Denník N

Nesrovnal odpustil pokutu za meškajúcu petržalskú električku

Primátor Bratislavy odpustil zhotoviteľovi penále 3,7 milióna. Bál sa, že odídu zo stavby.

Dňa 31. augusta uplynul spoločnosti Eurovia zmluvný termín na dokončenie Nosného systému MHD zo Šafárikovho námestia po Bosákovu. Denník N zverejnil rozhovor s primátorom Ivom Nesrovnalom, v ktorom okrem iného zaznelo, že zhotoviteľ električkovej trate do Petržalky pokutu za omeškanie nedostane. „Pôvodný termín bol do 31. augusta a ten sme časovým dodatkom posunuli na 15. decembra,“ vysvetľuje Nesrovnal. „Tým, že sa dodatkom posunul, nie je to zmluvné meškanie. Meškanie by bolo, keby sme dodatok neurobili a za každý deň účtovali omeškanie.“

Dôvodom na predĺženie termínu bolo, že primátor sa bál, že zhotoviteľ „nakoniec povie – skončila nám zmluva, tak sa balíme a ideme.“

Pôvodne som si myslel, že som primátorovmu výroku zle rozumel. Prečítal som si teda celú pasáž druhý krát. A ešte pre istotu aj tretí. Nie, nerozumel som zle: „Sami sebe sme ušetrili obrovské náklady, ktoré by sme mali s tým, keby sme ten úsek museli dokončiť sami. Náklady po tom, keby firma povedala dovidenia, by boli nesmierne,“ vysvetľuje Nesrovnal.

Každému, kto pozoruje meškajúcu výstavbu električkovej trate do Petržalky, musí byť jasné, že zhotoviteľ stavbu nezvláda. V marci vo veľkom štýle ohlásilo nové vedenie mesta čulý pracovný ruch na Štúrovej ulici. Naozajstný čulý ruch začal až v septembri. Prečo nie skôr?

V roku 2013 uzatvorilo hlavné mesto SR Bratislavy so zhotoviteľom zmluvu na realizáciu diela za 70,58 mil. eur s DPH. Ak sa dielo odovzdá v náhradnom termíne do 15.12.2015, malo by mesto nárok na pokutu vo výške vyše 3,7 milióna eur (106 dní omeškania pri penále 0,05% za každý deň). Primátor Nesrovnal tvrdí, že niekoľkomiliónová „pokuta bola minimálna.“ Jedným dychom však ten istý primátor Nesrovnal navrhuje dvojnásobne zvýšiť dane z nehnuteľností pre Bratislavčanov. Počíta s tým, že tento krok prinesie do mestskej kasy 8,6 milióna eur. Inak povedané, Bratislavčania majú z vlastných vreciek zaplatiť podstatnú časť pokuty, ktorú Nesrovnal odpustil zhotoviteľovi. Pretože sa bál, že odíde.

Chápem, že každú stavbu môžu sprevádzať komplikácie. Zvlášť ak ide o tak náročné dielo ako je most cez rieku Dunaj, ale aj práce priamo v centre mesta. Nevidím ale žiadny dôvod odpúšťať pokutu problematickému zhotoviteľovi, ktorý očividne nestíha ani vlastné termíny. Príkladom toho je aj nedávne meškanie prestavby električkového triangla na Jesenského ulici. Sklz bol tri týždne neskôr oproti pôvodnému plánu. Milióny získané od zhotoviteľa za omeškanie stavby by mohli slúžiť čiastočne na odškodnenie skrachovaných prevádzok na Štúrovej ulici, alebo aj na stavbu opravu chodníkov či ciest.

Pre správne pochopenie si ešte raz pripomeňme obavu právnika Nesrovnala: „Keď sa skončí zmluva, nemáte zmluvného partnera. Začnete ho pokutovať a on môže urobiť čokoľvek. Nakoniec povie – skončila nám zmluva, tak sa balíme a ideme.“ Ako môže zmluva o dielo skončiť uplynutím termínu? A kam by mal ten zhotoviteľ odísť? Na pivo? Do posilovne? Ak by to aj spravil, jeho straty by boli výrazne vyššie ako zmluvná pokuta. Napokon, sám Nesrovnal v rozhovore pre Denník N potvrdil, že zhotoviteľ nič také ako odchod zo stavby nenaznačoval. Takže obava primátora bola zlá predtucha alebo veštba? V každom prípade je parameter „obava“ mimoriadne netradičný spôsob rozhodovania sa vo vážnych veciach. Problémy s meškajúcim zhotoviteľom modernizácie električkovej trate malo aj mesto Košice. Na rozdiel od Bratislavy však podpísali a riadne zverejnili dodatky k zmluve. Električka do Petržalky bude dobrou alternatívou k súčasným dopravným zápcham z Petržalky. To ale neznamená, že máme zbytočne prichádzať o peniaze, na ktoré má mesto nárok.

Nesrovnal dal vlastne všetkým nezodpovedným zhotoviteľom návod, ako sa bez problémov vyhnúť zmluvnej pokute pri omeškaní diela. Stačí byť pripravený zbaliť sa.

(Autor je zakladajúcim členom iniciatívy Bratislava INAK a bývalý poradca primátora)

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Venujem sa najmä ekologickej doprave, životnému prostrediu a mestskému rozvoju.