Denník N

J. Lemire: Rváč (Komiksový denník 5/2022)

„Myslím, že jsem vlastně ani nikdy nebyl hokejista, jenom jsem rozdával rány. Teď už alespoň nemusím předstírat, že jsem něco, co nejsem.“

Kanadský výtvarník a scenárista Jeff Lemire je čoraz známejší už aj v našich končinách. Jeho komiksy Černá palice, Essex County a Netflixom nedávno sfilmovaný Sweet Tooth na mňa vyskakovali z rôznych strán až dovtedy, kým som si nepovedal, že to s ním teda skúsim aj ja. A vybral som si ako prvého nahnevaného Rváča.

Kdesi na severe Kanady žije osamelý Derek Ouelette; vyhasnutá hokejová hviezda s indiánskymi koreňmi, ktorá má záľubu v alkohole, pouličných bitkách a prespávaní na miestom klzisku. Po rokoch však jeho rutinu naruší sestra Beth utekajúca pred svojim agresívnym priateľom. Spoločne sa uchýlia do starej loveckej chaty, kde spomínajú na detstvo a bojujú s vlastnými závislosťami.

Rváč nerozpráva ktovieako objavný príbeh. Pri kratšej poviedke by mi to až tak nevadilo, tu je však podaný na takmer troch stovkách strán a okrem malého záverečného úhybu stranou ma ničím zvláštnym neprekvapil. Postavy sa správali tak, ako som čakal; zápletka sa vyvíjala tak, ako som čakal; na nasledujúcej dvojstrane sa vždy ukázal výjav, aký som čakal. Ako to už ale pri komiksoch býva, celkový dojem zachránila parádna Lemirova kresba.

Tá je tvorená energetickými ťahmi čierneho pera, ktorý dopĺňa tmavomodrý akvarel navodzujúci retro noirovú atmosféru. Miestami som mal dokonca pocit, že čítam nový príbeh zo Sin City. Lemir v spomienkových pasážach používa aj pestrejšiu paletu farieb, tú však vôbec nezvláda. Našťastie takto uletí naozaj len na niekoľkých stranách a zvyšok je krásnou ukážkou rýchlej skice a kresličského umenia.

Rváč je tak klasickým, ničím nevybočujúcim príbehom o snahe vymaniť sa z uzavretého kruhu násilia, sile rodiny a kráse zasneženého severu, pri ktorom doslova počujete (a cítite) každé „křup-křup-křup“ pod vysokými čižmami hlavných hrdinov. Essex County, do ktorého sa plánujem pustiť nabudúce, snáď už ale bude mať trocha originálnejší scenár.

J. Lemire: Rváč
Comics Centrum, 2019
272 strán
*
70 %

Čitateľský denník vo forme podcastu môžete počúvať na:
Spotify, SoundCloude, Apple alebo Google podcasts.

Moju výtvarnú tvorbu môžete sledovať na:
Facebooku alebo webe.

Teraz najčítanejšie