Denník N

Ako komunikuje na MDŽ naša politická reprezentácia?

Zozbierali a zosumarizovali sme MDŽ príspevky na sociálnych sieťach našich popredných politikov a političiek, aby ste vy nemuseli. Poďme sa pozrieť na dos and don’ts politickej komunikácie.

Dajme si malé ohliadnutie za tohtoročným Medzinárodným dňom žien. Sviatkom, ktorý takmer všetci politici radi využijú, aby nám zavinšovali kyticou z fotobanky na sociálnych sieťach. Veď aspoň raz za rok sa treba prihovoriť aj svojim voličkám, však? Lenže od politikov/političiek očakávame viac, ako zdieľanie virtuálnej kytice a prianie „veľa lásky”. To oni/y majú reálnu moc zlepšovať kvalitu života žien a aj od nich závisí, ako sa nám tu žije.

Prinášame niekoľko dos and don’ts politickej komunikácie. Možno budú inšpiráciou, ako o rok komunikovať MDŽ tak, aby z neho nerobili frašku, ale posilnili jeho skutočný význam, ktorým by mala byť reflexia dosiahnutého pokroku smerom k rodovej rovnosti, ale aj pripomienka pretrvávajúcich nerovnosti, ktoré je potrebné naďalej riešiť.

 

DON’Ts

Ak je to čo i len trošku možné, skúste sa vyhnúť príspevkom, ktoré robia zo žien chodiace maternice a vaše upratovačky, ktoré sú na svete iba preto, aby sa obetovali pre vaše dobro. Toto by mohlo byť jasné, ale asi nie všetkým. Ehm, Andrej Babiš.

Ak niečo na MDŽ (a celoročne) naozaj nepotrebujeme, sú to recepty od politikov. Chápeme, že je gastro Richardovi Sulíkovi blízke, ale ocenili by sme, keby ich adresoval celému svojmu voličstvu, nie špecificky ženám a rozhodne nie na MDŽ. Vtedy by sa mohol sústrediť na to, čo ženy naozaj potrebujú a nie nás symbolicky odkazovať za sporák… alebo za pizza piecku. Aspoňže zvyšok príspevku sa podaril.

Skúste nepoužívať sexistické obraty, ako napr. „za každým úspešným mužom stojí žena” (alebo aj desať?), ktorým Boris Kollár redukoval prínos žien na podporný personál svojich úspešných mužov. Skúste sa tiež vyhnúť heteronormatívnym rečiam ako „aby ste od nás mužov dostávali čo najviac lásky a pozornosti” (Andrej Danko), alebo osloveniam, ktoré nás infantilizujú, ako „kolegynky”, alebo „žienky” (Igor Matovič).

Nevyvyšujte niektoré ženy nad iné. Ani na základe národnosti, sexuálnej orientácie, rodinného stavu, rodovej identity, toho, či majú, alebo nemajú deti a podobne. Možno by toto nebolo potrebné zdôrazňovať, keby sa v našej kolekcii neocitol aj príspevok Milana Uhríka, pre ktorého sú slovenské ženy lepšie ako ostatné.

A disclaimer: ak podporujete okliešťovanie reprodukčných (alebo iných) práv žien, a/alebo nepodporujete legislatívu, ktorá by mnohým ženám mohla zlepšiť život (akou je napr. Istanbulský dohovor), váš príspevok bude pokrytecký a radšej si ho odpustite.

 

DOs

Upozornite na nerovnosti, ktorým ženy čelia a ukážte nám, že prichádzate s riešeniami, ktoré postavenie žien zlepšujú a smerujú k rodovej rovnosti. (Pochvala napr. Ivanovi Bartošovi, alebo Zuzane Čaputovej).

Oceňte prínos a rolu žien vo vašom rezorte. Upozornite napríklad na to, aké je vo vašom ministerstve (alebo politickej strane) zastúpenie žien alebo platová nerovnosť a čo robíte preto, aby ste ich vyrovnali (zlatý bludišťák Branislavovi Gröhlingovi, Ivanovi KorčokoviMZV EZ SR).

Adresujte témy, ktoré sú aktuálne a dotýkajú sa reálneho života žien. Oceňujeme, že viacero príspevkov sa sústredilo na vyzdvihnutie ťažkej situácie ukrajinských žien, na ich silu, hrdinstvo, odvahu a posilnenie našej solidarity. (Dobre verbalizovali napr.  Eduard HegerJaroslav Naď).

Teraz najčítanejšie

sexisticky kix logo

Sexistický kix

Iniciatíva Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Sexistický kix je anticena určená zadávateľom tej najsexistickejšej reklamy vo verejnom a internetovom priestore na Slovensku. Netradičná anticena vznikla, aby tematizovala problematiku sexizmu v reklame, upozornila na dôsledky sexizmu pre reálne životy ľudí, najmä žien, a ponúkla verejnosti nástroj, ako vyjadriť nesúhlas so sexizmom v reklame.