Denník N

Chcete pomáhať? Ako poskytovať humanitárnu pomoc?

Eskalácia konfliktu na Ukrajine je veľmi smutná. Ale vidieť solidaritu ľudí vždy poteší. Každý sa snaží pomôcť ako vie. Zvonia mi telefóny, ľudia píšu. Táto počiatočná eufória opadne a s pomocou príde veľa problémov. Ako sa zapojiť do pomoci, na čo myslieť, čo všetko bude treba zabezpečiť? Nevyčerpajme sa hneď prvý týždeň.

Moja posledná humanitárna misia bola na Ukrajine. Od začiatku vojny. Videla som tam rovnakú eufóriu a vlnu pomoci, ktorú ľudia prejavovali, aká sa spustila v posledných dňoch na Slovensku. Stretla som ľudí, ktorí riskovali životy a evakuovali rodiny z krízových oblastí, poskytovali ubytovanie, jedlo, materiálnu pomoc, opravy rozbitých domov.

Prešlo pár mesiacov a začali sa kopiť problémy. Množili sa konflikty medzi vysídlencami a hosťujúcimi rodinami. Množili sa problémy s ubytovaním, dlhmi za energie, vyčerpanými dobrovoľníkmi, ktorí pomáhali bezplatne. Pomoc nebola poskytovaná rovnomerne, ľudia si rôzne formy pomoci závideli.

Nie je to nič nezvyčajné. Deje sa to v každej humanitárnej kríze. Pretože všetci máme túžbu pomáhať a robíme pri tom chyby. A vedie to k rýchlemu vyhoreniu.

Minulý rok som sa snažila humanitárnu pomoc priblížiť širokej verejnosti. V UNICEF Slovensko sme pripravili takú jednoduchú elektronickú knižku o tom, čo všetko je humanitárna pomoc, aké problémy pri nej vznikajú. Ako sa vyhnúť chybám pri poskytovaní pomoci.

E – knihu o pomoci si môžete zadarmo stiahnuť tu. 

Ak ste nepracovali pre žiadnu humanitárnu organizáciu, ale chcete pomáhať, odporúčam si ju aspoň prelistovať. Aby sme sa nevyčerpali prvý týždeň, pretože pomoc bude potrebná niekoľko mesiacov, ak nie aj rokov. Publikácia vznikla aj vďaka projektu, podporeného z prostriedkov SlovakAid.

 

Teraz najčítanejšie

Mária Sliacka

Začínala som ako dobrovoľníčka v Keni, neskôr som pracovala na koordinácii projektov v Keni, Južnom Sudáne, na Haiti, v Afganistane a Gruzínsku. Viedla som misiu na turecko – sýrskych hraniciach pre ľudí vo vojnou zasiahnutých oblastiach Sýrie, koordinovala som humanitárnu pomoc na Ukrajine, pracovala s mládežou na Slovensku. Keď som vyrastala, netušila som, že taká práca existuje. Bola som slovenskou reprezentantkou v plutvovom plávaní a rýchlostnom potápaní, vyštudovala som cestovný ruch na Ekonomickej fakulte UMB a pracovala ako hotelová manažérka. Každá skúsenosť je dobrá. Lebo nie je nič tak komplexné ako pomoc.