejaký keš, daj si všetky doklady dokopy. Ak máš auto, maj vždy natankované, v rámci možností. Zatiaľ nie je dôvod na paniku, určite však nič nepokazíš, ak budeš pripravený.

2. Sleduj vývoj situácie a správy. Nerob to však celý deň. Povedz si, že to checkneš napríklad 3krát za deň, viac nie.

3. Aspoň raz denne urob niečo, čo máš rád a robí ti radosť. Pozri si obľúbený seriál, prečítaj kúsok z knihy, choď sa prejsť na miesto, ktoré máš rád, čokoľvek.

4. Tráv čas s blízkymi najviac ako to ide.

5. Necíť sa previnilo, ak si v tomto období pustíš nejakú komédiu, či sa schuti zasmeješ na dobrom vtipe alebo memečku. Smiech potrebujeme. Pomáha nám prekonávať aj tie najťažšie chvíle.

6. Daj si pred spaním nejaký relaxačný čaj, či pohár vínka (ale opatrne, nieže budeš zas nadrbanko každý večer :)) pri vonnej sviečke a nejakej fajnej muzičke. V zásade môžeš urobiť čokoľvek, čo ti pomôže sa pred spánkom trochu uvoľniť a vypnúť.

7. Urob si ventil. Keď už budeš cítiť pretlak, pokojne sa choj sa vyhulákať do prírody, tresni sa o zem, tancuj, spievaj, vyrev sa kamošovi do telefónu. Uľaví sa ti. Ventily je však dobré striedať, neupínaj sa len na jednu vec.

8. Ak máš pocit, že ide na teba väčší, či menší panický atak, zastav sa. Môžeš urobiť aj krok dozadu, zhlboka dýchaj. Cca na 3 sekundy nádych, na 5 výdych. Opakuj aspoň 10krát. Zavri oči, skús počas toho myslieť na niečo príjemné.

9. Aj malé, láskavé gesto vie rozžiariť deň. Stojí nás málo alebo vôbec nič, a má obrovskú moc. Buďme láskaví a trpezliví aj k ľuďom, ktorých nepoznáme. Zloby a nervozity máme aktuálne až až.

10. Ak aj teba zabíja pocit bezmocnosti, skús si nájsť nejakú formu pomoci ľuďom na Ukrajine, ktorá je pre teba možná. Poviem ako je – keby nebolo Astrid, s najväčšou pravdepodobnosťou zajtra opäť balím kufre a odchádzam pomáhať na hranice. Namiesto toho budem ale poskytovať online sociálne a psychologické poradenstvo, či krízovú intervenciu. Môžeš ponúknuť napríklad ubytko, potraviny, môžeš poslať peniaze do rôznych zbierok. Možností je veľa, zároveň nezabúdaj, že je úplne v poriadku, ak nemôžeš robiť všetko, ani každého zachrániť.

11. Neopúšťaj sa. Viem, že je náročné venovať teraz pozornosť bežným veciam a relatívne normálne fungovať, ale rituály a každodenné povinnosti nás udržujú pri živote a pomáhajú nám ráno vstať z postele.

12. Buď k sebe láskavý a staraj sa o seba. Ak sa ti v týchto dňoch nedarí alebo ti veci nevychádzajú ako obyčajne, netráp sa. Tvoje telo a mozog má čo robiť, aby súčasnú situáciu spracovalo. Neklaď na seba vysoké nároky.

13. Ak máš pocit, že to naozaj nezvládaš vlastnými silami, neboj sa poprosiť o odbornú pomoc. Niečo light ti vie predpísať aj obvoďák, ak je to náročnejšie, oslov terapeuta, psychiatra. Fakt to nie je hanba. Obzvlášť v týchto časoch.

 

 

Teraz najčítanejšie

Iv Suchaničová

Žena. Single. Nateraz.
Občas vyhorená. Občas šťastná.
Dobrodružná. Usadená.
Láskavá. Prísna.
Psacia mama.
.
Chcem veriť, že svet je pekný a dobrý. Že sa máme z neho tešiť, starať sa oň a navzájom si pomáhať. Lebo ľudia sú dobrí.
.
Čo mám rada: červený melón, láskavý sarkazmus, piatkové poobedia, umytý riad, more, nakupovanie darčekov
.
Čo nemám rada: ľudskú hlúposť a nespravodlivosť, small talky, vetu "ja som ti to hovoril/a", koriander, sťahovacie pančušky, nakupovanie darčekov
.
Desať rokov som pôsobila v NGO sfére, venujem sa sociálnej oblasti z pohľadu rovnosti príležitostí, eliminovania predsudkov a stereotypov v spoločnosti.
Pracovala som priamo v teréne s užívateľmi drog a osobami pracujúcimi v sex biznise, rómskej vylúčenej lokalite, či ľuďmi bez domova alebo aj s ľuďmi s viacnásobným postihnutím. Viedla som Nízkoprahové zariadenie pre deti a mládež, mojou srdcovkou je koučing a mentoring.
.
V súčasnej dobe pracujem pre Zdravé regióny ako koordinátorka asistentov podpory zdravia pre bratislavský kraj, okrem toho sa venujem metodickému vedeniu pracovníkov s mládežou zo znevýhodneného prostredia a lektoringu. Som súčasťou medzinárodnej platformy Wise mind, ktorá sa fokusuje na duševné zdravie a prácu s obeťami traumy.
.
Písať budem o živote. Lebo je skrátka škoda o ňom nepísať, keď sa dá.
.
Od strastí a radostí každodenného, i cestovateľského, života cez recenzie na filmy a knihy, až po životné príbehy, či skúsenosti, ktoré sa ma dotkli počas môjho profesného života.