Nemci vedia ako integrovať. Pomôžme Ukrajincom efektívne
Finančné a materiálne zbierky sú takpovediac prvou pomocou. Ale už teraz sa treba zaoberať alfou a omegou úspešnej integrácie utečencov – ich zaradením do pracovného života. Tu pomôžu úspešné modely integrácie z Nemecka, ktoré má s utečencami (a vôbec s cudzincami) bohaté skúsenosti.
Aj keď najväčšou výzvou v cudzine býva jazyk, práve práca je tým miestom, kde sa jazyk skutočne zdokonaľuje cez rôzne každodenné situácie ako i rozmanitú slovnú zásobu okolia (kolegov, zákazníkov a pod.). Ako som už na tomto blogu písala, Nemecko ponúka široké spektrum vzdelávacích možností, pričom jednou z nich je takzvané duálne vzdelávanie (duale Ausbildung), ktoré je v EÚ jedinečné a obľúbené ako medzi domácimi tak i cudzincami. Nemožno ho však porovnávať so slovenským duálnym vzdelávaním (Zákon č. 61/2015), ktorého samotné nastavenie neprináša veľa osohu. Tu sú tri najväčšie rozdiely, ktoré definujú úspešnosť duálneho vzdelania:
- Žiadne vekové obmedzenie: Tento rozdiel je najmarkantnejší, pretože na Slovensku duálne vzdelávanie prebieha výlučne na stredných odborných školách. Duálne vzdelávanie v Nemecku nasleduje až po absolvovaní strednej školy (Realschule, gymnázia atď.) – napr. pre duálne vzdelávanie leteckého dispečera je predpokladom maturita, zatiaľčo budúcemu kaderníkovi stačí tzv. Hauptschulabschluss získaný v 9. triede. Vek nastupujúceho žiaka duálneho vzdelania (Auszubildende) sa pohybuje v rozmedzí ca. 16 – 19 rokov. Duálne vzdelávanie však nie je ani v zrelom veku nič nezvyčajné – volia ho ľudia, ktorí pre rôzne dôvody striedajú zamestnanie, matky po materskej, či dokonca absolventi vysokých škôl – a samozrejme cudzinci. Duálne vzdelávanie (learning by doing) prebieha vo firme i v škole a trvá 2 – 3,5 roka. Na jeho konci je záverečná skúška, no tí, čo majú vyššie ambície, môžu pokračovať ďalším vzdelávaním (Fortbildung), ktoré novelou zákona Berufsausbildungsgesetz z. r. 2020 poriadne šliape na päty vysokoškolákom.
- Škála možných povolaní: Na Slovensku je duálne vzdelávanie obmedzené na stredné odborné školy, ktoré kooperujú s konkrétnymi zamestnávateľmi, ide teda najmä o automobilový priemysel, cestovný ruch, potravinárstvo či strojárstvo. V Nemecku je táto škála jednoznačne bohatšia: Len v duálnom systéme existuje vyše tristo povolaní, pričom trh sa prispôsobuje dopytu, a tak niektoré povolania zanikajú (napr. sadzač) a mnohé vznikajú (tu mediálny dizajnér). Školské osnovy sú každý školský rok prispôsobené a aktualizované technickému pokroku a ekonomickým a spoločenským zmenám. Okolo 70 percent žiakov navyše ostáva pracovať i naďalej vo firme, v ktorej sa zaučili.
- Mesačný zárobok: Žiakovi na Slovensku, ktorý na praktickom vyučovaní vykonáva produktívnu prácu, sa poskytuje iba odmena za túto prácu. V Nemecku dostane žiak duálneho vzdelania pracovnú zmluvu a pravidelnú mesačnú odmenu, ktorá musí podľa zákona každoročne stúpať. Z tohto zárobku žiak odvádza odvody do všetkých štyroch pilierov sociálneho poistenia – zdravotného, opatrovníckeho, dôchodkového a poistenia v nezamestnanosti (dane odvádza podľa výšky odmeny a daňovej triedy). Výška odmeny závisí od atraktivity povolania. Tým, že má žiak pravidelný príjem, je menej závislý od rodiny a môže si slobodne vybrať svoje povolanie.
Slovensko nerovnováhy na trhu práce dokáže riešiť, chce to len odvahu a schopnosť inšpirovať sa tým, čo na Západe funguje dlhodobo a úspešne. Treba si uvedomiť, že integrácia je beh na dlhú trať a vyžaduje si zapojenie štátu i zamestnávateľov. Práve predsudky z cudzincov zo strany zamestnávateľov často celú snahu komplikujú. Tých výziev bude mať Slovensko čoraz viac, no investície do vzdelania by mali byť jasnou prioritou.
Slovensko sa bude musieť popasovať s otázkou uznávania vzdelania získaného v cudzine. S tým sa Nemecko (až na zdravotníkov) veľmi neponáhľa. Dôvodom je predovšetkým fakt, že napr. školské osnovy v Bavorsku sú úplne iné ako napr. školské osnovy na Slovensku. Silným argumentom je aj to, že najskôr treba zaplniť voľné pracovné miesta (menej atraktívne a slabšie platené). A kým štát napokon vzdelávanie oficiálne uzná príslušným dokladom, nemecký zamestnávateľ si predsa len radšej vyberie zamestnanca s kvalifikáciou získanou v Nemecku. Aj preto je cudzincom na nemeckých úradoch práce a iných poradných miestach odporúčané akékoľvek nemecké vzdelávanie, či už duálne alebo iné. Profesie v IT, zdravotníctve či pedagogike majú podľa prognóz dobrú budúcnosť.
Autorka absolvovala duálne vzdelanie v oblasti Human Resources nemeckej Obchodnej a priemyselnej komory (IHK)