Denník N

O slovenských finančných skupinách

Andrej Babiš v Show Jana Krausa.
Andrej Babiš v Show Jana Krausa.

Máme ich akceptovať, alebo máme na ne uvaliť ekonomické embargo?

Po ceste domov mám potraviny Terno. Názov je to čudný, na prvé počutie neutrálny, evokuje to vo mne nejakú súťaž ako bola svojho času Keno. V slovníku nájdem, že je to synonymum pre šťastie, úspech. Ešte je po ceste malá predajňa Tesca, kde nakupujem rád, ale ak chcem ísť okolo potoka popod krásne topole, tak musím ísť do Terna, s čím mám morálny problém, lebo táto predajňa patrí finančnej skupine J&T, ktorá by sa mohla volať J&T&K ako Korupcia. Ale vonku je dnes pekne a mne sa nechce ísť do môjho činžiaku okolo Tesca pomedzi ďalšie paneláky. Vstúpim teda do Terna, do tohto potravinového šťastia, aby som si kúpil svoj úspech. Dnes mám chuť na párky, aj keď je to mäso pomleté a človek musí zapojiť fantáziu, aby si predstavil všetku hmotu, ktorá padá do mlynčeka, aby bol z toho chutný párok. Prichádzam k pultu, v ktorom sa párky s väčším obsahom mäsa ako 80 percent nenachádzajú. Musím zamieriť do oddelenia s baleným mäsom. Prvé mi padajú do oka Kostelecké uzeniny, majú mäsa dosť, mám ich rád, len odkedy som sa dozvedel, že táto fabrika patrí Andrejovi Babišovi, tak ma na ne prešla chuť. Druhé mi do oka padajú párky Mecom z edície Natur. Podľa obalu v nich nenájdete ani jedno E, lebo je to ľúbivé a občas aj zdraviu prospešné. Mäsa majú dosť, ale tento na oko sympatický mäsokombinát patrí finančnej skupine Penta. Párky od iných výrobcov sú balené vo veľkých baleniach, nechce sa mi ich mraziť, neviem čo iné by som si dal na večeru. Párok s horčicou mi obsadil každé zákutie mozgu. Úvaha zo začiatku, či pôjdem do Terna alebo do Tesca, je v mojej hlave obvyklá, ale musím sa priznať, že dnes som do Terna vkročil automaticky, akosi bez rozmyslu. Až pri dileme, ktorú finančnú skupinu podporiť, som si spomenul, že som na území J&T. Podporím Babiša, ktorý podporí Smer a ten dá dotáciu Babišovi? Alebo podporím Pentu, ktorá za zisk z párkov nakŕmi gorily, aby mala v zdravotníctve väčší zisk na úkor občanov? Z obidvoch transakcií bude profitovať J&T. Stále môžem ísť do Tesca, sloboda je na mojej strane, mám na výber. Nechce sa mi už toľko špekulovať, dnes zhreším a spravím Babišovi radosť. Počas nasledujúceho mesiaca zjem jeho 4 párky, a z nevôľou sa budem pozerať, ako Agrofert rastie spolu s mojím bruchom. Aj ja som zo svojej nedbanlivosti priložil ruku k dielu, ale keď budem mať viac sily, tak ekonomické embargo s radosťou podporím.

hascak-fikcia-sauna
Jaro Haščák v saune (fikcia).

Áno rozumiem. Morálny problém, ktorý skončí kvôli prechádzke okolo potoka, respektíve kvôli tomu, že nechcem párky s 50-percentným obsahom mäsa, môže vyzerať absurdne. Ale toto je situácia, kedy sa jedná o tržbu 2,2 eura. Svoje úspory by som si nikdy nevložil do J&T banky (alebo do Poštovej banky), takisto ani do Prima banky patriacej Pente. Hypotéka detto. Takisto by som sa u nich nezamestnal. Ani nevstúpil do zdravotnej poisťovne Dôvera (nemám nič proti poisteniu miliónov Slovákov, ktorý využívajú jej služby, ale bol by som radšej, keby zvážili konkurenciu). Viem, že niekedy je to ťažké ako v nemocnici v Banskej Štiavnici a ďalších mestách, kde je daná nemocnica jediná v meste. Alebo pri odoberaní elektriky na Strednom Slovensku, kde je len jeden distribútor spoluvlastnený J&T. Vzburu proti jedinému distribútorovi plynu v réžii J&T si je ťažko predstaviť. V lekárňach Dr.Max vám predá lieky na ukľudnenie Penta. Človek sa im tiež niekedy nemá ako vyhnúť, keď sú trebárs na Starej Turej dve lekárne a obe sú Dr.Max. Môžete ísť na Myjavu, môžete ísť do Nového Mesta nad Váhom, ale kto by to robil, kto má na to čas, energiu a peniaze? V konečnom dôsledku, by som kvôli tomuto presunu zase zaťažil Zem spáleným benzínom. Takisto je ťažké prestať fandiť Slovanu (Široký) alebo Trnave (Poór), keď váš klub kúpia oligarchovia. Mňa sa našťastie tento problém netýka, lebo náš dedinský klub nie je v hľadáčiku týchto obskúrnych biznismenov.

Návrh na nový štátny znak Slovenska od kamoša fotografa Mira Trimaya. V pozadí sú tri budovy J&T ako Matra, Fatra a Tatra.

J&T, Penta, Babiš, Široký, Poór tu budú pokiaľ nezomrú ako my všetci. O svoj majetok môžu prísť len sami, my na to so svojim utrácaním máme minimálny vplyv. Ale aj to minimum môže zavážiť, keď už nie v číslach, tak aspoň v postoji a správe o tom, čo si myslíme o ich spôsoboch v podnikaní.

Teraz najčítanejšie

Jaro Stančík

Živím sa programovaním. Člen komunity, ktorá znovu otvorila Artforum v Banskej Bystrici. V kultúrnom centre tu. v Starej Turej moderujem besedy o knihách v cykle Liter.Túra. Prispievateľ do pritomnost.cz. S blogovaním som začínal na SME.