Denník N

Pomôže mesto Košice covid-zadĺženým firmám v mestských nehnuteľnostiach ?

Poslednú dobu sa na mňa obrátilo niekoľko podnikateľských subjektov, ktoré sídlia v mestských budovách (budova MMK, školy a iné) a ktoré sa vďaka covidu stali dlžníkmi na nájomnom, čiže nie vlastnou vinnou. Preto som sa rozhodol osloviť a vyzvať kompetentných, aby priniesli – navrhli spôsob riešenia či pomoci a informovali o tom košických poslancov.
Mojim cieľom je to, aby s dlžníkmi sa dohodol spátkový kalendár namiesto vyhrážania sa výpoveďou. Som si vedomí, že pritom vyskočia aj iné neriešené problémy, napríklad okolo vykurovania – vyúčtovanie nie podľa skutočnej spotreby, ale na základe rozpočtu podľa plochy, aj keď ste v daných priestoroch z dôvodu covidu neboli. A tak ich bude potrebné doriešiť.

Zároveň chcem požiadať subjekty, ktoré sú v mestských budovách a dlhujú na nájomnom, aby mi na [email protected] poslali stručný popis situácie, postoj mesta či nájomcu a predstavu riešenia danej situácie.

 

Dňa 07.03.2022 som zaslal všetkým mestským poslancom, primátorovi mesta a riaditeľovi MMK e-mail s daným textom:

Vážené poslankyne a poslanci Mestského zastupiteľstva v Košiciach, vážení členovia finančnej komisie, pán primátor a riaditeľ MMK.

Covid spôsobil za dva roky obrovské problémy nielen zdravotného, ale aj finančného charakteru, nehovoriac o množstve úmrtí. Mesto Košice je vlastníkom množstva nehnuteľností, v ktorých sú v nájme alebo v podnájme desiatky subjektov. Mesto na návrh primátora mesta schválilo nesystémové a tak trošku populistické opatrenie a to bezplatný prenájom pozemkov pod letnými záhradami, aj keď reštaurácií bez nich je v meste oveľa viac, ktoré mesto stálo cca 500 000 eur.

Sú ale desiatky subjektov (podnikatelia, OZ a iné) ktoré majú problémy so splácaním nájmu či podnájmu. Dokonca aj v samotnej budove magistrátu. Mám pocit, že mesto Košice ako majiteľ nehnuteľností a ako ten kompetentný subjekt, neprijal žiadne ústretové opatrenia voči nájomníkom a podnájomníkom, z ktorých má roky príjem. Teraz, keď potrebujú pomôcť, napríklad formou splátkového kalendára za nájom, mesto sa tvári, že to nevidí a podľa mňa ani nechce vidieť.

Priznám sa, že som očakával iniciatívu aj z Finančnej komisie pri MZ, že prídu s návrhom, ako sa postaviť k danej situácii. Mám pocit, že nič také sa nestalo.

Preto si dovoľujem požiadať predsedu finančnej komisie, primátora mesta a riaditeľa MMK, aby na rokovaní MZ dňa 17.03.2021 predstúpili pred poslancov s návrh riešenia, ako postupovať pri zadĺžených firmách v mestských budovách a aj voči nájomcom, ktorí prenajímajú dané mestské hnuteľnosti tretím osobám do podnájmu, pretože takto je postihnutý aj nájomca a aj podnájomca. Zánik podnájomcu negatívne postihne rozpočet nájomcu a aj mesta Košice. A nezabúdajme, že za všetkými tými prípadmi sú ľudia, s ich rodinami a deťmi, ktorí sa do danej situácie nedostali nie vlastnou vinou.

Ďakujem
Zdenko Lipták
poslanec Mestského zastupiteľstva v Košiciach

Teraz najčítanejšie