Denník N

Mladíci na lietajúcich strojoch

V histórii Železnej opony v Československu je známych niekoľko prípadov úletu, kedy sa lietadla zmocnili a pilotovali ho mladíci, či dokonca neplnoletí chlapci. Bez pilotného preukazu a predchádzajúcich samostatných letov. Vybral som dva prípady, ktoré od seba delí viac než 30 rokov.

Tieto dva príbehy spája neuveriteľné šťastie či šikovnosť, vďaka ktorým sa mladým nepilotom podarilo vôbec trafiť na Západ bez predchádzajúcich osobných skúseností s navigáciou. Preleteli stovky kilometrov bez toho, aby ich niekto zachytil. Len ten záver ich „misie“ už rozdielnejší snáď ani nemohol byť.

Prípad prvý: Kolín pri Prahe (1955)

Karel Kučera (20-ročný) síce pracoval ako letecký mechanik, čítal knihy o lietaní a strávil hodiny rozhovormi s pilotmi lietadiel, ale v lietadle sedel len raz. Pri ošetrovaní zemiakových polí. Zdeněk Nachmilner (19-ročný) bol jeho kamarát. (Viaceré zdroje z dobovej tlače aj ďalej znázornená snímka uvádzajú skomolené priezvisko Machilner, ale prikláňam sa k tej prvej verzii priezviska). Ten nemal žiadne skúsenosti s lietaním. Napriek tomu nemali žiadne pochybnosti o tom, že sa im útek z Československa podarí.

Fieseler Fi 156 StorchFieseler Fi-156 Storch (K-65 Čáp) pri práškovaní viníc pri Bratislave (zdroj: Wikimedia Commons)

V noci z 13. na 14. apríla 1955 prišli na malé letisko v Kolíne pri Prahe. Prepadli strážcu hangára, zviazali ho a zobrali mu kľúče. Zmocnili sa malého lietadla Fieseler Fi-156 Storch, ktoré bolo v Československu po vojne vyrábané pod označením K-65 Čáp. Išlo o lietadlo s veľmi krátkym vzletom a pristátím (známe napríklad tým, že ním v roku 1943 Otto Skorzeny vyslobodil zo zajatia Benita Mussoliniho).

Dobová ilustráciaIlustrácia z novinového článku (Hope College Anchor)

Mládenci natankovali 120 litrov paliva a Karol Kučera pred štartom strávil päť minút študovaním ovládania. 3.20 nadránom vzlietli. Po necelých troch hodinách letu a prekonaní zhruba 260-kilometrovej vzdialenosti pristáli s takmer prázdnou nádržou (zostávali im už len asi 3 litre paliva) na poli pri obci Rohrberg v Bavorsku. Pred pristátím leteli nízko nad zemou, aby si z lietadla prečítali značky. Sedliačky, ktorá išla ráno na pole, sa opýtali na najbližšiu policajnú stanicu a tam sa potom prihlásili a požiadali o politický azyl.

Nachmilner a KučeraZdeněk Nachmilner a Karel Kučera na tlačovej konferencii po úteku

Ich úlet bol zoširoka medializovaný a americké úrady im udelili azyl. Informácie o ich ďalšom osude nie sú známe.


Prípad druhý: Košice (1988)

Igor HIgor H. je rodák z Prešova. Vtedy 17-ročný mladík je asi najmladší pilot, ktorý uletel z Československa na Západ. Zaujímal sa o lietanie, chodil do plachtárskeho kurzu v zväzarmovskom aeroklube v Košiciach. Oficiálne nemal žiadny výcvik v motorovom lietaní, ale nejakých letov sa zúčastnil a určité znalosti mal. Nebol to úplne bezproblémový mladík: mal nejaké neospravedlnené hodiny na strednej škole (bolo to však kvôli účasti na akciách klubu a mohol mať ospravedlnenku) a údajne si tiež „požičal“ kamarátovu motorku. Nič hrozné, ale mohol mať strach z postihu.

19. júna 1988 večer prišiel do aeroklubu, vliezol si do odstaveného jednomotorového lietadla Zlín Z43 a trochu si v ňom pospal. Musel počkať na ranné hodiny. Deň predtým nahlásil na meno náčelníka klubu let do Nitry. Ráno vytlačil stroj z hangára, vyliezol na strechu budovy vedľa riadiacej veže, cez okno sa vlámal dovnútra a odcudzil tam kľúče od čerpacej stanice. Odomkol pumpu, dotlačil k nej lietadlo a natankoval dostatok paliva na let do Rakúska.

5.50 ráno požiadal rádiom o povolenie odštartovať, ale mal počkať na meteorologické podmienky. Nečakal však a odštartoval. V zlom počasí dokázal lietadlo navigovať cez celé Slovensko smerom na Bratislavu. Tam pri nízkom lete vletel do hmly, musel vystúpať do výšky a riadiť sa podľa prístrojov. Preletel hranice, a keď potom klesol nad jednu obec, už si mohol prečítať nápisy v nemčine. Zamieril na lúku a vcelku hladko pristál. S menším poškodením po zachytení drenážnych rúr na zemi, ktoré ale nemohol z výšky vytušiť. Po 500-kilometrovom lete teda pristál neďaleko rakúskej obce Orth an der Donau a prihlásil sa rakúskym žandárom.

Rekonštrukcia úletu Igora HSnímka z rekonštrukcie prípadu (zdroj: archív ÚPN)

Umiestnili ho na pár dní do utečeneckého tábora, ale už čoskoro sa začal živiť sám. Bol mladistvý, tak ho ubytovali u jedného miestneho občana. Doterajšie šťastie ho tu ale opustilo. Ako sa uvádza v knižnom zdroji, po mesiaci našli tohto miestneho občana zavraždeného a Igor bol ako hlavný podozrivý vzatý do väzby. Jednak bol asi pre kriminalistov ako „prvý na rane“, jednak možno pre trochu dobrodružnú povahu. Prepustili ho po troch mesiacoch, keď kriminálka chytila skutočného vraha. Niet sa teda čomu diviť, že potom navštívil československého veľvyslanectvo vo Viedni a požiadal o možnosť vrátiť sa domov. A tak sa ešte ten istý deň (23. novembra 1988) vrátil vlakom cez hraničný priechod v Českých Veleniciach. Štátna bezpečnosť nestihla jeho prípad uzavrieť, pretože už o necelý rok sa režim v Československu zmenil.

Igora som sa už pred niekoľkými mesiacmi pokúšal nájsť, ale neúspešne. Možno sa k nemu tento blog nejakým spôsobom dostane. Rozhovor s najmladším pilotom v histórii únikov cez našu Železnú oponu by bol určite veľmi zaujímavý. Hoci sa z toho neskôr stala určite frustrujúca skúsenosť, odvtedy už uplynulo 27 rokov a svet sa veľmi zmenil. Možno práve preto by sa už o tom po toľkých rokoch dalo hovoriť.

OM-DORLietadlo použité pri úteku, pôvodné označenie OK-DOR, dnes pod označením OM-DOR v aeroklube Bratislava na letisku Boleráz (zdroj: planes.cz)


„Každý má právo opustiť ktorúkoľvek krajinu, aj svoju vlastnú, a vrátiť sa do svojej krajiny.“

(Všeobecná deklarácia ľudských práv, čl. 13, bod 2)

Občanom žijúcim v Československu bola v rokoch 1948-1989 odopieraná jedna zo základných ľudských slobôd. Na hranici neslobody umierali ľudia, ktorí sa snažili svoju slobodu naplniť.


Titulný obrázok: K-65 Čáp (Fieseler Fi-156 Storch)

Zdroje:

Troy NY Times Record z 15. apríla 1955

The Argus z 25. apríla 1955

L’Impartial z 23. apríla 1955

Passauer Neue Presse z 16. apríla 1955

Kingston Daily Freeman z 22. apríla 1955

The Brand z 13. apríla 1956

Ivo Pejčoch: Odvaha na železné oponě (str. 51-54)

Gonzo Aviation

Archív ÚPN

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie