Denník N

Offline deň – repete na Gemerských spojkách

Pred pár rokmi sme absolvovali objaviteľské cesty po Gemerských spojkách, nedostavaných železničných úsekoch, ktoré mali po 1. Viedenskej arbitráži nahradiť úseky železnice, prechádzajúce územím, ktoré po 2. novembri 1938 pripadli Maďarsku. O spojkách som vedela od detstva z rozprávania môjho dedka, ktorý pôsobil vo fabrike, ktorá prakticky susedila s jedným z troch úsekov spojok – Chyžnianska Voda (Lubeník) – Slavošovce. Ako dieťa som so záujmom počúvala o železnici, ktorú stavali za vojny a po ktorej nikdy neprešiel vlak, ale na objaviteľské cesty sme sa nikdy nevydali. Desaťročia pomaličky stavba upadala do zabudnutia, domáci ju využívali ako sklad potravín (takto využívali napríklad Koprášsky tunel, kým kvôli bezpečnosti nezamurovali vstupy. Dnes je tunel bez problémov priechodný).

O histórii Gemerských spojok som písala v časoch, keď sme sa vydali na prvé objaviteľské cesty, na svojom pôvodnom blogu. Za tých 8 rokov sa veľa zmenilo – my sme objavili všetky úseky neexistujúcej železnice, dokonca sme sa – sprevádzaní ochranármi Národného parku Muránska planina – dostali do tunela, označeného ako tunel č. 1 pod Dielikom medzi Tisovcom a Muráňom. Tunel je prístupný len zo strany od Muráňa, portál, nazývaný revúcky, je prírodne chráneným areálom. Slúži ako zimovisko chránených druhov živočíchov, najmä netopierov, z tohto dôvodu je vstup uzamknutý. Dúfala som, že počas našej expedície sa dostaneme až k závalu, ale terén vo vnútri bol náročný – borili sme sa v nánosoch bahna. Dostali sme sa asi kilometer a pol od ústia tunelu, čiže asi do troch štvrtín jeho dĺžky. K závalu, ktorý zapríčinil zatopenie tisoveckého portálu, sme sa však nedostali. Nepomohla ani dostatočná výbava, bez pevnej nepremokavej obuvi a najmä dobre svietiacej baterky by sme sa ďaleko nedostali.

Pohľad z tunela č. 1
Nánosy bahna a hliny

Naším najčastejším cieľom sú dva tunely – Slavošovský a Koprášsky a viadukt pri Koprášskom tuneli. Naša prvá výprava za tunelom pod vrchom Homôlka (Slavošovským tunelom) zo strany od Magnezitoviec (ešte v roku 2007) nebola úspešná, skôr, ako sme našli tunel, nás dobehla búrka. Predtým sme však objavili tunel a viadukt pri Kopráši. Na druhý pokus sme našli aj Slavošovský tunel, teda jeho koprášsky portál. Dnes majú objavitelia o dosť jednoduchšiu úlohu, už pred Jelšavou je smerová tabuľka a aj ďalej v Magnezitovciach je značenie, ako sa dostať k jednotlivým stavbám. Ak zlyhá vaša orientácia, domáci vás ochotne navigujú. K tunelu vedie úzka lesná cesta, ak sa vyberiete autom, treba ísť opatrne, môžete stretnúť nákladné autá, zvážajúce drevo. A vtedy musí menší ustúpiť (dobrá škola cúvania ;)). K tunelu sa dá dostať i peši po turistickej trase od menšieho, Koprášskeho tunela.

Koprášsky portál tunela pod Homôľkou
Poloha tunelov a viaduktu medzi Chyžným a Slavošovcami (reprofo z infotabule)

Vstup do tunela môže prípadného návštevníka odradiť, pretože je zanesený nánosmi z tunela, keďže odtokový žľab odvádza vodu práve na koprášsku stranu. Ďalej je tunel za pomoci pevnej obuvi a dobrého osvetlenia priechodný až k Slavošovciam. Kedysi bol vraj prechod tunelom skúškou odvahy, dnes okrem peších turistov tunel stále viac využívajú aj cyklisti a v posledných rokoch i hudobníci. Obec Slavošovce organizuje v tuneli koncerty, zahrali si tu už Peter Nagy, Janko Lehotský, Robo Šimko, Kandráčovci či Metalinda.

Už spomínaný Koprášsky tunel a viadukt sú cieľom príjemnej prechádzky od obce Magnezitovce, časť Mníšany. K viaduktu, najkrajšej stavbe Gemerských spojok, ktorý už sotva vidieť za vysokými stromami (pri prvej návšteve pred asi siedmymi rokmi ho bolo pekne vidieť od cesty) sa dá dostať po lesnej ceste.  Viadukt prekonáva údolie pri obci Magnezitovce vo výške 38 metrov, jeho dĺžka je 230 metrov. Na prechod viaduktom nadväzuje prechod krátkym štyristometrovým tunelom. Koprášsky tunel pôsobí dokončenejším dojmom, vďaka dobudovaným portálom na oboch stranách tunela. Od malého tunela sa po turistickej trase dá dostať k už spomínanému tunelu pod Homôlkou.

Jeden z bočných oblúkov viaduktu od prístupovej cesty
„Malý“ tunel

Napriek tomu, že Gemerské spojky nikdy neslúžili svojmu pôvodnému účelu,  výstavba bola oficiálne zastavená 31. decembra 1948, keďže po vojne sa obnovila prevádza po pôvodnej trati, tieto unikátne technické pamiatky sú stále obľúbenejším cieľom turistov. Ak chcete na vlastnej koži zažiť zvláštny pocit, že sa prechádzate miestami, kadiaľ mali jazdiť ťažké železničné súpravy a obdivovať veľké technické stavby na vlastné oči, výlet po stopách Gemerských spojok môžem len a len odporučiť. Veď kedy budete mať možnosť prejsť vyše dvojkilometrovým železničným tunelom len tak, beztrestne? ;)

 

Viac informácií o programe v Slavošovskom tuneli môžete nájsť na tejto facebookovej stránke.

 

Teraz najčítanejšie