Denník N

The Batman (Filmový denník 1/2022)

„From your secret friend.
Who? Haven’t a clue?
Let’s play a game. Just me and you.“

Môj najobľúbenejší superhrdina sa po rokoch odkladov dočkal novej podoby. Ako dopadla ambiciózna vízia režiséra Matta Reevsa?
.
Najprv tri výhrady.

.
Reevs toho chce vyrozprávať strašne veľa. Mafiánska linka, detektívna linka, rodinná linka — kopec motívov, ktoré spolu vo finále nakoniec nefungujú až tak veľmi dobre a vyznievajú trocha dostratena. Tri hodiny preskakovanie medzi rozdielnymi zápletkami ma už na záver celkom ubíjali.

Napriek masívnej stopáži sa väčšinou zabúda na samotné postavy, popri celom tom pátraní na nich akosi nezvýšil čas. Alfréd, Gordon a Bruce Wayne v civile mi veľmi neprirástli k srdcu, pretože nedostali dostatok priestoru v „mimopátracích“ situáciách.

No a okrem dvoch scén sa celý film odohráva v noci a šere — z čoho ma začala niekedy v polovici seriózne bolieť hlava od žmúrenia. Tam, kde sa Joker formálne inšpiroval TaxikáromKráľom komédie, sa nový Batman ešte okatejšie odvoláva na SedemZodiaca. Ich temnota ale nestála na tom, že by Fincher zabudol zamestnať osvetľovača.

Komisár Gordon (Jeffrey Wright) a Batman (Robert Pattinson) nie náhodou pripomínajú detektívov Somerseta a Millsa z kultového thrilleru Sedem.

A teraz pozitíva.

Atmosféra. Áno, je to niekedy až doslovná vykrádačka Sedmičky, ale keďže tá patrí medzi moje najobľúbenejšie filmy, vôbec mi to nevadilo. Dážď, tiene, znepokojujúce výjavy ktoré k šokovaniu nepotrebujú krv a priame zobrazenie násilia. Toto dostalo naozaj len PG-13!? Paul Dano ako Riddler je na plátne veľmi krátko, určite však naňho nezabudnete.

Hudba. Michael Giachinno namiešal niečo z Elfmana, niečo z Zimmera a prihodil nirvanovské akordy doplnené svojim rukopisom. Výborný soundtrack, v ktorom má snáď každá postava svoj vlastný charakteristický motív.

Nová Catwoman (Zoë Kravitz,) akoby vypadla zo stránok Millerovho komiksu Batman — Rok jedna.

Vizuál. Batman má zatiaľ najlepší kostým, ktorý spája Nolanovu funkčnosť a Burtonovu gotiku do jedného celku. To už nie je čierna koža či kevlar, ale malý tank. Kamera sa nebojí dlhých záberov, krásne kompozície svojou premyslenosťou pripomínajú Finchera v tej najlepšej forme. Zabudnite na prefarbičkované digitálne orgie, tu sa hrá na čo najväčšiu realistickosť a zemitosť.

Catwoman. Mňau.

Akčné scény. Nie je ich veľa, ale keď už na nich dôjde, sú krátke, rýchle a brutálne. Konečne je Temný rytier o hlavu vyšší, než všetci okolo neho — a ak v niečom Reevs jednoznačne predčí Nolana, tak je to choreografia osobných súbojov. Naháňačka s Pinguinom tiež stojí za to.

Riddler (Paul Dano) je na míle vzdialený od ryšavého zeleného klauna s tvárou Jimma Carreyho.

The Batman sa tak nakoniec svojou kvalitou môže kľudne zaradiť k Nolanovej trilógii. Ešte nie je úplne na jej úrovni, ale veľa mu k tomu nechýba. Snáď táto komorná noirová detektívka s Najlepším detektívom na svete dostane aj ďalšie pokračovanie.

The Batman
Réžia: Matt Reeves
176 minút
*
85 %

Čitateľský denník vo forme podcastu môžete počúvať na:
Spotify, SoundCloude, Apple alebo Google podcasts.

Moju výtvarnú tvorbu môžete sledovať na:
Facebooku alebo webe.

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.