Denník N

Máte doma tie správne bežecké topánky?

Verím, že nie som jediná, komu behanie učarovalo. Vypnúť na chvíľu myseľ, vybehnúť do prírody, načerpať trochu pozitívnej energie a zabudnúť na všetky problémy sveta, ktoré sa na nás v poslednej dobe riadne valia. Úžasný pocit, ktorý však dokážu pekne znepríjemniť nevhodne zvolené bežecké topánky. Ja som to zistila na vlastnej koži, keď som už po prvom behu v nových topánkach mala chodidlá plné otlakov. Nič moc. Hlavne, že dobre vyzerali. Začala som teda pátrať po tom, kde som urobila chybu a pri výbere ďalšieho páru tenisiek sa riadila niekoľkými zásadami, s ktorými by som sa teraz chcela s vami podeliť.

#1 Veľkosť bežeckých topánok

Veľkosť je najdôležitejší faktor pri výbere bežeckej obuvi. Každý veľmi dobre pozná veľkosť svojich topánok na bežné nosenie. Pri výbere bežeckej obuvi by sme sa však nemali riadiť univerzálnymi tabuľkami. Topánky na behanie by mali byť cca o 5-7 mm väčšie ako bežná obuv. Veľkosť topánok si overíte tak, že pri skúšaní zdvihnete pätu od zeme. Najväčší prst by sa nemal tlačiť na prednú stielku. Päta by sa nemala vyzúvať, drobný pohyb v tejto oblasti je však prijateľný.

#2 Šírka bežeckej obuvi

Ak sa chcete vyhnúť otlakom alebo nebodaj horším následkom príliš tesnej bežeckej obuvi, mali by ste zvoliť takú šírku, ktorá netlačí na hrany chodidla. Šírku dokážete do istej miery korigovať aj šnurovaním. Dbajte o to, aby bola noha pri behu dobre prekrvená. Pri skúšaní nových topánok pohýbte nohou zo strany na stranu. Noha by sa nemala dotýkať hrany stielky.

#3 Hmotnosť topánok na behanie

„Čím sú topánky ľahšie, tým lepšie sa v nich behá.“ Tak trochu mýtus. Čím sú bežecké topánky ľahšie, tým menej materiálu bolo na ich výrobu použitého. Technológie dnes už dokážu všetko. Ja si však myslím, že pri rekreačnom behu nezáleží na váhe, ale na bezpečnosti. Nebojte sa siahnuť po o niečo ťažších bežeckých topánkach. Zabezpečíte si tak väčšie pohodlie a zároveň ochránite kĺby.

#4 Vyberte bežecké topánky, ktoré sú pre vás pohodlné

Počúvajte svoje telo. Ak niečo nie je v poriadku, vždy sa vám to pokúsi naznačiť. Ak vás topánky tlačia, objavia sa bolesti, otlaky alebo nepohodlie, rozhodne by ste mali siahnuť po iných športových teniskách.

Tieto rady by som odporučila najmä rekreačným bežcom. Ak sa chcete behu venovať na profesionálnejšej úrovni, mali by ste sa pri výbere obuvi poradiť so svojím trénerom.

Teraz najčítanejšie

Silvia Machotková

Odjakživa sa snažím starať o svoje zdravie - cvičím, varím samé zdravé dobroty a študujem, čo je pre moje telo prospešné a čo nie je. Verím, že pre náš život je pohyb a vyvážená strava veľmi dôležitá. Okrem toho sa zaujímam o módu a módne trendy, rada cestujem a snažím sa z každého dňa vyťažiť maximum!